Study of Radioactive Decay Using PhET Platform: A Proposal for DEC
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.925Abstract
Despite technological advances, where it is possible to obtain information on any topic of interest, the subject "nuclear physics" is still surrounded by myths and is viewed with fear by a large part of the population. To facilitate learning, one way is to introduce, in the various teaching modalities, information and communication digital technologies tools (ICDTs), such as computers and smartphones to increase the discussion and interest in aforementioned theme. In the case of radioactivity, characteristic of some atoms, the possibility of visualizing phenomenon, in general, is not possible and so ICTs have a fundamental role in this approach. Thus, this work presents the possibility of virtual analysis of the radioactive decay, within the context of distance education (DE), using a simulation present on the PhET Interactive Simulations portal. In case of the Polonium-211's decay, it was found that the simulation presents results compatible with the real experimental data, found in literature, showing that it can be used as a laboratory activity, virtual, by DE students. Finally, we emphasize that this work may allow obtaining other information that is considered relevant from data collected during this virtual activity.
Keywords: Radioactivity. Alpha particle. Physics education.
Downloads
References
BASEGGIO, K. R.; MUNIZ, E. P. Autonomia do aluno de EAD no processo de ensino e de aprendizagem. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 5, n. 8, p. 1-16, 2009.
CALIFANO, S. Pathways to Modern Chemical Physics. Berlin: Springer-Verlag, 2012.
CUTNELL, J. D; JOHNSON, K. W. Física. v. 3. 6ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
DANON, J. A história do elemento 84, o Polônio: A química no desenvolvimento da energia nuclear. Química Nova, v. 1, n. 4, p. 16-21, 1978.
DFN - Departamento de Física Nuclear (USP). Polônio, 2014. Disponível em: <https://is.gd/TKOgZi>, Acesso em: 31 ago. 2019.
EISBERG, R.; RESNICK, R. Física Quântica. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1994.
FENDT, W. The Law of Radioactive Decay, 2014. Disponível em: <https://is.gd/ardiL3>, Acesso em: 05 fev. 2020.
FRANCIS, C. Light after Dark II: The Large and the Small. Leicester: Troubador Publishing, 2017.
FUNABASHI, Y.; KITAZAWA, K. Fukushima in review: A complex disaster, a disastrous response. Bulletin of the Atomic Scientists, n. 68, v. 2, p. 9–21, 2012.
GERWARD, L. Paul Villard and his Discovery of Gamma Rays. Physics in Perspective, n. 1, p. 367-383, 1999.
INOCÊNCIO, T. O.; CRUZ, F. A. O. Significando o movimento oscilatório: uma propostas exploratória com o uso de softwares livres. Dynamis, v. 25, p. 96-114, 2019.
JOHANSEN, I. Graph 4.4.2., 2012. Disponível em: http://www.padowan.dk/, Acesso em: Acesso em: 06 ago. 2019.
LOEBLEIN, T. Alpha Decay investigations, 2017. Disponível em: <https://is.gd/bBGodS>, Acesso em: 02 nov. 2019.
MASSI, L. Tecnologias da informação e da comunicação na Educação em Ciências. Tecné Epusteme y Didaxis, n. 37, p. 7-10, 2015.
MORAIS, E. A.; POLETTO, R. S. A experimentação como metodologia facilitadora da aprendizagem de ciências. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Curitiba: SEED, 2014, v. 1, p. 1-20.
RICOY, M. C.; COUTO M. J. V. S. Os recursos educativos e a utilização das TIC no Ensino Secundário na Matemática. Revista Portuguesa de Educação, v. 25, n. 2, p. 241-262, 2012.
RUTHERFORD, E.; SODDY, F. The cause and nature of radioacitvity - Part I. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, v. 4, n. 21, p. 370–396, 1902.
RUTHERFORD, E. The magnetic and electric deviation of the easily absorbed rays from radium. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, v. 5, n. 26, p. 177-187, 1903.
SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES FILHO, J. P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.
SILVA, D. J. Radioatividade e Proteção Radiológica: Conceitos, Aplicações e Esclarecimentos para Alunos do Ensino Médio. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007. 64 p.
SILVA, I. P.; MERCADO, L. P. L. Revisão sistemática de literatura acerca da experimentação virtual no ensino de Física. Ensino & Pesquisa, v. 17, n. 1, p. 49-77, 2019.
SILVA JÚNIOR, E. A.; PARREIRA, G. G. Reflexões sobre a importância da experimentação no ensino da Química no ensino médio. Revista Tecnia, v. 1, n. 1, p. 67-82, 2016.
SOARES, A. A.; MORAES, L. E.; OLIVEIRA, F. G. Ensino de matéria e radiação no ensino médio com o auxílio de simuladores interativos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 915-933, 2015.
SODDY, F. The Chemistry of the Radio-elements. London: Longmans, Green & Co., 1911.
SUGUIMOTO, D. Y. L.; CASTILHO, M. A. Chernobyl - A Catástrofe. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 2, p. 316-322, 2014.
TIPLER, P. A.; LLEWELLYN, R. A. Física Moderna. 6ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2014.
UC - University of Colorado. Decaimento Alfa, 2012a. Disponível em: <https://is.gd/k40du9>, Acesso em: 31 out. 2019.
UC - University of Colorado. Decaimento Beta, 2012b. Disponível em: <https://is.gd/NAjjfE>, Acesso em: 31 out. 2019.
ULBRA - Universidade Luterana do Brasil. Ementas das Disciplinas: Curso Ensino a Distância (EaD) de Física Licenciatura, 2016. Disponível em: <https://is.gd/2ShmNb>, Acesso em: 14 nov. 2019.
UNB - Universidade de Brasília. Projeto Político Pedagógico de Curso: Licenciatura em Física – modalidade a distância, 2017. Disponível em: <https://is.gd/8Y3tGI>, Acesso em: 14 nov. 2019.
UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Estrutura da Matéria I, 2015. Disponível em: <https://is.gd/4izDw6>, Acesso em: 14 nov. 2019.
VIEIRA, R. S. O Papel das tecnologias da informação e comunicação na educação a distância: um estudo sobre a percepção do professor/tutor. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10, p. 65-70, 2011.
WEINERT, F. Radioactive Decay Law (Rutherford–Soddy). In: Greenberger D., Hentschel K., Weinert F. (eds) Compendium of Quantum Physics. Berlin/Heidelberg: Springer, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EAD EM FOCO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.