Evasion Factors in Distance Education: A Study in the Bachelor of Public Administration Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.980Abstract
The objective of this article is to identify the factors that led the students to evade the Bachelor's Degree in Public Administration of the Open University of Brazil / UNEMAT. The dismissal of the student from the course was considered as an evasion by official means such as lock-out or abandonment. The methodology used in this work was a quantitative research, using the survey technique, together with the evaded students, from the application of a questionnaire with closed and open questions. Among the factors with the greatest impact on students' avoidance are questions related to the location between residence and polo presence; The time allocated to the activities of the course, the questions related to the student's work and the financial issues to carry out the course; While those with less impact are questions related to the student's preparation in primary and secondary education and their performance and interest in the subjects and activities of the course.
Keywords: Distance education. Evasion. Public administration.
Downloads
References
ABREU-E-LIMA, D. M. de; ALVES, M. N. O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 189-205, agosto, 2011.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BORGES, P. Último segundo: MEC e universidades estudam planos para combater evasão. Brasília, 2012. Disponível em <https://ultimosegundo.ig.com.br/educacao/mec-e-universidades-estudam-planos-para-combater-evasao/n1597622390779.html>Acesso em 26 de fevereiro de 2020.
ENSSLIN, S. R.; AMARAL, B. G.; VALMORBIDA, S. M. I.; DUTRA, A. Gestão Pública: Construção de um Modelo Construtivista para Apoiar a Escola Virtual de Administração Pública de Santa Catarina no Combate í Evasão da Capacitação a Distância. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 17, n. 4, p. 90-110, 2018.
FíVERO, R. V. M. Dialogar ou evadir? Eis a questão! Um estudo sobre a permanência e a evasão na Educação í Distância. 2006. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
FIALHO, M. G. D. PRESTES, E. M. T. Evasão Escolar no Curso de Pedagogia da UFPB: Na compreensão dos gestores educacionais. MPGOA, João Pessoa, v. 3, n 1, p. 42-63, 2014.
GANDRA, D. C. A importância do feedback na Educação a Distância. Aprendizagem em EAD, Taguatinga, v. 1, p. 1-7, setembro, 2015.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2019.
JORGE, B. G. et al. Evasão na Educação í Distância: Um estudo sobre a evasão em uma institução de Ensino Superior. In: Congresso Internacional de Educação í Distância, 16, 2010, Maringá-PR, Anais... Maringá: ABED, 2010, p. 1-10.
LOTT, A. C. O. et al. Persistência e Evasão na Educação a Distância: Examinando Fatores Explicativos. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 17, n. 2, p. 149-171, 2018.
LUZ, M. R. M. P. da; ROLANDO, L. G. R.; SALVADOR, D. F.; SOUSA, A. Characterization of the Reasons Why Brazilian Science Teachers Drop Out of Online Professional Development Courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 19, n. 5, p. 2018.
NASCIMENTO, T. P. C. ESPER, A. K. Evasão em Cursos de Educação Continuada a Distância: Um estudo na Escola Nacional de Administração Pública. Revista do Serviço Público - RSP, v. 60, n. 2, p. 159-173 – Brasília, Abril/Junho, 2009.
NETTO, C.; GUIDOTTI, V.; SANTOS, P. K. A Evasão na EAD: investigando causas, propondo estratégias. In: Conferência Latinoamericana Sobre el Abandono en la Educación Superior, 2, 2012, Porto Alegre-RS, Anais... Porto Alegre: PUCRS, 2012, p. 1-8.
OLIVEIRA, A. E.; SILVA, E. A Educação í Distância e sua contribuição na inclusão social. Cadernos Zygmunt Bauman, v. 5, n. 10, 2015.
PACHECO, A. S. V.; NAKAYAMA, M. K.; RISSI, M. Evasão e Permanência dos Estudantes de um Curso de Administração a Distancia do Sistema Universidade Aberta do Brasil: Uma teoria multiparadigmática. Revista de Ciências da Administração, v. 17, n. 41, Abril,
POLICARPO, M.; AGUIAR, E. O papel dos benefícios autoexpressivos no comportamento de consumo verde: a compra de um carro híbrido. In: Congresso Latino-Americano de Varejo e Consumo: Building purpose through stakeholders in retailing, 13, 2019, São Paulo-SP, Anais"¦São Paulo: FGV, 2019, 1-16.
SANTOS, J. L. F.; BARROS, L.F. Cadernos de Estudos da Evasão. Núcleo de apoio aos estudos de graduação. São Paulo: USP, 1994.
SILVA FILHO, R. L. L.; MOTEJUNAS, P. R.; HIPÓLITO, O.; LOBO, M. B. de C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, n. 37, v. 132, p. 641-659, 2007.
SILVA, A. R. da. LIMA, A. A. F. Percepção acerca da educação superior a distância nas pequenas cidades brasileiras: um estudo de caso no município de Poço Verde-SE. Ideias e Inovação-Aracajú, v 03, n 1, p. 57-66, fevereiro de 2016.
SILVA, I. J. A.; MIRANDA, G. J.; LEAL, E. A.; PEREIRA, J. M. Estratégias das Coordenações dos Cursos de Ciências Contábeis para Combater a Evasão. Revista Universo Contábil, v. 14, n. 2, p. 61-81, 2018.
UNEMAT. Universidade do Estado de Mato Grosso. Relatório de Gestão 2014 da Diretoria de Gestão de Educação a Distância. Cáceres: UNEMAT, 2015. Disponível em https://dead.unemat.br/public/Relatorio_Gestao2010-2014_DEAD.pdf, acessado em 07 de maio de 2020.
VIANA, G. V. R. PEREIRA, E. S. O Método indutivo. Revista Científica da Faculdade Lourenço Filho, v. 5, n 1, 2007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.