Perceptions of Quality of Remote Postgraduate Classes: the Study in an HEI in the State of Pará
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1061Abstract
Understanding the quality perceptions of postgraduate classes at a Higher Education Institution (HEI) in Belém is the central objective of this research. IES needed to adapt quickly to the remote teaching-learning model, using the social isolation of the Government of the State of Pará, caused by the pandemic of COVID-19. The type of research is qualitative, descriptive and case study. In the first phase of the methodology, 29 graduate students responded to a form via Google Forms, describing their satisfaction with the quality of teaching and learning. In the second phase, four graduate students were interviewed for further discourse analysis (AD), seeking to understand how perceptions and feelings with remote learning. Among the results, 52% of students were very satisfied with the knowledge offered for professional development, but 12% were dissatisfied with innovation in class, the use of technologies and dynamics. The AD revealed that it is possible to create dynamism, socialization, using different technologies, without student rhythm, through remote learning.
Keywords: COVID-19. Connectivism. Speech analysis. Postgraduate studies. Remote learning
Downloads
References
AIRES, L. E-Learning, Educação Online e Educação Aberta: Contributos para uma reflexão teórica. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 19, n. 1, p. 253 – 269, 2016. Disponível em: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/14356. Acesso em 25 jul. 2020.
ALLY, M. Foundations of educational theory for online learning. In: The Theory and Pratice of Online Learning. 2 ed. p. 15 – 44. Athabasca, Alberta: Athabasta University Press. January 9, 2009.
ARAÚJO, L. et al. A formação profissional em Serviço Social: apontamentos sobre a qualidade do ensino í distância. Crítica Educativa, v. 3, n. 3, p. 278 – 291, dez. 2017. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/255. Acesso em 26 jul, 2020.
BAUM, W. M. Compreender o Behaviorismo: ciência, comportamento e cultura. 2 ed. Porto Alegre: Editora Artmed, 2006.
BOCK, A. M. B.; TEIXEIRA, M. L.T.; FURTADO, O. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia. 15 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.
BRITO, G. S. PURIFICAÇíO, I. Educação e novas tecnologias: um repensar. 2 ed. Curitiba: Editora Intersaberes, 2015.
VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da introdução í aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 7, n. 1, p. 11 – 19, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572003000100002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 27 jul. 2020.
COELHO, K. S. et. al. O processo de inserção do ambiente virtual de aprendizagem e da experimentação remota no Ensino de Física do Ensino Médio. Simpósio íbero-Americano de Tecnologias Educacionais, v. 21, n. 21, out. 2017. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2017/10/Art5-vol.21-Edi%C3%A7%C3%A3o-Tem%C3%A1tica-V-Outubro-2017.pdf. Acesso em 27 jul. 2020.
COELHO, M. A.; DUTRA, L. R. Behaviorismo, cognitivismo e construtivismo: confronto entre teorias remotas com a teoria conectivista. Caderno de Educação, n. 49, v. 1, p. 51 – 76, 2018. Disponível em: http://revista.uemg.br/index.php/cadernodeeducacao/article/view/2791. Acesso em 28 jul. 2020.
Covid-19: Prefeito anuncia suspensão de comércio em Belém durante pandemia. UOL. São Paulo, 27 de abril de 2020. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/saude/ultimas-noticias/redacao/2020/04/27/covid-19-prefeito-anuncia-suspensao-de-comercio-em-belem-durante-pandemia.htm>. Acesso em 05 mai. 2020.
DOOLEY, R. A. LEVINSOHN, S. H. Análise do discurso: conceitos básicos em linguística. Petrópolis: Editora Vozes, 2018.
FILATRO, A. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo: Editora SENAC, São Paulo, 2004.
FREITAS, R. F. et al. Um novo percurso de trabalho: percepção do aluno dos cursos de graduação Ead UNIMONTES sobre a aplicação da uma nova metodologia de ensino com aulas ao vivo. Revista Científica de Educação í Distância, v. 11, n. 19, 2019. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/931 Acesso em 28 jul. 2020.
LIRA, M. Pará registra primeiros pacientes internados com a Covid-19 e reafirma necessidade das medidas de isolamento. Secretaria de Saúde Pública - Pará. Belém, 2 de abril de 2020. Disponível em: <http://www.saude.pa.gov.br/2020/04/02/para-registra-primeiros-pacientes-internados-com-a-covid-19-e-reafirma-necessidade-das-medidas-de-isolamento/>. Acesso em 05 mai. 2020.
MORAN, J. M. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, v. 4, n. 12, ago. 2004. Disponível em: http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/189117821002.pdf. Acesso em 28 jul. 2020.
MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa: e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora UnB, 2006.
PRAIA, J.; CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D. A hipótese e a experiência científica em educação em ciência: contributos para uma reorientação epistemológica. Ciência & Educação, v. 8, n. 2, p. 253 – 262, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v8n2/09.pdf. Acesso em 28 jul. 2020.
ROLLEMBERG, A. T. V. M. Entrevistas de pesquisa: oportunidades de coconstrução de significados. In: BASTOS, Liliana Cabral. SANTOS, William Soares dos. A entrevista na pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Faperj, 2013, p. 37 – 46.
SIEMENS, G. Connectivism: a Learning Theory for the Digital Age. Elearnspace, december, 2004. Disponível em: https://www.academia.edu/2857237/Connectivism_a_learning_theory_for_the_digital_age Acesso em 03 mai. 2020.
SIMíO, J. P. S.; CARVALHO, T. J.; ROCHADEL, W. Experimentação Remota e a Construção do Conhecimento no Processo de Aprendizagem. Engenharia da Computação – Teoria Geral de Sistemas. Dissertação (Modelagem Computacional de Sistemas) – Programa de Pós-graduação Modelagem Computacional de Sistemas, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2013.
TEIXEIRA, E. B. A análise dos dados na pesquisa científica: importâncias e desafios em estudos organizacionais. Desenvolvimento em Questão, v. 1, n. 2, dez. 2003, p.177 - 201. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/desenvolvimentoemquestao/article/view/84. Acesso em 28 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.