Distance School Physical Education: Analysis of Proposals for Remote Education.
Abstract
Distance learning physical education in schools gained notoriety with the scenario of social isolation caused by COVID-19 in the year of 2020. Therefore, this text aims to analyze some suggested activities for the Physical Education online classes, highlighting the pedagogical possibilities of the teaching practice. To this end, it takes as a starting point a webinar conducted by four Physical Education teachers well-known on digital platforms. Four categories emerged from the analysis: didactic sequence; content dimension; possibility of interaction, and evaluation. Finally, in order to offer reflective and practical arguments on the topic, we summarize some of the possibilities for the school Physical Education teacher to work in remote education.
Keywords: School physical education. Distance education. School.
Downloads
References
BARBOSA, C. L. Educação Física e didática. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes: sobre la modernidad, la postmodernidad y los intelectuales. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 1997.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. Brasília: MEC / SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Secretaria da Educação Básica, 2017.
BETTI, M.; GOMES-DA-SILVA, P. N. Corporeidade, jogo, linguagem: a Educação Física nos anos iniciais do Ensino Fundamental. São Paulo: Cortez, 2018.
BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. 3. ed. Porto alegre, RS: Magister, 2005.
BRACHT, V. A Educação Física no Brasil: o que vem sendo e o que pode ser. Unijuí: Editora Unijuí, 2019.
COLL, C. et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Coord.). Educação Física na escola. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
DIAS, R. A. Educação a distância: da legislação ao pedagógico. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2019.
GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2002.
HALL, S. A identidade cultura na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
IBGE (2018). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE.
INSTITUTO PENíNSULA (2020). Em quarentena: 83% dos professores ainda se sentem despreparados para ensino virtual. Disponível em https://www.institutopeninsula.org.br/em-quarentena-83-dos-professores-ainda-se-sentem-despreparados-para-ensino-virtual. Acesso em: 19 de maio de 2020.
LUCKESI, C. Avaliação de aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2015.
MORAN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S. et. al (Orgs). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017.
MORAN, J. O que é educação a distância. Site pessoal do autor, São Paulo, artigo atualizado em 2003. Disponível em: http:// http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf. Acesso em: 19 de maio de 2020.
NOVAES, R.; FERREIRA, M. S.; MELLO, J. G. As dimensões da avaliação na Educação Física escolar: uma análise da produção de conhecimento. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 42, p. 140-160, 2014.
SILVA, R. N.; RUFATO, J. A. Educação Física no ensino a distância: uma revisão. Caderno Intersaberes, v. 9, n. 17, 2020.
UNESCO (2020). Coronavírus: UNESCO e UNICEF trabalham para acelerar soluções de aprendizagem a distância. Disponível em: https://nacoesunidas.org/coronavirus-unesco-e-unicef-trabalham-para-acelerar-solucoes-de-aprendizagem-a-distancia. Acesso em: 19 de maio de 2020.
VALENTE, J. A.; MORAN, J. Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus Editorial, 2011.
WEBINíRIO IMPULSIONA: As aulas de Educação Física durante o isolamento social. Webinário apresentado por: Eduardo Butter Scofano. [S. I.: s. n.], 2020. 1 vídeo (1h 12min 49seg). Publicado pelo canal Impulsiona. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Xf33Xer36LU. Acesso em: 13 maio de 2020.
ZABALA, A. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.