Education Mediated by Technologies and Social Distancing: Teaching Experience in Basic Education
Abstract
This article aimed at outlining an overview of the current educational moment, reflecting on the pedagogical actions developed by formal institutions of basic education, highlighting the need of differentiating the modalities of Distance Learning and Education Mediated by Technologies. The study was conducted based on the assumptions of qualitative research, without neglecting quantitative data, interpreted according to a context. 84 teachers of basic education from the municipalities of Salvador and Simões Filho in Bahia participated in the study voluntarily and anonymously. Data collection took place in two stages: April and September 2020, through the application of a questionnaire available on a virtual platform. In the paper`s discussion, the concept, history and specificities of distance learning as a modality were briefly resumed; as well as the difference between distance learning and education mediated by technologies, besides knowing and understanding the pedagogical strategies adopted in the face of the uncertainty caused by the pandemic. The data produced with this study emphasize that we are living in a moment when digital technologies are being massively introduced into primary education. On the other hand, there are still challenges that reflect peculiar situations, related mainly to the difficulty of handling a new ongoing reality. Aside from the discussion on Distance Learning and Education Mediated by Technologies, we noticed the urge of improving possible interventional and remedial proposals for the emerging issues, foreseeing some questions and gaps based on the research initiated here and promoting a policy- making perspective of designing serious public policies in the area of education.
Keywords: Social distancing. Distance learning. Education mediated by technologies. Basic education.
Downloads
References
ALVES L. Educação í distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. RBAAD 2011; 10:83-92. Disponível em <http://www.abed.org.br/revistacientifica>. Acesso em 13 de maio de 2020.
BAHIA. Decreto 19.528/2020. Institui, no âmbito do Poder Executivo Estadual, o trabalho remoto, na forma que indica, e dá outras providências. Palácio do Governo do Estado da Bahia. Casa Civil. 16 de março de 2020.
BAHIA. Decreto 19.586/2020. Ratifica declaração de Situação de Emergência em todo o território baiano, para fins de prevenção e enfrentamento í COVID-19, e regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Palácio do Governo do
Estado da Bahia. Casa Civil. 27 de março de 2020.
BAHIA. Decreto 28.128/2020. Altera o Decreto nº. 19.586, de 27 de março de 2020, na
forma que indica. Palácio do Governo do Estado da Bahia. Casa Civil. 01 de dezembro de 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional LDB 9394/96. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional LDB 9394/96. Estabelece a as Diretrizes e Bases da Educação nacional. Ministério da Educação. Brasília, 20 de dezembro de 1996.
CRUZ, D. A. C. S. Formação continuada de professores a distância: contribuições do Curso de Aperfeiçoamento em Tecnologias Educacionais na prática docente. . Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado da Bahia - Programa de Pós - graduação em Educação e Contemporaneidade. Salvador, 2019.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GOEDERT, L.; ARNDT, K. B. F. Mediação Pedagógica e Educação Mediada por Tecnologias Digitais em tempos de pandemia. Criar Educação, Criciúma, v. 9, nº2, Edição Especial 2020.– PPGE – UNESC.
GOEDERT, L.; BORGES, M. K. Comunicação mediada por TIC: saberes, colaboração e conflito na aprendizagem online. In: XXIII Colóquio da AFIRSE/As pedagogias na sociedade contemporânea - Desafios í s escolas e aos educadores, Lisboa: AFIRSE. EDUCA/Secção Portuguesa da AFIRSE, v. 1, p. 1-10, 2017.
GOUVÊA, G. C. I. OLIVEIRA. Educação a Distância na formação de professores: viabilidades, potencialidades e limites. 4. ed. Rio de Janeiro: Vieira e Lent. 2006.
KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.
MORAN, J. M. O que é Educação a Distância. 2002. Disponível em
<http://www.eca.usp.br/prof/moran/dist.htm> Acesso em 09/06/2020.
NONATO, S. R. E; SALES, S. M. V. Educação a Distância, Hipertexto e Currículo: flexibilidade e desenho didático. In: Educação a Distância: percursos e perspectivas (org). Salvador, EDUNEB, 2017.
ORGANIZAÇíO MUNDIAL DE SAÚDE. Orientação da OMS para prevenção da COVID-19. Disponível em http://www.who.int/eportuguese/countries/bra/pt/" h/www.HYPERLINK http://www.who.int/eportuguese/countries/bra/pt/ Acesso em 22 de março de 2020.
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da Educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante. SBC Horizontes, maio 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios- educacao-online>. Acesso em 15 novembro de 2020.
RIBEIRO, L. B. A Robótica pedagógica livre e a convergência Tecnopedagógica: Potencial educativo. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado da Bahia - Programa de Pós - graduação em Educação e Contemporaneidade. Salvador, 2017.
SALES, M. Proformação: Ressignificando o uso da mídia impresso na educação a distância para formação de professores. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) – Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia. Salvador: UNEB, 2006.
SANTO, E. do E. Ensinar e aprender na Educação a Distância: um estudo exploratório na perspectiva das práticas tutoriais. In: Research, Society and Development, v. 3, n. 2, p. 92-114, dez. 2016.
SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, L. T. G. Pensar a Educação Mediada por Tecnologias. Disponível em <http://www.ce.ufpb.br/leppi/contents/documentos/publicacoes/pensar-a-educacao-mediada-por-tecnologias-digitais.pdf>. Acesso em 15 de novembro de 2020.
SOUZA, D. de O. As dimensões da precarização do trabalho em face da pandemia de Covid-19. Trab. educ. saúde. vol. 19. Rio de Janeiro. Jan. 2021 Epub Oct 19, 2020.
TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasil: Ministério da Ciência e Tecnologia, Brasília, 2000.
TARJA, S. F. Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor da atualidade. 3 ed. rev. e ampl. São Paulo: Érica, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.