Distance Education in Times of Pandemic: Between Hybrids and Agencement of an Experience
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1060Abstract
The text presents reflections that follow the agencement that constitute the experience of guidance and support to teachers of the State Education Network of Amazonas by the Professional Training Center Padre José de Anchieta in the operationalization and implementation of the Special Non-Face-to-Face Class Regime created due to the suspension of face-to-face classes due to Pandemic Severe Acute Respiratory Syndrome caused by the new corona virus. In latourian and leleuzian propositions, we seek the understanding of agencement and hybrids as a theoretical outline for understanding the reality experienced, in which distance education emerges as an alternative to the state's educational system, as well as providing support for the methodological path taken based on the principles of cartographic method. Thus, we follow the movements that unveil the challenges and controversies involving humans and non-humans in an experience still under construction with the entry point for data collection and analysis, the work carried out by the training center with curators, preparation of materials, virtual meetings, in addition to the documents guiding the actions of the "Home Class" Project. The reflections point us in their first outlines to the role of the state's previous experiences with the modality as a contribution to the realization of the project, in the same way that they show the difficulties that involve the non-use by teachers of digital information and communication technologies. for pedagogical purposes and also, the exclusion aspect of the project due to technical, geographical and social reality limitations
Keywords: Agencement. Pandemic. Distance education.
Downloads
References
_________. Secretaria de Educação e Desporto. Centro de Mídias, 2020. Disponível em:http://www.educacao.am.gov.br/institucional/estrutura/centro-de-midias/. Acesso em: 20 de abril de 2020.
__________. Secretaria de Educação e Desporto. Diretrizes pedagógicas para o regime de aulas não presenciais, 2020. Disponível em: http://www.educacao.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/03/DIRETRIZES-PEDAGoGICAS-23.03.pdf. Acesso em: 20 de abril de 2020.
__________. Secretaria de Educação e Desporto. Portaria GS N°311 de 20 de março de 2020.Disponível em: http://www.educacao.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/03/Portaria-GS-311-de-20-03-20-20-03-2020-5-26-PM-1.pdf. Acesso em: 20 de abril de 2020.
__________. Secretaria de Educação e Desporto. Edital de chamada para credenciamento de emissoras de tv aberta nº. 03/2020. Disponível em: http://www.educacao.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/Edital-de-Chamada-Publina-n.-03_2020-16_04_2020-1.pdf Acesso em: 20 de abril de 2020.
__________. Conselho Estadual de Educação do Amazonas. Resolução N°30/2020 aprovada em 18 de maço de 2020. Dispõe sobre o regime especial de aulas não presencias para Educação Básica, como medida preventiva a disseminação do COVID-19. Disponível em: http://www.educacao.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/03/Resolucao-30-ano-2020-1.pdf. Acesso em: 20 de abril de 2020.
BRASIL. MEC. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). Censo Escolar 2019. [Online]. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://www.inep.gov.br. Acesso em: 25 de abril de 2020.
BARROS, L. P. de. KASTRUP, V. Cartografia é acompanhar processo. In: PASSOS, E. KASTRUP, V. ESCÓSSIA, L. Org. Pistas do Método Cartográfico: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34. 2010.
_________. Mil platôs. Vol. 1. Trad. de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2000.
_________. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. São Paulo: Editora 34,1995.
FELIX, J.M.; SILVA,I.M.M. Repositórios Digitais na Educação a Distância: Dialogando com Percepções de Docentes da UAB. EaD em Foco, V10, e853. 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.853
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9 ed. Campinas: São Paulo. Papirus, 2012.
LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade fora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
__________. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos/ tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Bauru, São Paulo: EDUSC, 2001.
__________. Vida de laboratório: a produção dos fatos científicos/ tradução de Angela Ramalho Vianna. - Rio de Janeiro: Relume Dumara, 1997.
___________. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica / Latour, Bruno; tradução de Carlos Irineu da Costa. – Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Folha informativa Covid-19. Washington: OPAS/OMS; 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.