New Technologies Applied in Distance Education: a Case Study on Retention and Dropout in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.919

Abstract

In an increasingly globalized world, based not only on costs and innovation, where speed is now critical to success in the market, professionals must always be prepared for the challenges of change, creativity and revolution of knowledge. New technologies associated with distance education projects increase the possibility of access to a professional training program. Even with the increasing technological advancement in distance learning, it was not efficient to contain the evasion number. Working distance education is not simple, and a teaching methodology is needed in synergy with the navigation tools, simple to be absorbed by the students and that will create an interaction between teachers and students who are the great actors of education. The study aims to know the main factors that contribute to distance learning avoidance and present strategies in its control. It is concluded that the avoidance control should be well planned from the preparation of the course, with permanent communication, a good infrastructure in the technology part so that the student can follow the course and have control over the software that will use it, in order to provide support in the technological and pedagogical issues..

Keywords: Knowledge. Evasion. Training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudio Marcos Maciel da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Adjunto da FACC/UFRJ. Professor Conteudista do Consórcio CEDERJ. Doutor em Administração pela Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO)

Jorge Vieira da Rocha, 1Centro Universitário Augusto Motta

Professor da UNISUAM. Doutorando em Educação na Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI) Campeche  Mexico

References

ALMEIDA, O. C. S. Evasão em cursos í Distância: análise dos motivos de desistência. Congresso da ABED. p.1-10. 2008. Disponí­vel em <http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/552008112738PM.pdf> Acesso em 03 de novembro de 2019.

ALVES, L.; Um olhar pedagógico das interfaces do Moodle. In: Lynn; Barros, Daniela; Okada, Alexandra (Org.). MOODLE : Estratégias Pedagógicas e Estudos de Caso. Salvador: Eduneb, p 187-201. 2009

BEHAR, P. A. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BITTENCOURT, I. M.; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 22, n. 83, p. 465-504, Junho 2014.Disponí­vel em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40362014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em 03 de novembro de 2019.

COMARELLA, R. L. Educação superior a distância: evasão discente – Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 147 p. Dissertação (Mestrado). 2009. Disponí­vel em <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/93392>. Acesso em 03 de novembro de 2019.

COSTA, M. L. F.; OLIVEIRA, S. A. G. DE. O lugar da Educação a Distância no Plano Nacional de Educação (2011-2020). Teoria e Prática da Educação, v. 16, n. 1, p. 97-112, 5 maio 2013.Disponí­vel em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23766>. Acesso em 03 de novembro de 2019.

COSTA, I. Novas tecnologias e aprendizagem. 2a. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora. 2014

DUARTE, G. P. As funções do tutor online [manuscrito]: análise da interatividade tutor/aluno no projeto piloto do curso de administração de empresas da Universidade Federal do Piauí­. Dissertação de Mestrado. Brasí­lia: Faculdade de Educação da Universidade de Brasí­lia, 2008. Disponí­vel em <http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/3506/1/2008_GilmarPereiraDuarte.pdf.> Acesso em 3 de novemnro de 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2018. Brasí­lia: MEC/INEP, 2019.

_________________________. Censo da Educação Superior 2017. Brasí­lia: MEC/INEP, 2018.

_________________________. Censo da Educação Superior 2016. Brasí­lia: MEC/INEP, 2017.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia cientí­fica: Ciência e conhecimento cientí­fico. Métodos cientí­ficos. Teoria, hipóteses e variáveis. Metodologia jurí­dica. 6a ed. São Paulo: Atlas. 2011

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a Educação a Distância hoje. São Paulo: Pearson, 2007.

MALUF, R. A evasão escolar e o ensino a distância. ABED. 2012

MATTAR, J. Interatividade e aprendizagem. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Org). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning.2010.

SANTOS, G. L. A internet na escola fundamental: sondagem de modos de uso por professores. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 29, n. 2, p. 303-312, Dec. 2003

SILVA FILHO, R. L. L. A evasão no ensino superior brasileiro. Cad. Pesqui., São Paulo , v. 37, n. 132, p. 641-659, Dec. 2007

SOUZA, C.; DA SILVA, C.; GESSINGER, R. Um estudo sobre evasao no ensino superior do Brasil nos últimos dez anos. II Congressos CLABES, 9 out. 2017.

Published

2020-07-10

How to Cite

Silva, C. M. M. da ., & Rocha, J. V. da . (2020). New Technologies Applied in Distance Education: a Case Study on Retention and Dropout in Higher Education. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.919

Issue

Section

Estudos de Caso