Distance Education and Learning Styles: A Case Study at Colégio Pedro II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.770

Abstract

In order to achieve effectiveness of the teaching and learning process, educational researchers have identified different learning styles and how people process new knowledge according to their own perceptions. Among the learning styles, the study focused on the channels of human expression called modalities, identified by three learning styles: visual, auditory and kinesthetic, synthesized by the acronym VAK. This paper presents a research study at Colégio Pedro II in Rio de Janeiro, more specifically, in the Teaching Visual Arts certification course offered at a distance, with the purpose of reflecting on the diversity in learning of distance education students and its relation with the didactic material offered. The study starts from the hypothesis that if the teaching models and teaching materials in distance education do not include the different learning styles, there may be some delay and disinterest in the assimilation of content. In order to explore the learning styles and get more familiar with the problem, researchers applied the experiment to identify the student profile by the VAK model.

Keywords: Distance education. Learning styles. Student profile. VAK model. Technology.

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Fabiana Adão Silva, UNICARIOCA

O presente trabalho propõe uma reflexão sobre a diversidade de alunos na educação à distância e sua relação com o material didático oferecido. Este estudo apresentará uma pesquisa aplicada no Colégio Pedro II no Rio de Janeiro, mais especificamente no curso de Especialização no Ensino de Artes Visuais na modalidade de EAD. A abordagem do artigo partirá da hipótese de que se o modelo de ensino da educação a distância não está adequado aos estilos de aprendizagem especí­ficos para o EAD pode ocorrer uma defasagem na aprendizagem deste aluno. O artigo também dialoga com canais da expressão humana, chamados de modalidades, identificados por três estilos de aprendizagem visual, auditivo e cinestésico, sintetizados pela sigla VAC. Para explorar os estilos de aprendizagem, será proporcionada, através desta pesquisa, maior familiaridade do problema, com base no experimento de identificar o perfil dos alunos pelo método VAC.

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Published

2019-09-05

How to Cite

Silva, F. A., Freitas, V. G. G., Martins, B. M. R., Cunha, P. A., & Goodman, T. A. H. (2019). Distance Education and Learning Styles: A Case Study at Colégio Pedro II. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.770

Issue

Section

Estudos de Caso