Active Teaching-Learning Methodologies in the ACS and ACE Technical Courses Offered by the Health with Agent Program
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2533Keywords:
Health personnel, Continuing education, Distance education, Active methodologiesAbstract
This article sought to understand how the discussion forum on active methodologies qualified the practice of tutors in their interactions and their training within the scope of the Health with Agent Project (PSA), which was established by the Ministry of Health (MS) in partnership with the Federal University of Rio Grande do Sul. The training was provided through a distance Extension Course for Training Tutors and Supervisors was built based on the pedagogical proposal of active methodologies in distance education in the health area. The qualitative approach guided the study and the data analysis was established based on the content analysis method from Bardin's perspective, in which 9 categories were raised with their registration units (RU) respectively. Of these, those that best respond to the research objectives were i. the qualification of tutor training; ii. the resignification of knowledge/new approaches and iii. contributions to the action process. Based on the categories raised, it was understood that the discussion activity in the forum provided a greater qualification of the tutors' practice by providing a safe and dynamic space for sharing ideas, experiences and reflection related to Active Methodologies. The spaces for reflection allow the construction of new knowledge and expand the possibilities of promoting significant educational strategies, which favors the students' protagonism.
Keywords: Health personnel. Continuing education. Distance education. Active methodologies.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da saúde. Ministério da educação. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-Saúde: objetivos, implementação e desenvolvimento potencial. Ministério da Saúde, Ministério da Educação. Brasília: 2009.
BRASIL. Portaria GM/MS nº 3.421, de 07 de dezembro de 2020. Institui o Programa Saúde com Agente, destinado à formação técnica dos Agentes Comunitários de Saúde e dos Agentes de Combate às Endemias. Diário Oficial da União 2020.
BRASIL. Portaria nº 198/GM, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Diário Oficial da União 2004.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde – 1. ed. rev. – Brasília: Ministério da Saúde, 2018.
CALDARELLI, P. G. A importância da utilização de práticas de metodologias ativas de aprendizagem na formação superior de profissionais da saúde. Revista Sustinere, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 175-178, jan-jun. 2017.
CAMACHO, A. C. L. F; SOUZA, V. M. F. Tecnologias educacionais no ensino híbrido de enfermagem. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 9, p. e40210918192, 2021.
CHAQUIME, L. P; MILL, D. A institucionalização da Educação a Distância como tema de pesquisa. Anais do CIET: EnPED, 2018.
CUNHA, M. B. D. et al. Metodologias ativas: em busca de uma caracterização e definição. Educação em Revista, v. 40, p. e39442, 2024.
DEMO, P. Metodologia Científica em Ciências Sociais. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
SANTOS, D. F. A.; CASTAMAN, A. S. Metodologias ativas: uma breve apresentação conceitual e de seus métodos. Revista Linhas, v. 23, n. 51, p. 334-357, 2022.
DUARTE, K. C. L. S.; PAZ, A. M. Metodologias ativas de ensino aprendizagem e o Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva: o ensino híbrido em ação. Revista de Saúde Digital Tecnologias Educacionais, v. 5, n. 2, p. 29-37, abr./jul. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FINI, M. I. Inovações no ensino Superior metodologias inovadoras de aprendizagem e suas relações com o mundo do trabalho: desafios para a transformação de uma cultura. Revista Sustinere, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 176– 183, jan-abr 2018.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Métodos de Pesquisa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
FREITAS, L. M. et al. Material didático e interatividade em fóruns de discussão: estudo no curso Técnico em Agente Comunitário de Saúde. RENOTE, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 217–226, 2024.
JACOBOVSKI, R.; FERRO, L. F. Permanent education in Health and Active Learning methodologies: a systematic integrative review. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e39910313391, 2021.
LARA, E. M. O. et al. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, p. e180393, 2019.
LOPES, C. B.; GOMES, I. R. Reflexões sobre o legado de Paulo Freire e a EPT: metodologias ativas para práticas educativas. Revista Cesumar–Ciências humanas e sociais aplicadas, v. 27, n. 1, p. e10706-e10706, 2022.
LUIZ F. S. et al. Metodologias ativas de ensino e aprendizagem na educação superior em saúde: revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 15, n. 6, p. e10370, 2022.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza C A, Morales OET (organizadores). In Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. 2015.
MORAN, J.; BACICH, L. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018 e-PUB.
MORAIS, M. D. S. Formação Técnica dos Agentes Comunitários de Saúde e de Combate às Endemias por meio do Programa Saúde com Agente Para o Aprimoramento do Sistema Único de Saúde Brasileiro [dissertação]. Rio de Janeiro (RJ): Fundação Getúlio Vargas; 2023.
MEDEIROS, R. et al. Formação docente em metodologias de aprendizagem ativa. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 26, p. e210577, 2022.
PARREIRA, D. C. et al. A metodologia ativa, a aprendizagem significativa e sala de aula invertida. Revista Ilustração, v. 4, n. 2, p. 9-14, 2023.
REAL, l. M. C.; CARVALHO, C. Portfólios de aprendizagem: um estudo a partir da presença de estudantes e tutor na educação a distância. In: Anais do CIET:EnPET ESUD:CIESUD 2022 -Educação Híbrida: resiliência, equidade e sustentabilidade.
ROCHA, J. V.; SANTOS, S. R. M. Metodologias de aprendizagens no ensino a distância: Diversidade e desafios. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 17, n. 4, p. 2586-2599, 2022.
ROMAN, C. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical And Biomedical Research, Porto Alegre, v. 37, n.4, p. 349-357, 2017.
SANTOS, D. F. A.; CASTAMAN, A. S. Metodologias ativas: uma breve apresentação conceitual e de seus métodos. Revista Linhas, v. 23, n. 51, p. 334-357, 2022.
SILVA, J. L. T. Ensino híbrido nos cursos técnicos na área de saúde: forma de estimular a construção do conhecimento por meio das metodologias ativas e ead período pós-covid-19, Paidei@ Revista Científica de Educação a Distância, v. 4, n. 28, 2023.
VELOSO, M. D.; PEQUENO, A. M. C.; NEGREIROS, F. D. Metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior de saúde: o fazer pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 354-370, 2019.
ZIEDE, M. K. L.; REAL, L. M. C. Trabalho em equipe: a Cooperação entre Supervisores e Tutores em um Curso EAD de Formação na saúde. RENOTE, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 25–34, 2024. DOI: 10.22456/1679-1916.142532.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.