Social Pedagogy in Times of Pandemic: Extensionist Actions Outside the Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1108

Abstract

The present research report aims to show the possibility of reorganizing the extension action developed through free social networks to train social educators and education professionals in non-school spaces in the period of social isolation/distance forced by the global pandemic of COVID -19. At this moment of COVID-19 Pandemic, extension actions continued regularly through common and free digital platforms available. This text demonstrates the new organization of the group of fellows who are part of this project in order to continue their continuing education work. At the same time, to show that, by using the free digital resources available, democratically on the internet, it has extended its reach to other subjects of education in order to favor the continuous training of many social educators. Therefore, the referred project, and its extension actions, gain a new form of (re) existence and transposition of the walls of the academy to enter the growing network of subjects who seek continuous training, through remote education, in times of isolation/social distancing.

Keywords: Non-school educational activities. Social pedagogy. Continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Bernardino Sirino, Universidade Castelo Branco

Professor da Universidade Castelo Branco (UCB); Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ); Mestre em Educação (UNIRIO); Especialista em Gestão da Educação Pública (UNIFESP); Especialista em Alfabetização dos Estudantes das Classes Populares (UFF/Angra dos Reis); Pedagogo (UCB); Gestor, Pesquisador e Tutor em EaD do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão Fora da Sala de Aula (FFP/UERJ); Lí­der do Coletivo de Leituras e Investigações em Pedagogia Social (CLIPS/UCB); Membro do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral (NEEPHI/UNIRIO) e Integrante do Grupo de Pesquisa Currí­culo: conhecimento & cultura (UERJ). E-mail: pedagogomarcio@gmail.com.

Arthur Vianna Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor efetivo do PPGEdu (Programa de Pós-Graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais) da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Professor Adjunto do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Doutor em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP - 2011). Coordenador do Laboratório de Pesquisas e Produtos Pedagógicos para/com Educadores Sociais – LaPPes – UERJ e do Projeto de Extensão, Estudos e Pesquisas Fora da Sala de Aula, registrado na SR2-SR3 da UERJ/FFP. E-mail: arthuruerjffp@gmail.com.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO. Resolução CNE 2/2015 do Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Brasí­lia,1 de julho de 2015.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO. Resolução CNE/CP 1/2006 do Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Diário Oficial da União, Brasí­lia, 16 de maio de 2006.

FERREIRA, Arthur Vianna. Representações Sociais e Evasão em espaços educacionais não escolares. Curitiba: Editora CRV, 2016.

FERREIRA, Arthur Vianna. Representações sociais e identidade profissional – elementos das práticas educacionais com os pobres. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012.

OTTO, Hans-Uwe. Origens da pedagogia social. In: SILVA, Roberto da; SOUZA NETO, João Clemente; MOURA, Rogério. (Orgs.). Pedagogia Social. Vol. 1. São Paulo: Expressão e Arte, 2011.

PAIVA, Jacyara Silva de. Caminhos do educador social no Brasil. Jundiaí­, SP: Paco Editorial, 2015.

SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do Ví­rus. São Paulo: Boitempo, 2020.

SILVA, Roberto da. Visão e concepções necessárias a uma Teoria Geral da Educação Social. In.: SILVA, Roberto da; SOUZA NETO, João Clemente; MOURA, Rogério. (Orgs.) Pedagogia Social: contribuições para uma teoria geral da educação social. Volume 2. São Paulo: Expressão e Arte Editora, 2011.

SOUZA NETO, João Clemente. Pedagogia Social e as Polí­ticas sociais no Brasil. In: SILVA, Roberto da; SOUZA NETO, João Clemente; MOURA, Rogério. (Orgs.) Pedagogia Social. Volume 1. São Paulo: Expressão e Arte Editora, 2009.

Published

2020-11-11

How to Cite

Sirino, M. B., & Ferreira, A. V. . (2020). Social Pedagogy in Times of Pandemic: Extensionist Actions Outside the Classroom. EaD Em Foco, 10(3). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1108