The Use of an Active Methodology in the Education of Teachers who teach Mathematics during a Face-to-face Meeting of a Distance Learning Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2443Keywords:
Teacher education, Mathematics education, Cooperative learning, Jigsaw methodAbstract
This article addresses distance learning for teachers who teach Mathematics, focusing on the use of active methodologies in face-to-face meetings. Its relevance is justified by the growth of distance learning in Brazil and its role in teacher education. To this end, the article aims to analyze an experience carried out in person in the second semester of 2024, during a Mathematics discipline of a distance learning course in Pedagogy. The theoretical framework argues that teacher training in the distance learning modality should go beyond simple instrumentation, promoting the construction of a theoretical basis, critical reflection, and the development of autonomy. The pedagogical practice was conducted by face-to-face tutors based on the Jigsaw method, which encourages cooperative learning and knowledge sharing among participants. The qualitative research used forms to evaluate the activity and revealed positive feedback from students, who value the exchange of experiences and the connection between theory and practice. In conclusion, the study reinforces the role of cooperative learning in teacher training, suggesting future improvements and indicating how these face-to-face meetings can promote more meaningful and integrated learning.
Keywords: Teacher education. Mathematics education. Active methodologies. Cooperative learning. Jigsaw method.
Downloads
References
ARONSON, E. The Jigsaw Classroom. Disponível em: http://www.jigsaw.org. S.d.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Divulgação dos resultados do Censo da Educação Superior 2023. Brasília: MEC/INEP, 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). Brasília: MEC/CNE, 2024b.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 528, de 6 de junho de 2024. Estabelece prazo para criação de novos referenciais de qualidade e marco regulatório para oferta de cursos de graduação na modalidade a distância e procedimentos, em caráter transitório, para processos regulatórios de instituições de Ensino Superior e cursos de graduação na modalidade a distância - EaD. Brasília: MEC/CNE, 2024c.
CARRAHER, D. W.; CARRAHER, T. N.; SCHLIEMANN, A. D. Na Vida Dez, na Escola Zero. 3 ed. São Paulo: Cortez Editora, 1989.
CORTELINI, V. G. Formação docente e os cursos de graduação em pedagogia na modalidade EAD: processos formativos e a autonomia do sujeito. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2017.
COSTA, S. S. de O. J. Formação de professores na educação a distância: um estudo sobre a modalidade. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Goiás, 2018.
COSTA, J. de M.; PINHEIRO, N. A. M.; COSTA, E. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 2, p. 505-522, 2016.
FATARELI, E. F. et al. Método cooperativo de aprendizagem Jigsaw no ensino de cinética química. Química Nova na Escola, v. 32, n. 3, p. 161-168, 2010.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
PEREIRA, V. L. S. Um ambiente para o apoio ao método Jigsaw de aprendizagem cooperativa. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica). Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Tecnologia e Geociências, Recife, 2003.
PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002.
SCHEIBE, L. Formação de professores: dilemas da formação inicial à distância. Educere et educare, v. 1, n. 2, jul./dez, 2006.
Ufes. Secretaria de Ensino à Distância. Projeto Pedagógico de Curso: Pedagogia Licenciatura – EAD. Vitória: SEAD/Ufes, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.