Digital Repositories in Distance Education: Dialoging with Perceptions of UAB Teachers
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.853Abstract
Abstract
In the dynamic scenario of distance education, technological innovations arise and assume a prominent role in supporting teaching and learning processes, such as digital repositories (DR). Considering the importance of DR in the age of cyberculture, this research has as main objective to analyze the teachers' perceptions of the Open University of Brazil (UAB) on digital repositories as tools to support teaching/learning processes in the context of distance education. In methodological terms, research is predominantly qualitative, although it relies on quantitative data in the context of results. The target audience is formed by teachers of the undergraduate courses, offered in the distance modality by the Open University of Brazil Program of a federal public institution of higher education. As an instrument of data collection, a mixed questionnaire was used, available in a digital medium. Through the answers obtained, it was possible to carry out analyzes and reflections on the importance of having a work to guide and use the repositories, so that the teachers know the purpose of DR and its relevance in the scope of a higher education institution.
Keywords: Distance education. Open University of Brazil. Digital repositories. Technological innovations.
Downloads
References
ARRUDA, E. P. A formação do professor no contexto das tecnologias do entretenimento. Revista ETD - Educ. Temat. Digit., Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 264-280, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1282.Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282.Acesso em: 03 mar. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BARTON, M.; WATERS, M. Creating an institutional repository: leadirs workbook. Cambridge, MA: MIT, 2004. 134 p. Disponível em: https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/26698. Acesso em: 02 dez. 2018.
BELCHIOR, M.; PALAGI, A. Práticas docentes diferenciadoras em EaD: integrando as novas tecnologias aos ambientes virtuais de aprendizagem. Revista EAD em Foco, v. 7, n. 2, p. 64-77, 2017.Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/56.Acesso em: 27 fev. 2019.
BUZATO, M. Desafios empírico-metodológicos para a pesquisa em letramentos digitais. Trab. Ling. Aplic., Campinas, 46(1): 45-62, Jan./Jun. 2007.
CARVALHO, A. Análise de uso de conteúdo disponível em repositórios institucionais de instituições de ensino superior ibero-americanas: um estudo cientrométrico na base Scopus.2018.211 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação): Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.Disponível em: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/974.Acesso em: 28 fev. 2019.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
COSTA, M. et al. Bibliotecas e repositórios de objetos de aprendizagem: potencialidades para o processo de aprendizagem. Revista Tecnologias na Educação, a. 9, v./n. 22, out. 2017.Disponível em: http://tecedu.pro.br/ano9-numerovol22-edicao-tematica-vi/.Acesso em: 01 mar. 2019.
FARIAS, R.; SANTOS, R.Análise do uso de repositórios digitais da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.Rev. Inf. na Soc. Contemp., Natal, n. especial 2017.Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/12285.Acesso em 27 fev. 2019.
FORMIGA, M. Aprendizagem além-fronteiras e a EAD. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.).Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2012. v.2, cap. 44, p.376-388.
GODOY, K. Identificação de diretrizes para elaboração de política de acesso aberto aos conteúdos educacionais disponibilizados em repositórios educacionais no contexto da educação a distância.2015. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade): Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2015.Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/1147.Acesso em: 03 mar. 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇíO EM CIENCIA E TECNOLOGIA: IBICT.Repositórios digitais: uma facilidade a serviço dos pesquisadores. Brasília: IBICT, [2017]. (Folder).Disponível em: http://www.ibict.br/informacao-para-ciencia-tecnologia-e-inovacao%20/repositorios-digitais.Acesso em: 15 jun. 2018.
KENSKI, V.Tecnologias e tempo docente. São Paulo: Papirus, 2014.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010. 270 p.
LEITE, F. Como gerenciar e ampliar a visibilidade da informação científica brasileira: repositórios institucionais de acesso aberto. Brasília: Ibict, 2009.120p. Disponível em: livroaberto.ibict.br/.../Como%20gerenciar%20e%20ampliar%20a%20visibilidade%20.Acesso em:18 set. 2018.
MONTEIRO, S.; RIBEIRO, P. A formação de professores em tempos virtuais: a linguagem e novas tecnologias.Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 430-444, abr/jun. 2018.Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/1398.Acesso em: 03 jan. 2019.
NASCIMENTO, A. Aprendizagem por meio de repositórios digitais e virtuais.In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte.São Paulo: Pearson, 2009. v.1, cap. 49, p.352-357.
PALERMO, R. Os saberes e as práticas docentes do professor tutor no ensino superior na modalidade a distância.2018.Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade): Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21010.Acesso em: 28 fev. 2019.
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. The Horizon, v. 9, n. 5., 2001.
RICHARDSON, R. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. rev., atual. e ampl. São Paulo: Atlas, 2017. 404 p.
SUBER, P. Open access. Cambridge, MA: MIT Press, 2012.Disponível em: https://mitpress.mit.edu/books/open-access.Acesso em: 07 jul. 2018.
TRIMER, R. Livros e apostilas na EAD. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.).Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2012. v.2, cap. 36, p.311-318.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EAD EM FOCO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.