The Importance of Affectivity During Interactions in Online Courses
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.796Abstract
The purpose of this article is to analyze the actions of affectivity in distance learning and the importance of reflecting on affective relationships between the participants of this process, taking as reference the concepts developed by Baruch Spinoza regarding affectivity. An analysis on distance learning will be proposed in order to show the importance of the affective relationships between students, teachers and other members involved in this learning system. Finally, aspects related to a course of a higher education resident program that is offered at a distance will be discussed to understand how affective relationships between the participants in this process are established. The methodology used for the research is qualitative. A questionnaire was applied to collect data that were analyzed, presented in graph form and discussed. Also, used in this study were e-mails from students exchanged during the course as well as results from the Institution's Permanent Evaluation Committee (CPA).
Keywords: Distance learning. Affectivity. Teaching and learning.
Downloads
References
CAMPOS, Ilka; MELO, Marcia Meireles; RODRIGUES, Joventina. Educação a distância: o desafio da afetividade na percepção de tutores e alunos. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇíO A DISTANCIA. Anais... Foz do Iguaçu: ABED, 2017, p. 1?10. Disponível em: <http://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/268.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2019.
DELEUZE, Gilles. Espinosa: Filosofia prática. Trad. Daniel Liens e Fabien Liens. São Paulo: Escuta, 2002.
DUARTE, Elaine C. C. Modulações técnicas: a construção de sentido na telenovela Roque Santeiro, de Dias Gomes. In: XV CONGRESSO INTERNACIONAL ABRALIC. Anais... Rio de Janeiro: UERJ, 2016, p. 3.506?3.515. Disponível em: <http://www.abralic.org.br/anais/arquivos/2016_1491414941.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2019.
FIGUEIREDO, Vitor F.; SILVA, Camila G. Ambiente virtual de aprendizagem: comunicação, interação e afetividade em EAD. Aprendizagem em EAD, Brasília, v. 1, nº 1, p. 1?16, 2012. Disponível em <https://portalrevistas.ucb.br/index.php/raead/article/view/3254>. Acesso em: 27 nov. 2018.
FILATRO, Andreia. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson/Prentice Hall, 2008.
GODOI, Eliamar; MIRANDA, Guacira. Alunos da educação a distância: comprometimento e autonomia no processo de aprendizagem. In: CietEnPED 2018. Anais... São Carlos: UFSCar, 2018. p. 1-10. Disponível em: <http://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/903/481>. Acesso em: 14 ago. 2018.
GOMURY, Andreia S. Educação a distância com foco no aluno e as contribuições dos docentes para a autonomia no ensino-aprendizagem: o caso do design instrucional. In: CietEnPED 2018. Anais... São Carlos: UFSCar, 2018. p. 1-13. Disponível em: <http://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/217>. Acesso em: 16 ago. 2018.
JESUS, Paula Bettani M. de. Considerações acerca da noção de afeto em Spinoza. Cadernos Espinozanos, São Paulo, nº 33, p. 161-190, jul./dez. 2015.
MENDES NETTO, Cristiane; PÉPETUO, Denis Graciolli A. M. Estratégias para construção de relações afetivas em ambientes virtuais de aprendizagem. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇíO A DIST NCIA. Anais... Foz do Iguaçu: ABED, 2010, p. 1?10. Disponível em: www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010085045.pdf. Acesso em: 27 nov. 2017.
MORAN, José Manuel. Interferências dos meios de comunicação no nosso conhecimento. Revista Brasileira de Comunicação, São Paulo, v. 17, nº 2, p. 38-49, jul./dez., 1994. Disponível em: http://portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/viewArticle/844. Acesso em: 27 nov. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/rbcc.v17i2.844.
SAPUCAIA, Flavio dos Santos. Introdução í gestão tecnológica. O papel da gestão tecnológica e formação das equipes pedagógicas. São Paulo: Senac, 2017. Disponível em: <https://senacsp.blackboard.com/bbcswebdav/pid-2833506-dt-content-rid-71789978_1/courses/EGEADCASDA-1701-669480/Template/Aulas/Aula_06/PDF/INT_GES_TEC_06_PDF.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2018.
SPINOZA, Baruch. Ética. 2. ed. Trad. Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. Formato Kindle.
VYGOSTSKY, Lev. O desenvolvimento psicológico na infância. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Trad. Cristina Carvalho. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.