Instructional Design with Focus on Situated Learning: A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.702Abstract
The main objective of this article is to validate the instructional design applied to the Distance Learning Tutorial offered at a distance by the University of Goiás State- UEG, through the Annual Continuing Education Program, in the years of 2015 and 2016.
A study with the purpose of describing the main characteristics of this instructional design with focus on situated learning was carried out. An online questionnaire to collect the opinions of 314 graduates of the course was used and, as a result, it was identified that the instructional design was satisfactorily evaluated by the students. They assessed the overall course with a mean score of 9; giving high approval ratings in all evaluated points. The design strategies used in this course may guide the layout of other courses that follow the same guidelines.
Keywords: Distance education. Continuing education. Tutoring.
Downloads
References
ALMEIDA, E. G. de. Aprendizagem situada. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, v. 7(1), p. 177-184, 2014.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARREIRO, Rommulo Mendes Carvalho. Um breve panorama sobre o design instrucional. 2016. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/375/187. Acesso em: 18 dez. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Instrução Normativa nº 2, de 19 de abril de 2017. Estabelece procedimentos de pagamento e parâmetros atinentes í concessão das bolsas UAB regulamentadas pela Portaria Capes nº 183, de 21 de outubro de 2016, e pela Portaria Capes nº 15, de 23 de janeiro de 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/24042017-INSTRUCAO-NORMATIVA-No-2-DE-19-DE-ABRIL-DE-2017-III.pdf.
CENSO Ead.Br. 2016. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. 2017. Disponível em: http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf. Acesso em: 18 dez. 2017.
DOLAN, Erin L.; COLLINS, James P. We must teach more effectively: here are four ways to get started. Molecular Biology of the Cell, v. 26, n. 12, 2015.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
FILATRO, A. Design instrucional contextualizado. Educação e Tecnologia. 3ª ed. São Paulo: Senac, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated Learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.
LAVE, J.; WENGER, E. The practice of learning. In: LAVE, J; CHAIKLYN, S. (Orgs.). Understanding of practice: perspectives on activity and context. Cambridge: University of Cambridge Press, 1993. p. 3-32.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo; MILL, Daniel Ribeiro Silva; OLIVEIRA, Márcia Rozenfeld Gomes. A docência virtual versus presencial sob a ótica dos professores. In: MILL, D. R. S.; RIBEIRO, L. R. C.; Oliveira, M. R. G. (Orgs.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos: UFSCar, 2010. (p. 44)
SAWAYA, Márcia Regina. Dicionário de informática e internet. 3ª ed. São Paulo: Nobel, 2003.
UNIVERSIDADE Estadual de Goiás. Edital nº 12/14. Abertura das inscrições para o Curso de Tutoria em EaD. 2014. Disponível em: http://www.cdn2.ueg.br/prometheus/unuead/20514/Edital_n012.pdf. Acesso em: 18 dez. 2017.
UNIVERSIDADE Estadual de Goiás. Moodle do Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede. Disponível em: http://www.capacitacao.cear.ueg.br/ Acesso em: 18 dez. 2017.
YOUNG, Michael F. Instructional Design for Situated Learning. Educational Technology Research and Development, Washington, v. 41(1), p. 43-58, 1993
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.