Tutors for Distance Education: Evaluation of a Training Course

Authors

  • Mônica Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Lúcia Regina Goulart Vilarinho Fundação Cesgranrio Curso de mestrado Profissional em Avaliação http://orcid.org/0000-0002-1246-6049

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.732

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the Tutor Training Course offered by the Distance Education Center of the Rio de Janeiro Federal University, regarding the amount and relevance of content given to the tutors. The opinion of 24 training course graduates was collected using the user-based approach. A survey with 35 closed questions with spaces for comments and a measurement scale were used. The results pointed out the need to review some indicators and suggested that: (a) the competences developed in the course are in line with the pedagogical literature; (b) the course addressed relevant and consistent content for the training; (c) the course achieve its main goal: to prepare the participants to work as distance education tutors.

Keywords: Evaluation. Tutor training. Distance education. Graduates' evaluation.

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Author Biographies

Mônica Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Graduada em Comunicação Social pelo Centro Universitário Augusto Motta, especialização em Gerência de Projetos pelo Núcleo de Computação Eletrônica (NCE) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Mestrado em Avaliação pela Fundação CESGRANRIO. Atualmente é coordenadora administrativa do curso de pós-graduação em Segurança da Informação e atua na tutoria de cursos a distância do Laboratório TecnoAssist: NCE/UFRJ, Projetos de Acessibilidade e Inclusão.

Lúcia Regina Goulart Vilarinho, Fundação Cesgranrio Curso de mestrado Profissional em Avaliação

Pedagoga - PUC-RIO; Mestre e Doutora em Educação - UFRJ; Docente aposentada da Faculdade de Educação da UFRJ; Docente do PPGE - Universidade Estácio de Sá. Atualmente Professora Adjunta do Curso de Mestrado Profissional em Avalaiação da Fundação Cesgranrio

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Published

2019-05-15

How to Cite

Ferreira, M., & Vilarinho, L. R. G. (2019). Tutors for Distance Education: Evaluation of a Training Course. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.732

Issue

Section

Estudos de Caso