Initial training and field experience blended-learning approach in Consortium Cederj Teacher Preparation Program
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.733Abstract
The purpose of this study is to understand and discuss the limitations and potentialities of the blended-learning teacher training courses offered by the Consortium Center for Higher Distance Education of the state of Rio de Janeiro (Cederj). The study looked in the students approach to the field experience
during the initial traiing as an emancipatory approach for lifelong learning. Thus, it was necessary to comprehensively visualize not only the organizational and dynamic procedures of practice, but also to discuss questions of professionalization that approach or distance these students from real
experiences in schol, their future field of work. A qualitative research study with 20 Consortium Cederj graduates or in the process of course completion helped problematize the formative instructional practices at Consortium Cederj.
Keywords: Distance education. Bachelor's degree. Teacher training. Permanent formation.
Downloads
References
CHARLOT, B. (1993). Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed.
COLPANI, R. (2018). Educação a Distância: identificação dos fatores que contribuíram para a evasão dos alunos no Curso de Gestão Empresarial da Faculdade de Tecnologia de Mococa. Revista EaD em Foco, vol. 8, n. 1.
FREIRE, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
______. (1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
______. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. Unesp.
______. (2001). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Ed. Unesp.
______. (2003). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 14ª ed. São Paulo: Olho dígua.
LARROSA, J. B. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação [online], 19, 20-28.
MURASHIMA, M. K. G.; Longo, C. (2005). FGV Online: um desenho do ensino no traçado da distância. In: I Café Metodológico do Programa GV Law, 2005, São Paulo. Anais... São Paulo: FGV.
TORI, ROMERO (2017). Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Artesanato Educacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.