Distance Learning in Pandemic Times and its Adaptations, Interactions, Affectivities and Results
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1085Abstract
The last generation of Distance Education is a teaching modality that combines synchronous and/or asynchronous approaches and aims to democratize access to education adopting Digital Information and Communication Technologies through interactive virtual platforms as mediators of the teaching-learning process. However, still requires the adoption of cyberculture practices, resulting from relationships between people and networked digital technologies, as a motivational catalyst for interaction. The objective of this paper is to present the experience report of an discipline offer in this modality, with the adjustments made in the scenario of pandemic covid-19, to students of a master's course enrolled at the Save University, residing in Massinga-Moçambique, while the professor teaching, from the Federal University of Amazonas, lived in Manaus city - Brazil. Both cities in different degrees of social isolation. Manaus, in May/2020, was under the collapse of the funerary and public health system, with severe restrictions on urban mobility and Massinga, at a level 3 alert from the World Health Organization, allowing a maximum of up to four people face-to-face meetings. With all these limitations, face-to-face meetings could not take place. After difficulties with internet signal, the interaction in real time was promising only through the WhatsApp application. From then on, were undeniable the solidarity, the commitment, the companionship and the involvement between students and the teacher. In this collective space, affectivity and cooperation flowed.
Keywords: Cyberculture practices. Online teacher. Real time interaction.
Downloads
References
BERGMANN, J.; SAMS, A. Flipped Learning:Gateway to Student Engagement. ISTE, EUA, 2014.
FVS-AM. [Fundação de Vigilância em Saúde – Amazonas]. [2020]. Disponível em: http://www.fvs.am.gov.br/indicadorSalaSituacao_view/60/2. Acesso em: 16/06/2020.
GILL, S. [Moodle.com]. [2020]. Disponível em: https://moodle.com/news/moodle-lanza-un-programa-global-de-certified-premium-partners/. Acesso em: 21/06/2020.
PORTAL G1 AMAZONAS. [2020]. Disponível em: https://g1.globo.com/am/amazonas/noticia/2020/04/23/amazonas-atinge-96percent-de-ocupacao-em-leitos-de-uti-da-rede-publica-de-saude-diz-susam.ghtml. Acesso em: 04/06/2020.
MARTINS, V; BAPTISTA, A. A afetividade na Educação Online: percursos e possibilidades. EaD em FOCO, v.8, n. 1:e 639, 2018. doi:http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v8i1.639.
MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Moran, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MELO, M. F. Os Desafios da Análise Matemática em um Curso de Licenciatura a Distância. EaD em Foco, 9(1):e734, 2019. doi:https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.734
MONTEIRO, A. F. et al. A afetividade na relação tutor-aluno: o ensinar e o aprender na educação online. In Anais do XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD). Florianópolis, SC, 2014. Disponível em: http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-esud2014/files/pdf/128134.pdf
OLIVEIRA, Elsa. Guimarães. Educação a distância na transição paradigmática. Campinas: Papirus, 2003.
ORGANIZAÇíO PAN-AMERICANA DE SAÚDE [OPAS]. [2020]. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 16/06/2020.
PIMENTEL, M. Princípios do Desenho Didático da Educação Online. Redoc. Rio de Janeiro v.2 n.3 p. 33, 2019.
RODRIGUES, J. V. F. C. (2016). Formação inicial de professores no uso das TICs para o ensino de biologia da Universidade Federal do Amazonas. Revista Amazônica de Ensino de Ciências: ARETÉ | Manaus | v.9 | n.19 | p.176-187 | jul-dez | 2016.
SANTOS, E. O.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação docente online para colaboração: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. ETD - Educação Temática Digital, 18, n. 1, 23-42, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/index.
SEMULSP. [Secretaria Municipal de Limpeza e Serviços Públicos]. [2020]. Disponível em: http://semulsp.manaus.am.gov.br/#. Acesso em: 15/05/2020.
SILVA, K. V.; PEIXOTO, J.; PACHECO, A. S. V. Qualidade e Educação a Distância: a Percepção dos Diplomados do Curso de Administração da Universidade Federal de Santa Catarina. EaD em foco. 7 (3), 52–65, 2017.
VíCTORA, C. G., KNAUTH, D. R. ; HASSEN, M. (2000). Metodologias qualitativa e quantitativa. In Pesquisa Qualitativa em Saúde: uma introdução ao tema (33-44). Porto Alegre: Tomo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.