Ways of Being in/of Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.901Abstract
This paper presents a study about the question: 'How a teacher trainer in Mathematics understands teachers in online courses?' In this way, we studied teacher's educators who teaches basic mathematics by distance and using technological tools. In order to get some answers we applied a phenomenological approach with five interviews, that were transcribed and analyzed in two moments: an ideographic analysis and a nomothetic analysis. Although very similar, those categories reveal specific identity characteristics as they pass through nuclear ideas that reveal how training by distance education has been going on. In summary, the study shows that online education, aimed to fill the gaps in school attendance, reveals a path to the emergence of a new way of conducting education. The student who assumes the responsibility for their training can be a driver for teaching in general. This modality makes this same student advance in his competences and build his own professorship. As degree in distance education has unique characteristics, it is a modality that dares to use technology in favor of teaching and make it possible to learn mathematics by a computer screens.
Keywords: Phenomenology. Mathematics education. Teacher education.
Philosofy of education.
Downloads
References
Anastacio, M. Q.; Barros, N. M. (2013) Formação de professores a distância: ... parece que estamos na sala de aula...?. Acta Scientiae, Canoas, 15 (3), p.447-463. Recuperado de: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/498/743.
Baier, T.; Bicudo, M. A. V. (2013) A criação da inteligência coletiva, de acordo Pierre Lévy, em cursos de educação í distância. Acta Scientiea. Canoas, 15(3), p. 420-431. Recuperado de: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/496.
Barros, N. M. (2013). A compreensão de matemática em um ambiente online de formação de professores. 315 f. Tese (Doutorado), Educação Para A Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Bauru, Bauru, Brasil.
BICUDO, M. A. V.(2016) Developments in philosophy in/of mathematical education: epistemological, ontological anthropological questions posed by the presence of computers and other media in mathematical education practice. Philosophy of Mathematics Education Journal, v. 31, p. 1-8.
Borba, M. C.; Malheiros, A. P.; Amaral, R. B. (2011) Educação a Distância Online. Belo Horizonte: Autêntica.
DETONI, A. R. (2014). O ESTAR-PRESENTE A DISTÂNCIA: POSSíVEIS CONTRIBUIÇÕES DE MARTIN HEIDEGGER. IN: MARIA APARECIDA VIGGIANI BICUDO. (ORG.). CIBERESPAÇO: POSSIBILIDADES QUE SE ABREM AO MUNDO DA EDUCAÇíO (P.93-108). SíO PAULO: EDITORA LIVRARIA DA FíSICA.
Ferreira, M. J. A. (2019) A constituição e a produção do conhecimento matemático ao ser-com o computador. Tese (Doutorado), Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho?, Campus de Rio Claro, Rio Claro, Brasil.
Heidegger, M. (2018). Construir, habitar, pensar. Traduzido por Victor Hugo de Oliveira Marques. Multitemas. Campo Grande. Brasil. (DOI: http://dx.doi.org/10.20435/multi.v23i53.1593)
Kluth, V. S.; Moura, S. P. R. (2014). Preâmbulos investigativos sobre o uso de softwares como ato propulsor do pensar matemático. In: Bicudo, M. A. V. (Org.). Ciberespaço: Possibilidades que se abre ao mundo da educação (221-247). São Paulo: Livraria da Física.
Lammoglia, B.; Misse, B. H. L. (2014). Possibilidades de avaliação de rendimento escolar em plataformas de cursos de Educação a Distância. In: Bicudo, M. A. V. Vigianni (Org.). Ciberespaço: possibilidades que abre ao mundo da educação (185-218). São Paulo: Livraria da Física.
Mocrosky, L. F. (2010) A Presença da Ciência, da Técnica, da Tecnologia e da Produção no Curso Superior de Tecnologia em Fabricação Mecânica. 2010. 364 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
Vanini, L; ROSA, M.; REUWSAAT, J. C.; PAZUCH, J. V. (2013) Cyberformação de professores de matemática: olhares para a dimensão tecnológica. Acta Scientiea. Canoas, v. 15, n. 1, p. 153-151.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EAD EM FOCO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.