Adaptations of Distance Educatio Adaptations of Distance Education for Students with Autism Spectrum Disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2472

Keywords:

Distance learning, Adaptations, Autism spectrum disorder

Abstract

 The guidelines established by Law No. 13,146 of 2015, known as the Brazilian Statute of Persons with Disabilities, emphasize the importance of creating inclusive and effective learning environments for individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD). Through a documentary analysis conducted by the authors as agents in public higher education institutions in São Paulo, including in-person (University of São Paulo) and distance education (Virtual University of the State of São Paulo), this article examines adaptations and identifies the most effective tools and strategies to assess and improve the quality of distance education for individuals with ASD. The primary goal is to identify and propose appropriate pedagogical approaches, incorporating teaching strategies, assistive technologies, and other interventions that promote access, active participation, and learning in this context. In particular, this analysis highlights aspects that are more readily met in distance education compared to in-person instruction.

 

Keywords: Autism spectrum disorder (ASD). Distance learning. Adaptations. 



Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, C. P. C.; RAULI, P. F. Desafios da inclusão: a invisibilidade das pessoas com transtorno do espectro autista no ensino superior. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 33, e. 43, p. 1-26, 2020. Disponível em https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1899 - Acesso em 15 de março de 2024.

American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. DSM-5™. American Psychiatric Publishing, 5ed., 2013 https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

AYLWARD, G. P. Autism Spectrum Disorder. Research in Developmental Disabilities, 2023. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/autism-spectrum-disorder - Acesso em 10 de fevereiro de 2024.

BAEK, C ; STEPHEN, J.; AGUILAR, M. W. Exploring teachers’ self-efficacy and willingness to provide accommodations in teaching students with autism: an intervention study. Teaching and Teacher Education, v. 140, 104488, ISSN 0742-051X, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104488 - Acesso em: 28 de janeiro de 2024.

BONDY, A., FROST, L. The Picture Exchange Communication System: A Visual Approach to Teaching Children with Autism and Other Communication Disorders. Focus on Autistic Behavior, 9(3), 1-19, 1994.

BRASIL, Secretaria-Geral, LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO de 2015 (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em 28 de Janeiro de 2024.

BURKI, L. et al. Special educational support in children and adolescents with autism spectrum disorder in germany: results from a parent survey. Research in Developmental Disabilities, v. 112, 103931, ISSN 0891-4222, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103931 - Acesso em: 28 de janeiro de 2024.

CABRAL, L. S. A. Inclusão do público-alvo da Educação Especial no Ensino Superior brasileiro: histórico, políticas e práticas. Revista de Educação PUC-Campinas. v. 22, n. 3, p. 371-387, 2017.

CAMARGO, S. P. H. et al. Desafios no processo de escolarização de crianças com autismo no contexto inclusivo: diretrizes para formação continuada na perspectiva dos professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.36, e 214220, 2020.

CAMALIONTE, D. de O.; KONDO, L.; ROCHA, A. N. D. C., Estudantes do ensino superior com transtorno do espectro autista: Uma visão integrativa da literatura brasileira. Revista Educação Especial, 34, e26/1–24, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X64322 - Acesso em 10 de fevereiro de 2024.

CAUSP, Coletivo Autista da USP. Perfil e Demandas dos Membros do CAUSP, 2023. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1yEjU4ZCucPtqgla4U0jHJD8HXke2rQg3/view?usp=drivesdk - Acesso em 28 de Janeiro de 2024.

COURCHESNE, E.; PIERCE, K. AUTISM. Trends in Cognitive Sciences, 2006. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/autism - Acesso em fevereiro de 2024.

COOPER, J. O.; HERON, T. E.; HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis, e.3;. Hoboken, NJ: Pearson Education, 2020.

DUTRA, F. B. S. Formação On-line em Educação Inclusiva: um Levantamento Temático de Pesquisas Educacionais. EaD em Foco, v12. n. 2, e1889, 2022. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1899

Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (FDUSP). Deliberação CG-FD nº 01/2022, 04 de agosto de 2022. Disponível em: https://direito.usp.br/pca/arquivos/0a65d96ceeff_deliberacao-cg-fd-01-2022.pdf Acesso em 28 de Janeiro de 2024.

FERREIRA, M.; FRANÇA, A. O autismo e as dificuldades no processo de aprendizagem escolar. Id on Line Rev. Mult. Psic. v.11, N. 38, 2017 - ISSN 1981-1179. Disponível em https://doi.org/10.14295/idonline.v11i38.916 Acesso em: 20 de janeiro de 2024.

GONÇALVES, F. M. da S.; CARDOSO, L. de A. O processo de aprendizagem no ensino remoto na perspectiva de estudantes universitários com NEE. Educere et Educare, [S. l.], v. 17, n. 43, p. 410–427, 2022.

GAVA,L.G.; TORRES, P.L.Computação Afetiva Aplicada ao Ambiente Virtual de Aprendizagem: a Possibilidade do Mapeamento Neurocognitivo de Estudantes na Educação a Distância. EaD em Foco,v.14,n.1,e2215,2024. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2215

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2017.

Instituto de Astronomia, geofísica e ciências atmosféricas (IAG). Portaria IAG-D-043, 09 de Novembro de 2023. Disponível em: https://www.iag.usp.br/sites/default/files/2023- 11/2023_portaria_IAG-D-043-2023_PAP.pdf - Acesso em 28 de janeiro de 2024.

