Analysis of Profile of beginners Students of a semi-presential Education Degree in chemistry of a UAB System pole: A guide to Publications about the Issues in Question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1141

Abstract

The present work aims to carry out an analysis of the profile of incoming students of a degree course in semi-presential Chemistry of the UAB System. Bibliographic searches were carried out on article search portals (Scielo, Google Scholar and Portal Capes) about published works on distance learning chemistry and/or semi-presential in a first stage. The number of results returned was very broad, but generic, since most of the studies involved teaching chemistry in person or methodologies for teaching chemistry. For this reason, a search was made on teaching distance and/or semi-presential Chemistry in the Proceedings of two National Congresses in the area of "‹"‹chemistry. After this extensive research, it can be concluded that few papers have been published in the two analyzed Congresses. In the second stage, a questionnaire was applied to students entering this course. Economic, social and opinion questions were asked. Based on the students answers, interpretive graphics were developed, developing a critical discussion about the profile and vision of the students in relation to the possibilities, advantages and disadvantages of the teaching modality.

Keywords: Student profile analysis. Semi-presential Education degree in Chemistry. Publications analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Érica de Melo Azevedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Sou tutora Presencial do Consórcio CEDERJ e aluna de Doutorado da Escola de Quí­mica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atuo na área de educação no cursos de Licenciatura em Quí­mica e Biologia do Consórcio e desenvolvo pesquisas na área de análise térmica.

References

ALMEIDA,W.S.B.; LEíO, M.F.; OLIVEIRA, E.C.; DEL PINO, J.C. Oferta de Cursos de Licenciatura em Quí­mica no Brasil e Breve Histórico desses Cursos em Mato Grosso. EaD em Foco, v.7, n.3, p.66-76, 2017.

Associação Brasileira de Educação a Distância-ABED. Censo EaD BR: Relatório Analí­tico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. Curitiba: InterSaberes, 2019. Disponí­vel em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf

ASSUMPÇíO, G de S.; HAMADA, P.C.; CASTRO, A de C. Análise do perfil dos alunos do primeiro curso de EaD em Engenharia de Produção em Instituição de Ensino Superior Pública. Revista Cientí­fica Eletrônica de Engenharia de Produção. v.18, n.2, p.404-423, 2018.

AZEVEDO, É.M. A IMPORTÂNCIA DA EXPERIMENTAÇíO EM CURSOS DE GRADUAÇíO EM QUíMICA MODALIDADE EAD. CIET:EnPED, [S.l.], maio 2018. ISSN 2316-8722. Disponí­vel em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/333. Acesso em: 14 maio 2020.

BALTAR, P.C.; SILVA, S.S. Um olhar acerca da evasão na educação a distância. Revista Uniabeu, v.10, n. 4, p.61-67, 2017.

BERNARDES, P.O.; SILVEIRA, H.E.; CARVALHO, C.V.M.; SANTOS, V.F. Grupo focal virtual: uma estratégia na educação básica para o ensino de quí­mica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 57., 2017, Gramado. Resumos...Gramado: Associação Brasileira de Quí­mica, 2017.p-1-1.

BIELSCHOWSKY, C. Consórcio CEDERJ: A História da Construção do Projeto. EaD em Foco, v.7, n.2, p. 8-2, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório CNE /CEB de Maio de 2007. Relatório produzido para estudar medidas que visem a superar o déficit docente no Ensino Médio-Escassez de professores no Ensino Médio: Propostas estruturais e emergenciais. Portal Ministério da Educação (MEC).

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório CNE /CEB de Maio de 2003. Escassez de professores no ensino médio: soluções emergenciais e estruturais. Portal Ministério da Educação (MEC).

COLPANI, R. Educação a Distância: Identificação dos Fatores que Contribuí­ram para a Evasão dos Alunos no Curso de Gestão Empresarial da Faculdade de Tecnologia de Mococa. EaD em Foco, v.8, n.1, p.1-13, 2018.

