State of Knowledge on Virtual Communities of Practice in Brazilian Thesis and Dissertations
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.766Abstract
This article presents a state of knowledge about virtual communities of practice (VCP) in Brazilian theses and dissertations published until August 2018. This paper presents a brief review of the literature of the research methodology of the state of knowledge type, highlighting its main characteristics and delimiting its scope of search. The contributions of the eight selected papers were organized into related categories and discussed from their authors, as recommended by the literature. As a conclusion, we highlight the importance of VCP as virtual communities that bring together professionals with common interests and, according to the authors, facilitates and promotes the sharing of ideas, promotion of new knowledge in a collective and integrated manner, with indications of professional development.
Keywords: Virtual communities of practice. State of knowledge. Professional development.
Downloads
References
BORBA, M. C.; GADANIDIS, G. Virtual communities and networks of practicing mathematics teachers - the role of technology in collaboration. In: KRAINER, K.; WOOD, T. (Eds.). Participants in mathematics teacher education. Rotterdam: Sense, 2008. p. 181-206.
BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P. Seres humanos-com-internet ou internet-com-seres humanos: uma troca de papéis? Relime, Vol. 19 (2), 2016.
CORREIA, M. P. L. Aprendizagem e compartilhamento de conhecimento em comunidades virtuais de prática: estudo de caso na comunidade virtual de desenvolvimento de software livre DEBAN-BR-CDD. Dissertação de mestrado. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2007.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas do tipo estado da arte?. Educação & Sociedade, ano XXIII, v. 22, n. 79, 257-272, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf
GIOSTRI, E. C. (2008). Comunidades virtuais de prática como alternativa na formação continuada de docentes na educação superior tecnológica. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2008.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.
LEONEL, A. A. Formação continuada de professores de Física em exercício na rede pública estadual de Santa Catarina: lançando um novo olhar sobre a prática. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2015.
MATOS, E. S. Desenvolvimento de uma comunidade virtual de prática como apoio í gestão da tecnologia da informação do Instituto Federal da Bahia: uma proposta de aplicação do Sistema de Gestão de Aprendizagem Amadeus. Dissertação de mestrado. Universidade do Estado da Bahia. Salvador, 2013.
PEREIRA, M. V. M. Fundamentos teórico-metodológicos da pesquisa em educação: o ensino superior em música como objeto. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 221-233, jul./dez. 2013.
PREVEDELLO, C. F. Comunidades virtuais de prática no serviço público: quadro teórico para a organização de experiências e apoio í inovação. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015.
SANTOS, F. F. Modelo de gestão para promover a criação e o compartilhamento de conhecimento em comunidade virtual de prática. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2010.
SCHNEIDER, F. C. Comunidade de prática na perspectiva da inclusão escolar: o perfil, os discursos e as práticas de educadores no exercício da cultura da participação. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2016.
SILVA, M. R. C. Formação e gestão de uma comunidade virtual de prática: criação e validação de um instrumento de pesquisa. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.