KIRKPATRICK, M. et al. Systematic Review Of Video Activity Schedules to Teach Autistic People. Journal of Behavioral Education, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10864-023-09535-3 - Acesso em: 20 de março de 2024.

LI, J. et al. Faceme: an agent-based social game using augmented reality for the emotional development of children with autism spectrum disorder. International Journal of Human-Computer Studies, Volume 175.2023.103032, ISSN 1071-5819,2023.

Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2023.103032 - Acesso em: 10 de abril de 2024.

LOSH, A. et al. Early student- teacher relationships and autism: student perspectives and teacher concordance. Journal of Applied Developmental Psychology, 79. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2022.101394. Acesso em: 10 de março de 2024.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E.M. Fundamentos da metodologia científica. Editora Atlas S.A. 5a. edição, 2003, páginas 174-183. Disponível em: https://cursosextensao.usp.br/pluginfile.php/300164/mod_resource/content/1/MC2019%20Ma rconi%20Lakatos-met%20cient.pdf Acesso em: 09 março de 2024.

MCDONALD, J.; LOPES, E. How Parents’ Home Educate Their Children With An Autism Spectrum Disorder With The Support Of The Schools Of Isolated And Distance Education, international journal of inclusive education, 18:1, 1-17, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13603116.2012.751634 - Acesso em: 20 de fevereiro de 2024.

MESIBOV, Gary B.; SHEA, Victoria; SCHOPLER, Eric. The TEACCH Approach to Autism Spectrum Disorders. New York: Springer, 2010.

PEREIRA, G. de Q. et al. Qualidade de Vida de Estudantes Universitários em Aulas Remotas e Presenciais Durante e Após a Pandemia Da COVID-19 (2020-2023). EaD Em Foco, 14(1), e2135, 2024. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2135

Pró-Reitoria de Inclusão e Pertencimento da Universidade de São Paulo - PRIP-USP. Portaria PRIP

N. 059 de outubro de 2024. Disponível em: https://www.direitorp.usp.br/wp- content/uploads/2024/10/Portaria-PRIP-n°-059-DE-04.10.2024.pdf

RITVO, E. R. et al. The ritvo autism asperger diagnostic scale-revised (raads-r): a scale to assist the diagnosis of autism spectrum disorder in adults: an international validation study. Journal of Autism Dev Disord, Aug; 41(8): 1076-89, https://doi.org/10.1007/s10803-010-1133-5

ROSSI, C. C. G. Implementing TEACCH educational intervention principles and communication strategies for persons with autism. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, Volume 27, Issue 4, 2007, Pages 173-185,ISSN 0214-4603 https://doi.org/10.1016/S0214-4603(07)70086-4.

SATTERFIELD, D.; LEPAGE, C; LADJAHASAN, N. Preferences for online course delivery methods in higher education for students with autism spectrum disorders. Procedia Manufacturing, Volume 3, Paginas 3651-3656, ISSN 2351-9789, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.758. Acesso em: 20 de fevereiro de 2024.

SÃO PAULO (Estado). Lei nº 17.759, de 20 de Setembro de 2023. Dispõe sobre o Protocolo Individualizado de Avaliação (PIA) para os alunos com Transtornos Globais do Desenvolvimento, incluindo-se o Transtorno do Espectro Autista (TEA), nas instituições de ensino de todo o Estado. São Paulo, SP: Diário Oficial do Estado de São Paulo, 2023.

SCHMIDT, M., GLASER, N. Investigating the usability and learner experience of a virtual reality adaptive skills intervention for adults with autism spectrum disorder. Education Tech Research Dev, 69, 1665–1699, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11423-021-10005-8 - Acesso em: 10 de abril de 2024.

Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp). Portaria UNIVESP-PR nº 55 de 12 de setembro de 2002. Disponível em: https://apps.univesp.br/recursos-ao- conteudista/doc/Orientacoes_para_acessibilidade_UNIVESP.pdf

YAKUBOVA, G.; CHEN, B. B.; DEFAYETTE, M. A. The use of technology-based interventions in teaching stem skills to autistic students in K-12 settings: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 2022. Springer. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s40489-022-00351-5. Acesso em: 05 de abril de 2024.

YAKUBOVA, G.; DEFAYETTE, M. A.; CHEN, B. B. Mathematics learning through online video-based instruction for an autistic child. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(6), 2349– 2361, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10803-022-05525-y - Acesso em: 08 de abril de 2024.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Autism. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact- sheets/detail/autism-spectrum-disorders - Acesso em 10 de fevereiro de 2024.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD). Disponível em: https://www.who.int/classifications/classification-of- diseases - Acesso em: 15 de janeiro de 2024.

WU, J. et al. Exploring the design space of virtual tutors for children with autism spectrum disorder. Education and Information Technologies, 28, 16531–16560, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s106

Published

2025-10-01

How to Cite

Destefane, V. P., Garcia Manoel, M., Ginja, G. A., Souza, G. M. de, & Souza, P. N. de. (2025). Adaptations of Distance Educatio Adaptations of Distance Education for Students with Autism Spectrum Disorder. EaD Em Foco, 15(1), e2472. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2472

Issue

Section

Estudos de Caso