The Role of the Tutor in the Humanization of Learning in Distance Education

Authors

  • Simone Guimarães Custódio Universidade de Taubaté https://orcid.org/0000-0002-1870-6496
  • Márcia Maria Dias Reis Pacheco Universidade de Taubaté
  • Camila Aparecida Silva Rosa Marinelo Universidade de Taubaté
  • Laí­s Renó Satalibe Costa
  • Giovanna Velloso dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.767

Abstract

Distance education fulfills a requirement of globalization by bringing access to knowledge faster and more efficiently. In this mode, the Internet is increasingly becoming a source of pluricultural information with community reach. However, one of the difficulties in this teaching methodology seems to be the absence of efficient pedagogical monitoring. Understanding how tutoring should happen and what are the characteristics of the tutor can make this teaching and learning process more meaningful. This article investigates the appropriate way(s) that the monitoring process should be developed to achieve student success when learning at a distance. There is an attempt to identify the agents that facilitate the acquisition of knowledge with quality according to the authors Jean Piaget and Lev Vygotsky and based on Behar's (2009) theoretical assumptions about the pedagogical model in Distance Education, the tutors academic profile and training was outlined - needed by professionals in this area to effectively collaborate with the development of the student in this process. The methodology consists of bibliographic research.

Keywords: Distance education. Tutoring. Teaching quality. Follow-up.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Guimarães Custódio, Universidade de Taubaté

Pedagoga e Psicopedagoga Institucional (pela UNIDERP). Atua como professora no Departamento de Pedagogia (EAD) da Universidade de Taubaté e na Secretaria de Educação do Estado de São Paulo como professora de ensino básico. Mestranda em Educação pela Universidade de Taubaté.

References

ALVES, Carina Maria Terra. Metodologias para a Educação a Distância. Valinhos: Anhanguera Educacional, 2013. Disponí­vel em: <http://anhanguera.com>. Acesso em: 1 mar. 2014.

ALVES, C. M. T.; SOLEDADE, R. T. Elaboração de conteúdo em EaD. Valinhos, 2013. Disponí­vel em: <http://anhanguera.com>. Acesso em: 1 mar. 2014.

AZEVEDO, Adriana Barroso. Tutoria em EaD. Valinhos: Anhanguera Educacional, 2014. p. 1-68. Disponí­vel em: <http://anhanguera.com>. Acesso em: 03 fev. 2014.

BATES, A. W. Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. Trad. João Mattar et al. São Paulo: Artesanato Educacional, 2016.

BRASIL, DECRETO Nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponí­vel em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2005/decreto-5622-19-dezembro-2005-539654-publicacaooriginal-39018-pe.html

BEHAR, Patrí­cia A. Modelos pedagógicos em EaD. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Atualização para a 6ª edição: Jussara Simões (A era da informação: economia, sociedade e cultura, v. 1). Trad. Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

DEMO, P. Educação e qualidade. 6ª ed. São Paulo: Papirus, 2001.

FERREIRA, A. B. H. Minidicionário da lí­ngua portuguesa. 3ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

GIANNELLA, T. R.; STRUCHINER, M.; RICCIARDI, R. M. V. Lições aprendidas em experiências de tutoria a distância: fatores potencializadores e limitantes. Laboratório de Tecnologias Cognitivas: Nutes/UFRJ. Educação Pública, Rio de Janeiro. Disponí­vel em: <http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/educacao/0059.html>. Acesso em: 02 jan. 2014.

INEP. O Instituto. 2003. Disponí­vel em <http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas>. Acesso em: 18 jul. 2017.

JODAS, Juliana. Polo de apoio presencial. Valinhos: Anhanguera Educacional, 2014. Disponí­vel em: <http://anhanguera.com>. Acesso em: 30 ago. 2014.

LOBATO, Iolene Mesquita. O processo interativo na educação a distância: professor, aluno e material didático. Revista Paidéi@, v. 2, n. 1, jun. 2009. Disponí­vel em: <http://revistapaideia.unimesvirtual.com.br/index.php?journal=pai- deia&page>. Acesso em: 13 fev. 2014.

LOPES, Marcele M. F. A competência gerencial do tutor em um curso a distância. Artigo apresentado no XVIII Encontro Latino-Americano de Iniciação Cientí­fica, XIV Encontro Latino-Americano de Pós-Graduação e IV Encontro de Iniciação í Docência: Universidade do Vale do Paraí­ba, novembro de 2014.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Mediação pedagógica? (verbete). Dicionário Interativo da Educação Brasileira. EducaBrasil. São Paulo: Midiamix, 2012. Disponí­vel em: <http://www.educabrasil.com.br/eb/dic/dicionario.asp?id=44>.

MORAES, M. C. Educar na biologia do amor e da solidariedade. Petrópolis: Vozes, 2003.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar: convite í viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RAMOS, Margarete da Silva. Qualidade da tutoria e a formação do tutor: Os efeitos desses aspectos em cursos a distância. UNIREDE. 2013. Disponí­vel em: <http://www.aedi.ufpa.br/esud/trabalhos/poster/AT1/112988.pdf>. Acesso em: 19 set. 2013.

TREIN, D. Formação docente em e para EaD. Universidade do Vale do Rio dos Sinos: UNISINOS. Jul. 2008. Disponí­vel em: http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/512200893710PM.pdf.

VERGARA, Silvia Constant. Estreitando relacionamentos na educação a distância. Cad. Ebape. BR, Rio de Janeiro, v. 5, nº Especial, jan. 2007. Disponí­vel em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S167939512007000500010&script=sci>. Acesso em: 20 dez. 2014.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2019-08-15

How to Cite

Custódio, S. G., Pacheco, M. M. D. R., Marinelo, C. A. S. R., Costa, L. R. S., & Santos, G. V. dos. (2019). The Role of the Tutor in the Humanization of Learning in Distance Education. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.767

Issue

Section

Original Articles