Distance Education and Learning Styles: A Case Study at Colégio Pedro II
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.770Abstract
In order to achieve effectiveness of the teaching and learning process, educational researchers have identified different learning styles and how people process new knowledge according to their own perceptions. Among the learning styles, the study focused on the channels of human expression called modalities, identified by three learning styles: visual, auditory and kinesthetic, synthesized by the acronym VAK. This paper presents a research study at Colégio Pedro II in Rio de Janeiro, more specifically, in the Teaching Visual Arts certification course offered at a distance, with the purpose of reflecting on the diversity in learning of distance education students and its relation with the didactic material offered. The study starts from the hypothesis that if the teaching models and teaching materials in distance education do not include the different learning styles, there may be some delay and disinterest in the assimilation of content. In order to explore the learning styles and get more familiar with the problem, researchers applied the experiment to identify the student profile by the VAK model.
Keywords: Distance education. Learning styles. Student profile. VAK model. Technology.
Downloads
References
ALVES, J. R. M. A educação a distância no Brasil: síntese histórica e
perspectiva. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisas Avançadas em Educação, 1994.
BARROS, D. M. V. Coletividade aberta de pesquisa: os estilos de coaprendizagem no cenário online. Revista Educação em Formação e Tecnologia, v. 5(2), p. 11-24, 2012.
BARROS, D. M. V. Estilos de uso do espaço virtual: novas perspectivas para os ambientes de aprendizagem online. Revista de Estilos de Aprendizaje, v. 6(6), p. 103-127, 2010.
BARROS, D. M. V. Tecnologias de la inteligência: gestión de la competência pedagógica virtual. Madrid: Popular, 2007.
BEHAR, Patricia Alejandra. Modelos pedagógicos em Educação a Distância. Disponível em: http://www.nuted.ufrgs.br/oa/arqueads/apoio/modelospedagogicos.pdf. Acesso em: 07 nov. 2018.
BRASIL. Decreto nº 2.494/98. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/D2494.pdf
Acesso em: 20 mar. 2019.
BRASIL. Decreto nº 5.622/05. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/dec_5622.pdf Acesso em: 20 mar. 2019.
BRASIL. MEC. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 07 nov. 2018.
FLEMING, N. D. Teaching and learning styles: VARK strategies. Editora Christchurch, N.Z. : Neil Fleming, 2001.
FERNALD, G. M.; KELLER, H. The Effect of Kinaesthetic Factors in the Development of Word Recognition in the Case of Non-Readers. Journal of Educational Research, v. 4, p. 355, 1921.
FILATRO, Andrea. Estilos de Aprendizagem: Módulo teoria e prática dos estilos de aprendizagem. Rio de Janeiro: Enap, 2015. Disponível em: http://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/2361/1/ESTILOS_APRENDIZAGEM_MOD_2.pdf. Acesso em: 07 nov. 2018.
FILATRO, Andrea; PICONEZ Stela. Contribuições do design instrucional e do learning design para a organização do trabalho pedagógico. In: SíNCHEZ, J. (Ed.). Nuevas Ideas en Informática Educativa. Vol. 4, Santiago de Chile. p. 81-88. Disponível em: http://www.tise.cl/volumen4/TISE2008/Documento11.pdf. Publicado em 2008. Acesso em: 07 nov. 2018.
PORTAL EDUCAÇíO. A Educação a Distância no Brasil. São Paulo, s.d. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/educacao/a-educacao-a-distancia-no-brasil/16508. Acesso em: 20 mar. 2019.
SALDANHA, C. C.; ZAMPRONI E. C. B.; BATISTA, M. L. A. Semana Pedagógica - Estilos de aprendizagem. Paraná, 2016. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/julho_2016/dee_anexo1.pdf. Acesso em: 01 out. 2018.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2004.
SANAVRIA, C. Z. A avaliação da aprendizagem na educação a distância. 2008. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/8034-a-avaliacao-da-aprendizagem-na-educacao-a-distancia-concepcoes-e-praticas-de-professores-de-ensino-superior.pdf Acesso em: 01 out. 2018.
VARíO, Carla; BATISTA, Cláudia; MARTINHO, Vânia. Métodos de amostragem. Departamento de Educação FCUL. Metodologia de Investigação I: 2005/2006. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/ichagas/mi2/metodosamostragemt2.pdf.Acesso em: 01 abr. 2019.
VARK. A Guide to Learning Styles. 2017. Disponível em: http://www.vark-learn.com. Springfield, MO. Acesso em: 7 nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.