Distance Education and Cyberaccessibility from the Perspective of Artificial Intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2594

Keywords:

Cyberaccessibility, Artificial intelligence, Distance education, Special education

Abstract

This article explores the role of Artificial Intelligence (AI) in promoting Cyberaccessibility in Distance Education (DE) environments. In light of the growth of DE in Brazil and considering the legal framework that mandates inclusive and accessible educational systems, we investigate how AI-based solutions can eliminate barriers that hinder the participation of students with disabilities. The research also examines how to propose a reconfiguration of pedagogical practices through the use of technological devices as constitutive elements of a new educational ecology. Our findings highlight the transformative potential of AI in building more inclusive, collaborative, and interactive educational experiences, enhancing the autonomy and participation of students with functional diversity in open virtual learning environments.

 

Keywords: Artificial intelligence; Distance education; Cyberaccessibility; Special education. functional diversity in open virtual learning environments.

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Author Biographies

Wallace Carriço de Almeida, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) no curso de Licenciatura em Educação Especial. Doutor em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares - PPGEduc UFRRJ. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - ProPEd UERJ, Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, atuo na Coordenadoria deEducação a Distância (CEAD/UFRRJ) e como mediador da disciplina Informática na Educação, do curso de Pedagogia a distância da UERJ, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Cecierj) / Consórcio CEDERJ. Sou integrante do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura e do GPEEC - Grupo de Pesquisa em Educação Especial e Ciberacessibilidade 

Ignez de Oliveira Felix Rodrigues, Secretaria Municipal de Educação de Nova Iguaçu

Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Pós- Graduada em Educação Especial e Inovação Tecnológica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ. Pós - Graduada em Língua Portuguesa: Leitura e Escrita para Surdos pelo Instituto Nacional de Educação de Surdos - INES . Pós- Graduada em Psicopedagogia pela Universidades Cândido Mendes - UCAM . Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ . Terapeuta ABA. Atuou como Professora substituta na Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atualmente exerce a função de Professora II concursada pelo Município de Duque de Caxias lecionando em Sala de Recursos Multifuncionais, no Atendimento Educacional Especializado - AEE. Professora concursada do Município de Nova Iguaçú. Atuando como Professora I, Itinerante de Educação Especial. Tem experiência na área do magistério no ensino fundamental I, educação especial, Jovens e adultos e educação infantil. Intérprete de Libras. Integrante do grupo de pesquisa História e Memória das Politicas Educacionais no Território Fluminense do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Proped /UERJ e do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Surdez - GEPeSS da Faculdade de Educação da UFRJ .

Edméa Oliveira dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Titular-Livre da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Bolsista PQ do CNPQ. Cientista do Nosso Estado pela FAPERJ. Atua no Instituto de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDUC) . Atua na gestão acadêmica e científica do programa, coordenando a comissão de periódicos e é membro da comissão de internacionalização. Foi professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED/UERJ). Editora-chefe da Revista Docência e Cibercultura (Proped/UERJ), link: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc. Editora gerente da Revista RIAE, Revista Interdisciplinar Artes de Educar. Líder do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura. Visiting Scholar at Ohio - Ohio State University , College Education (2023). Membro do Observatório FORMACCE, Membro do Laboratório de Imagem da UERJ. Foi Membro do Conselho Científico da Anped (2021-2023). Foi Coordenadora do GT 16 - "Educação e Comunicação" da ANPED - Associação Brasileira de Pesquisa em Educação> (2017-2021). Parecerista ad hoc da Anped, aFoi vice-presidente da ABCIBER - Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura (2017-2019), onde atua como Membro do CCD - Conselho Científico Diretor. Professora da disciplina Informática na Educação no curso de Pedagogia a Distância UERJ/CEDERJ. Pedagoga pela UCSAL, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia -UFBA. Pós-doutora em e-learning e EAD pela Universidade Aberta de Portugal - UAB-PT, onde colabora esporadicamente no MPEL - Mestrado em Pedagogia do e-Learning e no Doutorado em Educação . Atua na formação inicial e continuada de professores e pesquisadores. Disciplinas na Graduação: Currículos: teorias, práticas e políticas e Cibercultura e Educação. Áreas de atuação: Currículo, Educação e Cibercultura, Pesquisa e Práticas Pedagógicas, Formação de Professores, Didática, Informática na Educação, Educação Online , EAD. Site/acervo: www.edmeasantos.pro.br ; edmeasantos@ufrrj.br Full professor of the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). Works at the Institute of Education and the Postgraduate Program in Education (PPGEDUC) in the research line "Contemporary Studies and Educational Practices". Associate Professor (2007-2018) at the Graduate and PostGraduate Education Program of the State University of Rio de Janeiro (PROPED / UERJ) with the following research lines: "Everyday life, educational networks and cultural processes". Professor of Informatics in Education of Pedagogy course at the Distance Education Center of Rio de Janeiro state (CEDERJ/UERJ). Editor-in-Chief of the Teaching and Cyberculture Journal. Graduate in Pedagogy from Catholic University of Salvador (UCSAL), Master and Doctors degree in Education from Fedearl Uiversity of Bahia (UFBA). Postdoctoral degree in e-learning and EAD from Open University of Portugal (UAB-PT) and collaborate sporadically in the Masters Degree e-Learning Pedagogy course), leader of Teaching and Cyberculture Research Group ( GPDOC), Member of the Image Laboratory of UERJ, Education and Communication Coordenador (GT-16) of Brazilian National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPED), Vice-President of Brazilian Association of Researchers in Cyberculture (ABCIBER). Works with the initial and continuous formation of Researchers and Teachers. Expertise Areas: "Education and Cyberculture, Research and Pedagogical Practices, Teacher Formation, Curricullum: Theories, Practices and Policies, Informatics in Education, Online Education, Distance Education. Sites institucionais: http://cursos.ufrrj.br/posgraduacao/ppgeduc/ , www.proped.pro.brAmbiente Virtual: www.docenciaonline.pro.brEmail:edmeabaiana@gmail.comFacebook: edmea.santosSkype: edmea2Facebook: edmea.santos

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Published

2025-09-01

How to Cite

Almeida, W. C. de, Rodrigues, I. de O. F., & Santos, E. O. dos. (2025). Distance Education and Cyberaccessibility from the Perspective of Artificial Intelligence. EaD Em Foco, 15(2), e2594. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2594