Social Pedagogy in Times of Pandemic: Extensionist Actions Outside the Classroom
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1108Abstract
The present research report aims to show the possibility of reorganizing the extension action developed through free social networks to train social educators and education professionals in non-school spaces in the period of social isolation/distance forced by the global pandemic of COVID -19. At this moment of COVID-19 Pandemic, extension actions continued regularly through common and free digital platforms available. This text demonstrates the new organization of the group of fellows who are part of this project in order to continue their continuing education work. At the same time, to show that, by using the free digital resources available, democratically on the internet, it has extended its reach to other subjects of education in order to favor the continuous training of many social educators. Therefore, the referred project, and its extension actions, gain a new form of (re) existence and transposition of the walls of the academy to enter the growing network of subjects who seek continuous training, through remote education, in times of isolation/social distancing.
Keywords: Non-school educational activities. Social pedagogy. Continuing education.
Downloads
References
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO. Resolução CNE 2/2015 do Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Brasília,1 de julho de 2015.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO. Resolução CNE/CP 1/2006 do Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006.
FERREIRA, Arthur Vianna. Representações Sociais e Evasão em espaços educacionais não escolares. Curitiba: Editora CRV, 2016.
FERREIRA, Arthur Vianna. Representações sociais e identidade profissional – elementos das práticas educacionais com os pobres. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012.
OTTO, Hans-Uwe. Origens da pedagogia social. In: SILVA, Roberto da; SOUZA NETO, João Clemente; MOURA, Rogério. (Orgs.). Pedagogia Social. Vol. 1. São Paulo: Expressão e Arte, 2011.
PAIVA, Jacyara Silva de. Caminhos do educador social no Brasil. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2015.
SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do Vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.
SILVA, Roberto da. Visão e concepções necessárias a uma Teoria Geral da Educação Social. In.: SILVA, Roberto da; SOUZA NETO, João Clemente; MOURA, Rogério. (Orgs.) Pedagogia Social: contribuições para uma teoria geral da educação social. Volume 2. São Paulo: Expressão e Arte Editora, 2011.
SOUZA NETO, João Clemente. Pedagogia Social e as Políticas sociais no Brasil. In: SILVA, Roberto da; SOUZA NETO, João Clemente; MOURA, Rogério. (Orgs.) Pedagogia Social. Volume 1. São Paulo: Expressão e Arte Editora, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.