Undergraduate Physiotherapy Courses in Distance Modality in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1047Abstract
In 2019, Physiotherapy completed 50 years of regulation and among its achievements, its strengthening as a higher education profession deserves to be highlighted. On the other hand, some challenges arise, highlighting the issue of offering undergraduate courses in non-classroom teaching. The study aimed to conduct a survey of the panorama of the offer of undergraduate courses in Physiotherapy in distance education in Brazil. It was an exploratory and descriptive study with the documentary research technique. It was found that
there are currently 48 courses in this modality, all offered by private institutions and are present in all Brazilian regions through the in-person support hubs with a total offer of 142,950 places distributed in 892 hubs. The average workload of the courses was 4,148 hours with a predominantly semiannual periodicity and time spent in 10 semesters (5 years). The courses began to offer their activities from the year 2017.
Keywords: Higher Education. Distance Education. Physiotherapy. Data Survey.
Downloads
References
ALMEIDA, A. M. ; BERTONCELLO, D. EDUCAÇíO, SAÚDE E FISIOTERAPIA: UM OLHAR PROPOSITIVO PARA A PROFISSíO!. CADERNOS DE EDUCAÇíO, SAÚDE E FISIOTERAPIA, v. 6, n. 11, 2019.
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE ENSINO EM FISIOTERAPIA. Carta de repúdio í modalidade EaD para cursos de graduação em Fisioterapia. Disponível em: https://abenfisio.com.br/2017/07/14/carta-de-repudio-a-modalidade-ead-para-cursos-de-graduacao-em-fisioterapia/. Acesso em: 01/01/2020.
BISPO JÚNIOR, J. P. Fisioterapia e saúde coletiva: desafios e novas responsabilidades profissionais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, p. 1627-1636, 2010.
BISPO JÚNIOR, J. P. Formação em fisioterapia no Brasil: reflexões sobre a expansão do ensino e os modelos de formação. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.16, n.3, jul.-set. 2009, p.655-668.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior Resolução n. 4 de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Fisioterapia. 2002.
_______. Decreto núm. 9.057 de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 2017a.
_______. Decreto-Lei nº 938 de 13 de outubro de 1969. Provê sobre as profissões de fisioterapeuta e terapeuta ocupacional, e dá outras providências. Diário Oficial da União. 1969 Out 14; Seção 1:1.
_______. Ministério da Educação (MEC). Portaria núm. 1.428, de 28 de dezembro de 2018. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57496468/do1-2018-12-31-portaria-n-1-428-de-28-de-dezembro-de-2018-57496251. Acesso em: 05/05/2020.
_______. Ministério da Educação (MEC). Portaria núm. 2.117, de 6 de Dezembro de 2019. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 05/05/2020.
_______. Ministério da Educação (MEC). Portaria núm. 21, DE 21 DE DEZEMBRO DE 2017b. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/1284644/do1-2017-12-22-portaria-n-21-de-21-de-dezembro-de-2017-1284640-1284640. Acesso em: 03/03/2020.
_______. Ministério da Educação (MEC). RESOLUÇíO Nº 4, DE 6 DE ABRIL DE 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rces004_09.pdf. Acesso em: 08/05/2020.
_______. Ministério da Educação (MEC). Portaria núm. 4.059, DE 10 DE DEZEMBRO DE 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Acesso em: 09/05/2020.
_______. Ministério da Educação (MEC). Referenciais de Qualidade para EaD. 2017c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 05/05/2020.
_______ Ministério da Saúde. RESOLUÇíO Nº 515, DE 07 DE OUTUBRO DE 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso515.pdf. Acesso em: 04/05/2020.
CASTRO, E. A et al. ENSINO HíBRIDO: DESAFIO DA CONTEMPORANEIDADE?. Projeção e docência, v. 6, n. 2, p. 47-58, 2015.
CASTRO, F. C.; MATTAR, J.; OLIVEIRA, E. Análise da nova legislação em relação a polos de educação a distância. Educação & Linguagem, v. 20, n. 2, p. 157-168.
COFEN. Conselho Federal de Enfermagem. Operação EaD constata condições precárias de oferta nos cursos de Enfermagem a distância. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/operacao-eadconstata-condicoes-precarias-de-oferta-nos-cursos-de-enfermagem-a-distancia_33764.html. Acesso em: 04/05/2020.
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa (4th ed). São Paulo: Atlas.
HUMEREZ, D. C. et al. NORMATIVAS REGULATÓRIAS DOS CURSOS DE ENFERMAGEM A DISTÂNCIA: AÇÕES E REAÇÕES DO CONSELHO FEDERAL DE ENFERMAGEM. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 2, 2019.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Diretoria de Pesquisas. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica (2001-2010). Síntese de Indicadores Sociais. Disponível em ftp://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/Sinopse/Brasil/sinopse_brasil_tab_1_4.zip. Acesso em: 05/05/2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/sinopses_estatisticas/sinopses_educacao_superior/sinopse_educacao_superior_2018.zip. Acesso em 03/05/ 2020.
PEREIRA, L. A.; ALMEIDA, M. Fisioterapia. In: Fundação Oswaldo Cruz. Dinâmica das graduações em saúde no Brasil: subsídios para uma política de recursos humanos. Brasília: Ministério da Saúde. p.171-184. 2006.
ROCHA, V. M. APRENDENDO A APRENDER–FAZERES DA ABENFISIO NO PROCESSO DE FORMAÇíO DO FISIOTERAPEUTA. CADERNOS DE EDUCAÇíO, SAÚDE E FISIOTERAPIA, v. 1, n. 1, 2014.
SIMONI, D. E. et al. A formação educacional em fisioterapia no Brasil: fragmentos históricos e perspectivas atuais. Hist enferm Rev eletronica, v. 6, n. 1, 2015.
SOUZA, P. R.; ANDRADE, M. C. F. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. Revista E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial-ISSN-1983-1838, v. 9, n. 1, p. 03-16, 2016.
SPINARDI, J. D.; BOTH, I. J. Blended learning: o ensino híbrido e a avaliação da aprendizagem no ensino superior. Boletim técnico do senac, v. 44, n. 1, 2018. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/648. Acesso em: 09/05/2020.
VIEIRA, A. L. S.; MOYSES, N. M. N. Trajetória da graduação das catorze profissões de saúde no Brasil. Saúde em Debate, v. 41, p. 401-414, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.