Graduate Indicators: an Analysis of the Monitoring of Post- Graduation Students from Distance Learning Management Programs
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2498Keywords:
quality, Graduate indicators, Higher education, Distance educationAbstract
The objective of this paper is to discuss the aspects related to alumni follow-up, focusing on relevant indicators and their influence on the improvement of higher education. A data analysis approach was adopted, based on secondary data from a survey conducted with former students of distance learning management courses at a private Higher Education Institution (HEI) in Paraná. The analysis highlights four categories: personal and professional profile, social impact at work, soft skills and work-related experiences. The results indicate that a curriculum aligned with market demands, networking, internship opportunities, and alumni monitoring are essential to increase employability and enhancing professional development.
Keywords: Distance learning education. Alumni indicators. Higher education.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DE ENSINO SUPERIOR – ABMES. ABMES e Symplicity apresentam dados sobre a trajetória profissional de egressos. 20 fev. 2024. Disponível em: https://abmes.org.br/noticias/detalhe/5022/abmes-e-symplicity-apresentam-dados-sobre-a-trajetoria-profissional-de-egressos Acesso em: 28 fev. 2024.
AGÊNCIA BRASIL. Inteligência artificial e o impacto nos empregos e profissões: automação poderá extinguir certas formas de trabalho e criar outras. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-08/inteligencia-artificial-e-o-impacto-nos-empregos-e-profissoes Acesso em: 29 maio 2024.
AGENDA 2030. ODS: Objetivos de desenvolvimento sustentável. 2015. Disponível em: http://www.agenda2030.com.br/ Acesso em: 28 de maio de 2024.
ANDRIOLA, W. B.; LIMA, L. A. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, p. 104-125, 2018.
BRITO, M. R. F. de. O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 13, n. 3, p. 841-850, 2008.
COSTA, G. M.; ALMEIDA, L. G.; FIGUEIREDO, M. S. O acompanhamento de egressos na educação superior: potencialidades e limites para a avaliação e melhoria dos cursos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 28, n. 2, p. 471-488, maio/ago. 2023.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da educação superior: democratização, qualidade e responsabilidade social. Campinas: Autores Associados, 2003.
DOGARA, G. et al. Developing soft skills through project-based learning in technical and vocational institutions. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT), v. 9, n. 1, p. 5872–5877, out. 2019.
DORNELLES, A. E.; PANOZZO, V. M.; REIS, C. N. dos. Juventude latino-americana e mercado de trabalho: programas de capacitação e inserção. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 81-90, 2016.
FERNANDES, D. R. Uma contribuição sobre a construção de indicadores e sua importância para a gestão empresarial. Revista da FAE, v. 7, n. 1, p. 59-69, 2004.
GOMES, A. C. B.; KLEIN, A. Z. O desenvolvimento da competência para o trabalho em equipe a distância com o uso do metaverso second life. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 14, n. 2, p. 343-375, 2013.
HUNGRIA, F. J. A.; VICTOR, R. Conectando soft skills ao processo pedagógico: desafios e tendências na educação do século XXI. Vox Humana: Journal of Social Affairs, v. 3, n. 1, p. 1-7, 2024.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
LIMA, L. A.; ANDRIOLA, W. B. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, n. 1, p. 104-125, 2018.
MARRAS, J. P. Administração de recursos humanos: do operacional ao estratégico. 8. ed. São Paulo: Futura, 2000.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. São Paulo: Atlas, 1996.
MORAES, J. P.; BUCCO, G. B.; ROCHA-DE-OLIVEIRA, S.; MENDES COSTA, S. D. A inserção profissional dos egressos do curso de Administração no Brasil: análise do perfil, formação e trabalho e proposição de uma tipologia de inserção brasileira. Revista Visão: Gestão Organizacional, Caçador, v. 12, n. 2, p. e3113, 2023.
MORAES, J. P.; WISSMANN, A. D. M.; JEREMIAS JUNIOR, J.; ANDRADE, A. G. M. Uma análise da inserção profissional dos egressos do curso de Administração no Brasil. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 23, n. 5, p. 1-29, 2022.
OECD. Education at a glance 2021: OECD indicators. Paris: OECD Publishing, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/ Acesso em: 7 maio 2025.
PENA, M. D. C. Acompanhamento de egressos: uma análise conceitual e sua aplicação no âmbito educacional brasileiro. Educação & Tecnologia, v. 5, n. 2, 2010.
PETRINI, M.; SCHERER, P.; BACK, L. Modelo de negócios com impacto social. Revista de Administração de Empresas, v. 56, p. 209-225, 2016.
POSSA, L. C.; SANTANA, J. M.; MUNHOZ, E. S. Acompanhamento de egressos na educação superior: potencialidades para a gestão acadêmica e a avaliação institucional. Avaliação, Campinas, v. 26, n. 2, p. 502-519, 2021.
PRATES, M. L. Uso do Big Data na construção de valor no varejo: estudo de caso do Walmart. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
ROZADOS, H. B. F. Uso de indicadores na gestão de recursos de informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 3, n. 2, p. 60-76, 2005.
SCHULZ, B. The importance of soft skills: education beyond academic knowledge. 2008. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.599.9539&rep=rep1&type=pdf Acesso em: 18 jun. 2025.
SILVA, A. R. da et al. Uma análise quantitativa dos determinantes da evasão no ensino superior EaD. EaD em Foco, v. 15, n. 1, e2322, 2025.
SILVA, F. A.; TARDIVO, R. D.; COSTA, H. G.; SILVA, J. R. da. A implementação dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: estudo de caso em Birigui (São Paulo, Brasil). Sustainability, v. 14, n. 19, p. 12746, 2022.
SMALL, L.; SHACKLOCK, K.; MARCHANT, T. Employability: a contemporary review for higher education stakeholders. Journal of Vocational Education and Training, v. 70, n. 1, p. 148-166, 2018.
SOMALINGAM, A.; SHANTHAKUMARI, R. Testing and exploring graduate employability skills and competencies. International Journal of Advancement in Education and Social Sciences, v. 1, n. 2, p. 36-46, 2013.
SCHWARTZMAN, S. Educação superior e desenvolvimento: desafios para a América Latina. São Paulo: Moderna, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.