Control Systems and Strategic Alignment Simons in the View of Distance Learning Teachers-tutors (IES)
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1031Abstract
The adoption of ICTs - Information and Communication Technology in the educational context has caused a great transformation in the Higher Education market, mainly through Distance Learning, and one of the main characters in this context is the teacher-tutors. Therefore, the main objective of this work was to analyze the perception of distance learning (EaD) teacher-tutors about the Control and Strategic Alignment Systems practiced in the institutions where they teach. Regarding the methodological procedures, the scale developed by Damke, Silva and Walter (2011) was adopted to survey the data regarding the indicators of the strategic control levers, originally developed by Simons. Survey was applied to teacher-tutors from 3 Higher Education institutions in Curitiba, obtaining 62% return. Among the main results obtained, the existence of a meta-balance in terms of implementing the control levers defended by Simons stands out.
Keywords: Strategic Control Levers. Strategic Alignment. Distance learning.
Downloads
References
AKAO, Y. Desdobramento das diretrizes para o sucesso do TQM. Porto Alegre: Bookman, 1997.
ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. RBAAD, v. 10, p. 83-92, 2011.
ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação í distância no Brasil: políticas públicas e democratização do acesso ao ensino superior. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n.03, p. 321-338, 2015.
BRANCO, L. S. A. O Papel do Aluno e tutor na Educação a Distância. Revista Gestão Universitária, 2017. Disponível em: < http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/o-papel-do-aluno-e-tutor-na-educacao-a-distancia>. Acesso em: 30 jan. 2020.
BRASIL. Decreto 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o artigo 80 da Lei no 9.394. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 2005. Disponível em: < https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2005/decreto-5622-19-dezembro-2005-539654-publicacaooriginal-39018-pe.html>. Acesso em: 27 jan. 2020.
BYRNE, B. M. Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2011.
CASTRO, J. M.; LADEIRA, E. S. Gestão e planejamento de cursos a distância (EAD) no Brasil: um estudo de casos múltiplos em três instituições de ensino superior. Revista Gestão e Planejamento. Salvador, v. 10, n. 2 - p. 229-247, jul./dez., 2009.
CHANDLER, A. D. Strategy and structure. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1962.
DIEHL, C. A. Gestão Estratégica de Custos: identificando o alinhamento estratégico em uma empresa de segurança. Contab. Vista & Rev., v. 17, n. 1, p. 69-97, jan./mar. 2006.
DAMKE, E. J.; SILVA, E. D; WALTER, S. A. Sistemas de controle e alinhamento estratégico: proposição de indicadores. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 4, p. 65, 2011.
DAMKE, J. F. W.; SANTOS, M. S. ; DAMKE, E. J. Sistemas de Controle Estratégico e Contratos Psicológicos: um Estudo em uma Instituição Privada sem Fins Lucrativos. In: ENANPAD/ANPAD, 2017, São Paulo. XLI Encontro da Anpad 2017, 2017.
HAIR Jr., J. F. et al. Análise Multivariada de Dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
ERMIDA, J. F.; BONFIM, C. R. S. A educação í distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p.166–181, ago, 2006.
KAWAHARA, L. K. ; MIRANDA, R. H. F. ; DAMKE, E. J. Sistemas de Controle Estratégico e Comprometimento Organizacional: um Estudo em uma Instituição Pública de Ensino Superior. In: ENANPAD 2018, 2018, Curitiba. XLII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2018, 2018.
LOPES, M. C. L. P.; DORSA, A. C.; SALVAGO, B. M.; SANAVRIA, C. Z.; PISTORI, J. O processo histórico da educação í distância e suas implicações: desafios e possibilidades. In: JORNADA DO HISTEDBR, VII, 2007, Campo Grande. Anais... CAMPINAS: UNICAMP, 2007.
MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
MORAN, J. O que é educação a distância. Atualizado em: 2002. Acesso em: 24 jan. 2020. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf
MORAN, J. M. O ensino superior a distância no Brasil. Educação & linguagem, v. 12, n. 19, p. 17-35, jan.-jun. 2009.
PETERAF, M.; REED, R. Managerial discretion and internal alignment under regulatory constraints and change. In. Strategic Management Journal, v. 28, n. 11, p. 1089-1112, 2007.
PRETI, O. Autonomia do aprendiz na educação a distância. In: PRETI, O. (org). Educação a Distância: construindo significados. Cuiabá: NEAD/ IE- UFMT. Brasília: Plano, 2000.
RIBEIRO, H. A. S.; SOTELLO, F.; DAMKE, E. J. Aderência í s Alavancas de Controle Estratégico: Estudo em uma Indústria Farmacêutica Brasileira. In: XLI Encontro da ANPAD - EnANPAD 2017, 2017, São Paulo. XLI Encontro da ANPAD - EnANPAD 2017, 2017.
RIBEIRO, H. A. S.; SOTELLO, F.; DAMKE, E. J. Aderência í s alavancas de controle estratégico: estudo em uma indústria farmacêutica brasileira. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v.10, n. 3, set./dez. 2017.
RIBEIRO, R. A. Introdução í EaD. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.
SILVEIRA, V. N. S. Alinhamento estratégico e gestão estratégica de pessoas: análise conceitual e perspectivas teóricas. Pretexto, Belo Horizonte, v. 15, n. 4 – p. 114-133, 2014.
SIMONS, R. Levers of Control: how managers use innovative control systems do drive strategic renewal. Boston: Harvard Business School, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.