Production Management of Educational Resources in Audio and Video: The Experience of the Educommunication Laboratory of the Franciscana University / RS

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.746

Abstract

This article aims to describe how the production process of audio and didactic videos takes place in the Laboratory of Educommunication of the Franciscana University, in Santa Maria / RS. It shares reflections from the experiences of the multidisciplinary support team, composed by professionals from such areas as Computer Science, Journalism, Advertising and Teacher Preparation, among others, as well as specific technology equipment. The researchers experience as managers of the Distance Education Program demonstrates that it is essential to define a production flow and control system, scenario set up and costumes standardization for video lectures, content scripting and regular teacher training. The conclusion is that, although the institutional costs of production are significant, their availability is essential since they are effective tools in distance classes, making them more attractive for the student and enhancing teaching and learning.

Keywords: Distance education. Video lecture. Audio lecture. Franciscana University.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABED. Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR. Relatório analí­tico da aprendizagem a distância no Brasil 2016. Curitiba: InterSaberes, 2017. Disponí­vel em: http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf. Acesso em 07 out. 2018.

BAHIA, Ana Beatriz; SILVA, Andreza Regina Lopes da. Modelo de produção de ví­deo didático para EaD. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15(1), p. 1-10, 2017. Disponí­vel em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.75116. Acesso em 12 mar. 2018

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9057.htm. Acesso em 28 abr. 2018.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Aní­sio Teixeira. Sinopse Estatí­stica da Educação Superior 2006, 2016.

Brasí­lia: INEP, 2017. Disponí­vel em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em 29 abr. 2018.

MARQUES, Iuri Lammel; VASCONCELOS, Janilse Fernandes Nunes; BORTOLUZZI, Valeria Iensen. Espaço virtual de aprendizagem Mais Unifra: a rede social como espaço de aprendizagem. In: Congresso Internacional de Educação a Distância (17º Ciaed). Manaus-AM, 2011. Disponí­vel em http://www.abed.org.br/congresso2011/cd/198.pdf. Acesso em 25 abr. 2018.

MEC. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para Educação Superior a distância. Brasí­lia, 2007. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em 25 abr. 2018.

MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage, 2007.

PEREIRA, Guilherme de Carvalho; MAGALINI, Lidiane Maria. Videoaulas em primeira pessoa: suas caracterí­sticas e sua contribuição para a EaD. Revista EaD em Foco, v. 7(2), 2017. Disponí­vel em: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.475. Acesso em 28 abr. 2018.

SOUZA, Renato Antonio de. Multimí­dia no EaD. São Paulo: Cengage, 2016.

Published

2019-02-20

How to Cite

Production Management of Educational Resources in Audio and Video: The Experience of the Educommunication Laboratory of the Franciscana University / RS. (2019). EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.746

Issue

Section

Estudos de Caso