Expectations of Academic Beginners of the Licentiate Degree Course in Pedagogy in Distance Modality
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.879Abstract
This article is the result of an investigation carried out with academics beginning the Licentiate course in Pedagogy in the distance modality, in order to understand the reasons and expectations of the students in relation to their formation. The data collection was done through an online form sent to the students through the Moodle platform. Having as a methodological contribution the Content Analysis, was possible to choose three emerging categories for analysis of the material: Initial training for teaching; Training for Educational Management; Training to improve pedagogical knowledge and practices. As analyzes and reflections, the expectations for the insertion of the teaching profession and for the expansion of knowledge are highlighted. In addition, it was possible to emphasize the importance of the tutors' accompaniment of academics, offering formative meetings and study groups in order to promote the expansion in the understanding of its course and of the formation in which they are inserted.
Keywords: Initial formation. Distance education. Teacher training.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, C. C. P. O avanço da educação a distância no Brasil e a quebra de preconceitos: uma questão de adaptação. Revista Multitexto, v. 3, n. 01, 2015, p. 14-20.
ALMEIDA, M. E. B. Formação de professores a distância: avaliação e perspectivas. In: 37ª Reunião Nacional da ANPEd, 2015, Florianópolis: UFSC, 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília : MEC, 1996
CORREIA, M. L. A formação inicial do professor: os desafios e tensões que a prática pedagógica impõe. ANALECTA. Guarapuava, v.9, n.2, p.11-20, jul/dez 2008.
COSTA, M. L. F.; KNUPPEL, M. A. C. As representações sociais do trabalho do tutor presencial: limites e possibilidades. Educar em Revista, n. 4, p. 191-209, 2014.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEMOS, S. S.; PASQUETTO, R. G. Funções dos Tutores Presenciais na Educação a Distância. EaD em Foco, 2019; 9(1): e690.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MELLO, G. N. Formação inicial de professores para a educação básica uma (re)visão radical. Perspectiva, São Paulo, n.14, 98- 110, 2000.
MIZUKAMI, M. G. N., et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.
PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. Cortez, 2009.
ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. 3. ed. Curitiba: Ibpex, 2007.
TOZETTO, S. S. Formação inicial de professores: implicações e desafios para a constituição dos saberes. In: ___; LAROCCA, P. (orgs). Desafios da formação de professores: saberes, políticas e trabalho docente. Curitiba: CRV, 2014. p.17-32.
TOZETTO, S. S.; KAILER, P. Formação inicial do coordenador pedagógico: análises e reflexões dos saberes profissionais. Cadernos de Pesquisa, v. 23, p. 67-80, 2016.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.
VEIGA, I. P. A. A aventura de formar professores. Campinas: Papyrus, 2009.
ZEICHNER, K. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EAD EM FOCO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.