FARIA, M.F.B.; FRANCO, A.L. Causas da evasão em curso de graduação a distância em administração em uma universidade pública federal. Revista Teoria e Prática da Educação, v.14, n.3, p.43-56, 2011.

FERREIRA, V. S.; ELIA, M. F. Uma modelagem conceitual para apoiar a identificação das causas da evasão escolar em EaD. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMíTICA NA EDUCAÇíO/WORKSHOP DE INFORMíTICA NA ESCOLA, 2., 2013, Campinas. Resumos...Campinas: Sociedade Brasileira de Computação, 2013. p.399-408.

GONÇALVES, C.C.S.A.; GONÇALVES, A.O. DESAFIOS DA EDUCAÇíO A DISTÂNCIA: O TUTOR EM FOCO. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇíO (EDUCERE), 10., 2011, Curitiba. Resumos... Curitiba: PUCPR, 2011, p.1-1.

KAFER, G.A.; DEPONTI, M.A.M.; KONFLANZ, T.L.; MARQUES, I.L.; NUNES, J.F. Ensino hí­brido: possibilidades para ensino interdisciplinar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 57., 2017, Gramado. Resumos... Gramado: Associação Brasileira de Quí­mica, 2017.p-1-1.

LIMA, J.B.; SCHREIBER, G.R.; COSTA, H.R.; MARQUES, P.R.B.O.; MARQUES, C.V.V.C.O. SOUSA, J.K.C.; VIEGAS, H.D.C.; MENEZES, L.C.; LIMA, Y.M.M. Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem para o ensino de eletrólise. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 57., 2017, Gramado. Resumos... Gramado: Associação Brasileira de Quí­mica, 2017.p-1-1.

LIMA, J.B.; SCHREIBER, G.R.; COSTA, H.R.; MARQUES, P.R.B.O.; MARQUES, C.V.V.C.O. SOUSA, J.K.C.; VIEGAS, H.D.C.; MENEZES, L.C.; LIMA, Y.M.M. Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem para o ensino de cinética quí­mica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 56., 2016, Belém. Resumos... Belém: Associação Brasileira de Quí­mica, 2016.p-1-1.

LIMA, J.B.; SCHREIBER, L.V.; COSTA, H.R.; MARQUES, P.R.B.O.; MARQUES, C.V.V.O.; SOUSA, J.K.C. Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem para o ensino de soluções. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 58., 2018, São Luí­s. Resumos... São Luí­s: Associação Brasileira de Quí­mica, 2018.p-1-1.

LIMA, J.B.; SCHREIBER, L.V; COSTA, H.R.; MARQUES, P.R.B.O.; MARQUES, C.V.V.C.O.; SOUSA, J.K.C. Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem para a identificação dos átomos de carbono e classificação da cadeia carbônica em compostos orgânicos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 58., 2018, São Luí­s. Resumos...São Luí­s: Associação Brasileira de Quí­mica, 2018.p-1-1.

MARQUES, G.N.; PEREIRA, S.N.; COSTA, A.C. O uso de laboratórios virtuais no ensino de quí­mica como recurso facilitador na aprendizagem de alunos do ensino médio da rede pública de ensino em são luí­s – MA. IN: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 55., 2015, Goiânia. Resumos...Goiânia: Associação Brasileira de Quí­mica, 2015.p-1-1.DO MASSENA, E.P. História do currí­culo da licenciatura em quí­mica da UFRJ: tensões, contradições e desafios dos formadores de professores (1993-2005). 2010. 367 f. Tese (Doutorado em Educação) – UFRJ/Faculdade de Educação/Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, 2010.

MESQUITA, A. da S.; SOARES, M.H.F.B. Intencionalidades Reveladas: análise dos diálogos estabelecidos na elaboração conjunta de um projeto pedagógico de curso de licenciatura em Quí­mica. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.4, n.1, p.3-25, 2011.

