The Internal Accounting Olympiad as a Course Assessment Tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2470

Keywords:

Quality of teaching, Assessment, Academic olympiads

Abstract

The growth in the number of enrollments in Higher Education Institutions in Brazil is accompanied by concern about the quality of education offered. This concern becomes a fact with the low performance of Accounting Sciences students in both the National Performance Exam  and the Sufficiency Exam promoted by the Federal Accounting Council. In addition to these assessments, the Internal Accounting Olympiads appear as an extension project to contribute as an alternative internal assessment mechanism.  The objective of this article is to discuss how the Internal Accounting Olympiad can contribute to monitoring the academic performance of the student body and point out improvement measures in the teaching-learning process, especially in Distance Learning. The methodology applied is documentary research on student performance reports generated by the III and IV editions of the Internal Accounting Olympiad of the Faculty of Administration and Accounting Sciences of the Federal University of Rio de Janeiro. Based on this information, this study points out alternatives to be implemented in order to align the teaching-learning process of subjects with low academic performance.  

 

Keywords: Quality of teaching. Assessment. Academic olympiads.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, S. I. de. COMPANIES IN THE HIGHER EDUCATION MARKET IN BRAZIL AND THEIR STRATEGIC DECISIONS FROM 2007 TO 2021. Educação & Sociedade, v. 44, p. e273744, 2023.

ARAÚJO, E. F. de; PEREIRA, A. G.; FÁVERO, L. P. L. Relação entre modalidade de ensino e desempenho acadêmico: análise multinível do ENADE em Ciências Contábeis. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 34, n. 2, p. 1-23, 2024.

BANDEIRA, L. dos S.; MEURER, A. M.; SILVA, J. B. Ensino Presencial versus Ensino à Distância: O Que os Índices de Aprovação no Exame de Suficiência do Conselho Federal de Contabilidade Revelam?. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 1, p. e2105, 2024. Disponível em: https://EaDemfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2105 Acesso em: 28 dez. 2024.

BARBINO, M. A. et al. Desempenho no Enade 2018 dos Cursos de Graduação em Ciências Contábeis do Brasil na Modalidade Presencial e a Distância. RC&C. Revista de Contabilidade e Controladoria, [S. l.], v. 16, n. 2, 2024. DOI: 10.5380/rcc.v16i2.93198. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rcc/article/view/93198 Acesso em: 29 dez. 2024.

BERTOLIN, J.; MCCOWAN, T.; BITTENCOURT, H. R. Expansion of the distance modality in brazilian higher education: implications for quality and equity. Higher Education Policy, v. 36, n. 2, p. 231, 2023.

BIELSCHOWSKY, C. E. Qualidade na Educação Superior a Distância no Brasil: Onde Estamos, para Onde Vamos?. EaD em Foco, [S. l.], v. 8, n. 1, 2018. DOI: 10.18264/EaDf.v8i1.709. Disponível em: https://EaDemfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/709. Acesso em: 29 dez. 2024.

BRANCO, J. C. S.; DOS PASSOS, D. O. R. Condições do trabalho docente e de tutoria na EAD: fragilização e precariedade. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 2, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Notas Estatísticas da Educação Superior 2023. Brasília: Inep, 2024. Disponível em https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2023.pdf Acesso: 29 dez. 2024.

BRASIL. Decreto n. 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9235.htm#art97 Acesso em: 29 dez. 2024.

BUSNARDO, F. de M. G. et al. O Ensino Superior a Distância no Brasil: onde Estamos e para onde Queremos Ir?. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2230, 2024. DOI: 10.18264/EaDf.v14i2.2230. Disponível em: https://EaDemfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2230 Acesso em: 29 dez. 2024.

CARVALHO, C. H. A. de; LIMA, R. da S. Strategies and movements of large publicly held higher education groups between 2007 and 2021. Revista Brasileira de Educação, v. 29, p. e290091, 2024.

CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE. Relatórios Estatísticos do Exame de Suficiência. Disponível em https://cfc.org.br/registro/exame-de-suficiencia/relatorios-estatisticos-do-exame-de-suficiencia/ Acesso em: 29 dez. 2024.

DA SILVA, A. O. et al. O crescimento da EaD: análise do censo do ensino superior de 2020. Ensino e Tecnologia em Revista, v. 7, n. 3, p. 853-866, 2023.

DALLA ROSA, V.; VIEIRA, M. M. M. Mercantilização e precarização do trabalho docente no ensino superior privado. Revista Thema, v. 22, n. 1, p. 212-230, 2023.

DE SOUZA, S. C. V.; CHAVES, V. L. J. Financeirização do Ensino Superior Privado-Mercantil e a atuação de Grupos Educacionais estrangeiros no Brasil: Financialization of Private-Mercantile Higher Education and the performance of foreign Educational Groups in Brazil. Revista Cocar, n. 20, 2023.

GOMES, D. C.; SORIA, S. LABOR REFORM AND TEACHING WORK IN PRIVATE HIGHER EDUCATION IN BRAZIL. Cadernos de Pesquisa, v. 52, p. e08714, 2022.

LIMA RODRIGUES, L. et al. Factors affecting success in the professional entry exam for accountants in Brazil. Accounting Education, v. 27, n. 1, p. 48-71, 2018.

MELLO, S. et al. Promoting inclusion and equity in Higher Education: Is this the role of distance learning in Brazil?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, p. e0233736, 2022.

Olimpíada Brasileira de Contabilidade. Disponível em: http://www.obc.unb.br Acesso em: 29 dez. 2024.

SANTOS, M. C. C. dos; RIBEIRO, M. E. da S. Expansion of Distance Learning: Universidade Pitágoras Unopar under the logic of financialization. Práxis Educativa, v. 19, 2024.

SILVA JUNIOR, A. et al. Happiness! I passed the entrance exam, but the college is private: paradoxes of Brazilian higher education. Education Policy Analysis Archives-EPAA, v. 25, n. 97, p. 1-35, 2017.

REZENDE, M. The effects of accountability on higher education. Economics of Education Review, v. 29, n. 5, p. 842-856, 2010.

Published

2025-04-11

How to Cite

Arêas, C. M. M. da S. (2025). The Internal Accounting Olympiad as a Course Assessment Tool . EaD Em Foco, 15(1), e2470. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2470

Issue

Section

Estudos de Caso