Teaching of Mathematics in Distance Education: State of Knowledge Artigo Original in the Productions of Revista EaD em Foco in the Last 10 Years
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.974Abstract
Distance Education (DE) has gained increasing prominence as a teaching modality in the Brazilian scenario. With that, it becomes relevant to unveil not only the pedagogical practices used in this teaching modality, but also to understand the research that revolves around them. In this sense this article presents a state of knowledge about the modality of distance learning and the teaching of mathematics in the articles and case studies published until December 2019 by the Scientific Journal on Distance Education: EaD EM FOCO, coordinated by the Cecierj Foundation / Cederj Consortium. For this, the article briefly presents the research methodology of the state of knowledge, highlighting its main characteristics and defining its search scope. We organized the ten selected works into categories and, as recommended by the literature, we held discussions based on their authors. We found that, although DE is not new in the Brazilian scenario, the production related to the teaching of mathematics at DE emerges in the journal surveyed only in the last five years. The researched works dealt with the different actors that are part of distance education, such as tutors / mediators, students, teachers, school managers and official documents. In addition, some productions investigated the design of a virtual learning environment, as well as reported experiences with specific subjects in mathematics as an introduction to real analysis and instrumentation for teaching geometry.
Keywords: DE. Mathematics teaching. State of Knowledge. Interaction. Digital technologies.
Downloads
References
BORBA, M. C.; MALHEIROS, A. P. S.; AMARAL, R. B. Educação a Distância online. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
COSTA, M. L. F. História e políticas públicas para o ensino superior a distância no Brasil: o programa Universidade Aberta do Brasil em questão. HISTEDBR On-line, v. 12, n. 45, p. 281-295, 2012.
ESQUINCALHA, A. C.; ABAR, C. A. A. P. Componentes Afetivo-atitudinais na Prática de Tutores em um Curso a Distância para Professores de Matemática. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 54-68, 2016.
FELCHER, C. D. O.; DIAS, L. F. BIERHALZ, C. D. K. Construindo Maquetes - Uma Estratégia Didática Interdisciplinar no Eixo Geometrias: Espaço e Forma. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 5, n. 2, p. 149-174, 2015.
FELCHER, C. D.; FOLMER, V. Licenciatura em Matemática a Distância & Tecnologias Digitais: Percepções de Egressos, Tutores e Professores. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 01-11, 2019.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas do tipo "estado da arte". Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 22, n. 79, 257-272, 2002.
FERRUGINI, L. et al. Educação a Distância no Brasil: potencialidades e fragilidades. EAD em foco - Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, MG, v. 12, n. 1, p. 90-98, 2014.
GRÜTZMANN, T. P.; ALVES, R. S. Dialogando com Bernstein e os Tutores da EaD. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 92-102, 2017.
HOLMBERG, B. The evolution, principles and practices of distance education. In Studien und Berichte der Arbeitsstelle Fernstudienforschung der Carl von Ossietzk y Universität Oldenburg, v. 11, 2005.
KANASHIRO, D. S. K.; NOAL, K. M. L.; ROCHA, P. G. Avaliando os Cursos de Licenciatura a Distância da UFMS: o que Dizem os Egressos. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 1, p. 01-10, 2018.
MATTOS, L. J. G.; SANTOS, S. C. Os Desafios do Estágio Supervisionado em um Curso de Licenciatura a Distância. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 1, p. 01-10, 2018.
MELO, M. F. Os Desafios da Análise Matemática em um Curso de Licenciatura a Distância. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 01-08, 2019.
PEREIRA, M. V. M. Fundamentos teórico-metodológicos da pesquisa em educação: o ensino superior em música como objeto. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 221-233, jul./dez. 2013.
QUEIROZ, C. R. O. Q. Desafios, Conquistas e Ferramentas da Matemática na EAD. Sigmae, Alfazemas, MG, v. 1, n. 1, p. 119-125, 2012.
SAEGER, M. T.; MELO, A. H. A. Inserção do Egresso de Cursos a Distância no Mercado de Trabalho: um Estudo Voltado para a Licenciatura em Matemática. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 2, p. 155-171, 2016.
SANTOS, C. E. R.; FERNANDES, S. H. A. A. Um Ambiente Virtual onde a Educação a Distância Encontra-se com a Educação Matemática Inclusiva. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 5, n. 1, p. 212-223, 2015.
SOUZA, R. M.; BAIRRAL, A. A. Acessar ou Interagir? Uma Análise em Disciplinas da Licenciatura em Matemática no CEDERJ. EAD em foco - Revista Científica em Educação a Distância, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 3, p. 39-49, 2016.
TEODORO, R. A. P. Perspectivas da Educação a Distância no Ensino da Matemática. Revista Multitexto, Montes Claros, MG, v. 3, n. 2, p. 39-44, 2015.
VOSGERAU, D. S.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.