Initial training and field experience blended-learning approach in Consortium Cederj Teacher Preparation Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.733

Abstract

The purpose of this study is to understand and discuss the limitations and potentialities of the blended-learning teacher training courses offered by the Consortium Center for Higher Distance Education of the state of Rio de Janeiro (Cederj). The study looked in the students approach to the field experience
during the initial traiing as an emancipatory approach for lifelong learning. Thus, it was necessary to comprehensively visualize not only the organizational and dynamic procedures of practice, but also to discuss questions of professionalization that approach or distance these students from real
experiences in schol, their future field of work. A qualitative research study with 20 Consortium Cederj graduates or in the process of course completion helped problematize the formative instructional practices at Consortium Cederj.

Keywords: Distance education. Bachelor's degree. Teacher training. Permanent formation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rejane Maria de Almeida Amorim, UFRJ

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro ( UFRJ). Doutora no programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação na Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo (2008). Mestre na área de Mí­dia e Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002), graduada em Pedagogia e Especialista em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina. Possui experiência na área de Educação como docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Atua no Ensino Superior com formação de professores nas áreas de Didática, Ensino da Escrita, Alfabetização e Letramento. Coordena pesquisa intitulada: Formação de professores e saberes para o ensino da leitura e da escrita nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Vice-coordenadora do GRAFE e Coordenadora da Discipliana de Fundamentos IV no consórcio CEDERJ.

References

CHARLOT, B. (1993). Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed.

COLPANI, R. (2018). Educação a Distância: identificação dos fatores que contribuí­ram para a evasão dos alunos no Curso de Gestão Empresarial da Faculdade de Tecnologia de Mococa. Revista EaD em Foco, vol. 8, n. 1.

FREIRE, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

______. (1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

______. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. Unesp.

______. (2001). Pedagogia dos sonhos possí­veis. São Paulo: Ed. Unesp.

______. (2003). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 14ª ed. São Paulo: Olho dígua.

LARROSA, J. B. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação [online], 19, 20-28.

MURASHIMA, M. K. G.; Longo, C. (2005). FGV Online: um desenho do ensino no traçado da distância. In: I Café Metodológico do Programa GV Law, 2005, São Paulo. Anais... São Paulo: FGV.

TORI, ROMERO (2017). Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Artesanato Educacional.

Published

2019-05-02

How to Cite

Amorim, R. M. de A. (2019). Initial training and field experience blended-learning approach in Consortium Cederj Teacher Preparation Program. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.733

Issue

Section

Estudos de Caso