Distance Education and Cyberaccessibility from the Perspective of Artificial Intelligence
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2594Keywords:
Cyberaccessibility, Artificial intelligence, Distance education, Special educationAbstract
This article explores the role of Artificial Intelligence (AI) in promoting Cyberaccessibility in Distance Education (DE) environments. In light of the growth of DE in Brazil and considering the legal framework that mandates inclusive and accessible educational systems, we investigate how AI-based solutions can eliminate barriers that hinder the participation of students with disabilities. The research also examines how to propose a reconfiguration of pedagogical practices through the use of technological devices as constitutive elements of a new educational ecology. Our findings highlight the transformative potential of AI in building more inclusive, collaborative, and interactive educational experiences, enhancing the autonomy and participation of students with functional diversity in open virtual learning environments.
Keywords: Artificial intelligence; Distance education; Cyberaccessibility; Special education. functional diversity in open virtual learning environments.
Downloads
References
ACESCIBER. AcesCiber: Um Dispositivo de Pesquisa-formação em Ciberacessibilidade. Disponível em: https://reglus.me/acesciber/ - Acesso em: 3 jul. 2025.
ALMEIDA, W; SANTOS, E. Inteligência Artificial e Ciberacessibilidade: explorando as possibilidades do GPT-4 na Educação Inclusiva. In: ChatGPT e outras inteligências artificiais: práticas educativas na Cibercultura /Organização: Cristiane Porto, Edméa Santos, João Batista Bottentuit Jr. São Luís: EDUFMA, 2024.
ANDRADE, N; CALDAS, A; ALVES, N. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos - após muitas 'conversas' acerca deles. In: Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas / Inês Barbosa de Oliveira, Leonardo Ferreira Peixoto, Maria Luiza Süssekind (organizadores) - Curitiba : CRV, 2019.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 9050. Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. 4. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2020.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2015.
MENDES et al., Evolução nas medidas de acessibilidade física nas escolas brasileiras segundo dados do Censo Escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 30, e300019, 2025.
OLIVEIRA; M; PLETSCH, M. Tecnologia Como Premissa Para Inovação Pedagógica e Inclusão de Pessoas com Deficiência. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V.8, N.3 - pág. 611 - 629 set-dez de 2022.
OPENAI. GPT‑4 Technical Report. arXiv, v. abs/2303.08774, 15 mar. 2023. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2303.08774 DOI: 10.48550/ARXIV.2303.08774 - Acesso em: 3 jul. 2025.
PLETSCH, M.; SOUZA, F.; ORLEANS, L. A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista educação e cultura contemporânea, vol. 14, no 35. 2017.
RODRIGUES, I. O Ciberhomeschooling como forma de Atendimento Pedagógico Domiciliar na Cibercultura. 2024. 162 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd), Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, 2024.
SANTAELLA, L. Flusser: um pensador visionário. Flusser Studies, v. 15, p. 1-10, 2013.
SANTAELLA, L. A inteligência artificial é inteligente?. São Paulo: Edições 70, 2023. Ebook.
SANTOS, E. Educação Online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2005. 351 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, 2005.
SANTOS, E. Pesquisa-Formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SANTOS, E. Prefácio. In: AMARAL, Mirian Maia do. A Ciberpesquisa em Educação: autorias e inspirações teórico-metodológicas do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura - GPDOC. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024.
SILVA, M. Interatividade na educação híbrida. In: PIMENTEL, M; SANTOS, E; SAMPAIO, F. (orgs.). Informática na educação: interatividade, metodologias e redes. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. (Série Informática na Educação, v.3). Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/interatividade
SOUZA, I. Desenho universal para a aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual. 2018. 129 f.. Dissertação (Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) - Instituto Mulltidisciplinar/Instituto de Educação, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica - RJ, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.