Hybrid Teaching: New Teacher Skills Mediated by Technology Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.913

Abstract

Technology has become an ally when it comes to the teaching-learning process. It is a tool to help personalize classroom activities and facilitates the knowledge acquisition process of students and teachers. However, it is important to emphasize that technology does not replace or diminish the presence of the teacher in the classroom, as it only modifies its role in this new conception of learning. In this sense, this research aims to investigate through the proposal of hybrid teaching: New teaching skills mediated by technological resources. The variables selected for analysis involving the object of study were: Technology, Teaching Methodology, Teacher and Student. We conclude that in this new learning scenario the student is at the center of the process, the teacher is the mediator of knowledge, and therefore needs to show students that there are different ways to learn and build knowledge.

Keywords: Hybrid teaching. Role of the teacher in hybrid teaching. Technology in the educational process).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERBEL N. Neusi Aparecida: As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Seminário: Ciências Sociais e Humanas, 32 (1), p. 25-40, 2011.

CARDOSO, Celso Aparecido. Formação crí­tico-reflexiva: a relação teoria e prática. Integração: ensino, pesquisa, extensão, ano VIII, nº 30, agosto de 2012.

COUTINHO, clara; Lisboa, Eliana. sociedade da informação, do conhecimento e da Aprendizagem: desafios para educação no século XXI?. Revista de Educação, Vol. XVIII, n.1, p 5-22, 2011.

DORIGONI, G. M. L.; DA SILVA, J. C. Mí­dia e Educação: o uso das novas tecnologias no espaço escolar. v. 10, p. 12, 2013.

GAROFALO, Débora. 7 ideias para usar a tecnologia na Educação infantil. Revista Nova Escola, abril de 2019. Disponí­vel em: <https://novaescola.org.br/conteudo/16856/7-ideias-para-usar-a-tecnologia-na-educacao-infantil>. Acesso: 29 de abril de 2019.

GIDDENS, A. Sociologia. 6. Ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

GOMES, Suzana dos Santos. Brincar em Tempos Digitais. In: Revista Presença Pedagógica: Diálogo entre Universidade e Educação Básica para Formação do Professor. Seção Presença Infantil. Belo Horizonte, n. 113, p. 44-51. set./out. 2013.

HORN, Michael B.; STAKER, Heather; CHRISTENSEN, Clayton. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Penso Editora, 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

KENSKI, V.M. Educação e Tecnologias o Novo Ritmo Da Informação. Editora Papirus. Campinas, SP, 8º edição, 2011.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: Um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 15-25.

LIBÂNEO, José Carlos; Oliveira, João Ferreira de; Thoschi, Mirza Seabra. Educação Escolar: Polí­ticas, Estrutura e Organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

LIKERT, R. A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology, v. 140, p. 1-55, 1932.

MASETTO, Marcos T. O professor na hora da verdade. São Paulo: Avercamp, 2010

MORAN, Edgar. Os sete saberes necessários í educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya.2. ed.São Paulo: Cortez, Brasí­lia, 2011. Vol. II. P. 15-33. 2015.

MORAN, José. Educação Hí­brida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino hí­brido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (Org.). Coleção Mí­dias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. PG: Foca FotoPROEX/UEPG, 2015.

MORAN, Manuel José, MASETO, T. Marcos, BEHRENS. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21ª ed, - Campinas, SP, Papirus, 2013.

OKADA, S. A intermediação pedagógica múltipla no universo das TIC e Moodle?. In L. Alves, D. Barros & A. Okada (org.). Moodle: estratégias pedagógicas e estudos de caso. Salvador: EDUNEB, 2009.

PRENSKY, Marc. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. In: Conjectura. v. 15, n. 2, p.201-204, maio/ago. 2010.

PAIVA, Natália Moraes Nolêto e COSTA, Johanatan da Silva. A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? IN: Psicologia. Net. 2015.

PIRES, Angela Monteiro. Educação do campo como direito humano. São Paulo: Cortez, 2012.

ROLKOUSKI, E. Tecnologias no ensino de matemática. Curitiba: Ibpex, 2011.

STOCHI, Claudia Roberta Rosa. Qual o papel da educação para a sociedade: formar indiví­duos crí­ticos ou especializar mão de obra. 2016. Disponivel em: < https://blog.abmes.org.br/?p=10918> Acesso em 31/07/2019.

SCHEIBE, L. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo Plano Nacional de Educação. In: Rev. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 112, 2010.

TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática na Educação, São Paulo: Érica,2011.

VALENTE, J. A. Educação í distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.

VOSGERAU, D. S.R. A tecnologia na escola: o papel do gestor neste processo. In: BARBOSA, A. F. (coord). TIC Educação 2011: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo. 2012, p 35-41.

VANDRESEN, Ana Sueli Ribeiro. Web 2.0 e educação: Uso e Possibilidades. In: X congresso nacional de educação - educere, 2011, Curitiba. I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação - SIRSSE. Curitiba: PUCPR, 2011. p. 12658 - 12667.

Published

2020-05-08

How to Cite

Miranda, R. V., Moret, A. de S., e Silva, J. C., & Perpetua Simão, B. (2020). Hybrid Teaching: New Teacher Skills Mediated by Technology Resources. EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.913

Issue

Section

Original Articles