MESQUITA, N.A da S.; SOARES, M.H.F.B. Aspectos históricos dos cursos de licenciatura em quí­mica no Brasil nas décadas de 1930 a 1980. Quí­mica Nova na escola, v.1, n.34, p.32-37, 2011.

PINTO, B.C.; PEREIRA, T. DA S.; SANTOS, K.R.; AMARAL, L.J; COUTINHO, L.S. A utilização do ambiente virtual no ensino de quí­mica: um estudo de caso na escola campo do programa residência pedagógica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 59., 2019, João Pessoa. Resumos...João Pessoa: Associação Brasileira de Quí­mica, 2019.p-1-1.

RUELA, B.A.; FAUSTINO, G.A.A.; SILVA, A.K.; LIMA, T.S; MOREIRA, M.B.; LIAO, L.M.; BENITE, C.R.M. ESTUDOS DA APLICAÇíO DE UM OBJETO VIRTUAL DE APRENDIZAGEM PARA A EXPERIMENTAÇíO NO ENSINO DE QUíMICA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 59., 2019, João Pessoa. Resumos...João Pessoa: Associação Brasileira de Quí­mica, 2019. p-1-1.

SANTOS, G.A.; MÓL, G.S.; PHILIPPSEN, E.A.; TEIXEIRA, A.H.; PEIXOTO, L.R.T. A formação de professores de Quí­mica a distância - estudo preliminar. In: REUNIíO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE QUíMICA, 34., 2011, Florianópolis. Resumos...Florianópolis: Sociedade Brasileia de Quí­mica, 2011. p.1-1.

SENTER, L.; RAYMUNDO, G.M.C. Desafios na implantação de Cursos a Distância. EAD em Foco, v.8, n.1, p.1-14, 2018.

SILVA, A.L.; PEREIRA, S.A.; MUNCHEN, S.; GENEROSO, M. Objetos digitais de aprendizagem utilizados pelos professores do estado do Mato Grosso. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 56., 2016, Belém. Resumos... Belém: Associação Brasileira de Quí­mica, 2016.p-1-1.DO

SILVA, C.R.F.; SANTOS, A.L.S.;REIPERT, É.C.D.; SILVA, G.N. Objetos Digitais de Aprendizagem no Ensino de Quí­mica: investigação preliminar sobre a formação dos licenciandos em Quí­mica em EaD. In: REUNIíO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE QUíMICA, 39., 2016, Goiânia. Resumos... Goiânia: Sociedade Brasileira de Quí­mica, 2016.p.1-1.

SILVA, L. A.; SANTOS, P.A.; MUNCHEN, S.; GENEROSO, M. Objetos digitais de aprendizagem utilizados pelos professores do estado do Mato Grosso do Sul. 55., 2015, Goiânia. Resumos... Goiânia: Associação Brasileira de Quí­mica, 2015.p-1-1.

SOUZA, M.M.S.; SILVA, A.M. O uso das redes sociais, facebook e whatsapp, como ambientes virtuais de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUíMICA, 56., 2016, Belém. Resumos... Belém: Associação Brasileira de Quí­mica, 2016.p-1-1.

SOUZA, N. dos S.; CABRAL, P.F. de O.; QUEIROZ, S.L. Natureza e qualidade conceitual de argumentos em um ambiente virtual de aprendizagem. In: REUNIíO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE QUíMICA, 39., 2016, Goiânia. Resumos...Goiânia: Sociedade Brasileira de Quí­mica, 2016.p.1-1.

VELOSO, T.C.; ALMEIDA, E.P. Evasão nos cursos de graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário Cuiabá. Periódico do Mestrado em Educação da UCDB, n.13, p.133-148, 2002.

Published

2020-11-04

How to Cite

Azevedo, Érica de M. (2020). Analysis of Profile of beginners Students of a semi-presential Education Degree in chemistry of a UAB System pole: A guide to Publications about the Issues in Question. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1141

Issue

Section

Original Articles