Graduate Indicators: an Analysis of the Monitoring of Post- Graduation Students from Distance Learning Management Programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2498

Keywords:

quality, Graduate indicators, Higher education, Distance education

Abstract

The objective of this paper is to discuss the aspects related to alumni follow-up, focusing on relevant indicators and their influence on the improvement of higher education. A data analysis approach was adopted, based on secondary data from a survey conducted with former students of distance learning management courses at a private Higher Education Institution (HEI) in Paraná. The analysis highlights four categories: personal and professional profile, social impact at work, soft skills and work-related experiences. The results indicate that a curriculum aligned with market demands, networking, internship opportunities, and alumni monitoring are essential to increase employability and enhancing professional development.   

 

Keywords: Distance learning education. Alumni indicators. Higher education. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DE ENSINO SUPERIOR – ABMES. ABMES e Symplicity apresentam dados sobre a trajetória profissional de egressos. 20 fev. 2024. Disponível em: https://abmes.org.br/noticias/detalhe/5022/abmes-e-symplicity-apresentam-dados-sobre-a-trajetoria-profissional-de-egressos Acesso em: 28 fev. 2024.

AGÊNCIA BRASIL. Inteligência artificial e o impacto nos empregos e profissões: automação poderá extinguir certas formas de trabalho e criar outras. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-08/inteligencia-artificial-e-o-impacto-nos-empregos-e-profissoes Acesso em: 29 maio 2024.

AGENDA 2030. ODS: Objetivos de desenvolvimento sustentável. 2015. Disponível em: http://www.agenda2030.com.br/ Acesso em: 28 de maio de 2024.

ANDRIOLA, W. B.; LIMA, L. A. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, p. 104-125, 2018.

BRITO, M. R. F. de. O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 13, n. 3, p. 841-850, 2008.

COSTA, G. M.; ALMEIDA, L. G.; FIGUEIREDO, M. S. O acompanhamento de egressos na educação superior: potencialidades e limites para a avaliação e melhoria dos cursos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 28, n. 2, p. 471-488, maio/ago. 2023.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da educação superior: democratização, qualidade e responsabilidade social. Campinas: Autores Associados, 2003.

DOGARA, G. et al. Developing soft skills through project-based learning in technical and vocational institutions. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT), v. 9, n. 1, p. 5872–5877, out. 2019.

DORNELLES, A. E.; PANOZZO, V. M.; REIS, C. N. dos. Juventude latino-americana e mercado de trabalho: programas de capacitação e inserção. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 81-90, 2016.

FERNANDES, D. R. Uma contribuição sobre a construção de indicadores e sua importância para a gestão empresarial. Revista da FAE, v. 7, n. 1, p. 59-69, 2004.

GOMES, A. C. B.; KLEIN, A. Z. O desenvolvimento da competência para o trabalho em equipe a distância com o uso do metaverso second life. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 14, n. 2, p. 343-375, 2013.

HUNGRIA, F. J. A.; VICTOR, R. Conectando soft skills ao processo pedagógico: desafios e tendências na educação do século XXI. Vox Humana: Journal of Social Affairs, v. 3, n. 1, p. 1-7, 2024.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LIMA, L. A.; ANDRIOLA, W. B. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, n. 1, p. 104-125, 2018.

MARRAS, J. P. Administração de recursos humanos: do operacional ao estratégico. 8. ed. São Paulo: Futura, 2000.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. São Paulo: Atlas, 1996.

MORAES, J. P.; BUCCO, G. B.; ROCHA-DE-OLIVEIRA, S.; MENDES COSTA, S. D. A inserção profissional dos egressos do curso de Administração no Brasil: análise do perfil, formação e trabalho e proposição de uma tipologia de inserção brasileira. Revista Visão: Gestão Organizacional, Caçador, v. 12, n. 2, p. e3113, 2023.

MORAES, J. P.; WISSMANN, A. D. M.; JEREMIAS JUNIOR, J.; ANDRADE, A. G. M. Uma análise da inserção profissional dos egressos do curso de Administração no Brasil. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 23, n. 5, p. 1-29, 2022.

OECD. Education at a glance 2021: OECD indicators. Paris: OECD Publishing, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/ Acesso em: 7 maio 2025.

PENA, M. D. C. Acompanhamento de egressos: uma análise conceitual e sua aplicação no âmbito educacional brasileiro. Educação & Tecnologia, v. 5, n. 2, 2010.

PETRINI, M.; SCHERER, P.; BACK, L. Modelo de negócios com impacto social. Revista de Administração de Empresas, v. 56, p. 209-225, 2016.

POSSA, L. C.; SANTANA, J. M.; MUNHOZ, E. S. Acompanhamento de egressos na educação superior: potencialidades para a gestão acadêmica e a avaliação institucional. Avaliação, Campinas, v. 26, n. 2, p. 502-519, 2021.

PRATES, M. L. Uso do Big Data na construção de valor no varejo: estudo de caso do Walmart. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

ROZADOS, H. B. F. Uso de indicadores na gestão de recursos de informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 3, n. 2, p. 60-76, 2005.

SCHULZ, B. The importance of soft skills: education beyond academic knowledge. 2008. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.599.9539&rep=rep1&type=pdf Acesso em: 18 jun. 2025.

SILVA, A. R. da et al. Uma análise quantitativa dos determinantes da evasão no ensino superior EaD. EaD em Foco, v. 15, n. 1, e2322, 2025.

SILVA, F. A.; TARDIVO, R. D.; COSTA, H. G.; SILVA, J. R. da. A implementação dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: estudo de caso em Birigui (São Paulo, Brasil). Sustainability, v. 14, n. 19, p. 12746, 2022.

SMALL, L.; SHACKLOCK, K.; MARCHANT, T. Employability: a contemporary review for higher education stakeholders. Journal of Vocational Education and Training, v. 70, n. 1, p. 148-166, 2018.

SOMALINGAM, A.; SHANTHAKUMARI, R. Testing and exploring graduate employability skills and competencies. International Journal of Advancement in Education and Social Sciences, v. 1, n. 2, p. 36-46, 2013.

SCHWARTZMAN, S. Educação superior e desenvolvimento: desafios para a América Latina. São Paulo: Moderna, 2020.

Published

2025-08-28

How to Cite

Sales, V. A., Kai, F. O., Martins, E. R., & Ribeiro, M. (2025). Graduate Indicators: an Analysis of the Monitoring of Post- Graduation Students from Distance Learning Management Programs. EaD Em Foco, 15(1), e2498. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2498

Issue

Section

Original Articles