Knowledge, Attitudes and Practices in Health of Brazilian Distance Education University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2442

Keywords:

KAP, Health promotion, Health promoting university

Abstract

Studies on the health of Distance Education (DE) university students are scarce, despite the growth of this modality in Brazil. Thus, this study aimed to identify the level of Knowledge, Attitudes, and Practices (KAP) related to health among DE students. This is a cross-sectional, quantitative, and exploratory study conducted with 8,531 students from 78 distance undergraduate courses at a private university present in all Brazilian states. Data were collected through the online CAP-HEALTH questionnaire, composed of 32 questions and validated by specialists. Analysis was performed using Spearman’s correlation coefficient. Most participants were women over 30 years old, with an established family nucleus, income below three minimum wages, balancing work and studies. Scores were higher in the Attitudes and Practices domains and lower in Knowledge, revealing conceptual gaps about health but also openness to care, such as interest in institutional psychological support. It is concluded that, besides knowing the student profile, it is essential to consider the cultural, social, and geographic specificities of DE. Digital strategies and educational actions aligned with the principles of Health Promoting Universities are recommended.

 

Keywords: KAP. Health promotion. Health promoting university. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMIRO, P. A. Editorial. Avaliação Psicológica, v. 16, n. 3, p. 1-3, 2017.

ARROYO, H. V. El movimiento de universidades promotoras de la salud. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 31, n. 4, p. 1–5, 2018.

ZEVEDO, E.; PELICIONI, M. C. F.; WESTPHAL, M. F. Promoção da saúde: conceitos, princípios e práticas no contexto brasileiro. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 9, p. 3573-3582, 2020.

BACAN, A. R.; MARTINS, G. H.; SANTOS, A. A. A. dos. Adaptação ao ensino superior, estratégias de aprendizagem e motivação de alunos EaD. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, p. 1–15, 2020.

BENNETT, J. et al. Investigating changes in student mental health and help-seeking behaviour after the introduction of new well-being support services at a UK university. BJPsych Open, v. 10, n. 3, p. e121, 2024.

BAKER, R. W.; SIRYK, B. Measuring adjustment to college. Journal of counseling psychology, v. 31, n. 2, p. 179–189, 1984.

BARROS, S. C. DA V.; MOURÃO, L. Panorama Da Participação Feminina Na Educação Superior, No Mercado De Trabalho E Na Sociedade. Psicologia & sociedade, v. 30, n. 0, 2018.

BARROS, R. N. de. Saúde mental de estudantes universitários: o que está acontecendo nas universidades? Repositório Institucional da UFBA, 8 abr. 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br Acesso em: 16 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares no SUS: PNPIC. Brasília: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pnpic.pdf

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, AIDS e Hepatites Virais. Pesquisa de conhecimentos, atitudes e práticas na população brasileira. 2011. Brasília: Ministério da Saúde. (2016). https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pesquisa_conhecimentos_atitudes_praticas_populacao_brasileira.pdf - Acesso em: 26 agost. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Publicações e curso do Ministério da Saúde incentivam alimentação adequada e saudável nas escolas. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2025/agosto/publicacoes-e-curso-do-ministerio-da-saude-incentivam-alimentacao-adequada-e-saudavel-nas-escolas?utm_source=chatgpt.com - Acesso em: 26 ago. 2025.

BUSS, P. M.; PELLEGRINI FILHO, A. A saúde e seus determinantes sociais. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 17, n. 1, p. 77–93, 2007.

CAMARGO, M. A. F.; CAMARGO, C. A. C. M.; RODRIGUES, A. C. O consumo de álcool e seus efeitos entre universitários: uma revisão. Revista caribeña de ciencias sociales, v. 13, n. 9, p. e4276, 2024.

CROWNE, D. P.; MARLOWE, D. A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of consulting psychology, v. 24, n. 4, p. 349–354, 1960.

COELHO, M. T. Á. et al. Relação entre a autopercepção do estado de saúde e a automedicação entre estudantes universitários. Revista Psicologia Diversidade e Saúde, v. 6, n. 1, p. 5–13, 2016.

Ensuring vital mental health and psychosocial support reaches people in need. Disponível em: https://www.who.int/news/item/19-08-2025-ensuring-vital-mental-health-and-psychosocial-support-reaches-people-in-need - Acesso em: 26 ago. 2025.

ESPÍNDOLA, G. DE F. R. et al. Espiritualidade e saúde mental do estudante de medicina. Revista Científica da Faculdade de Medicina de Campos, v. 17, n. 2, p. 22–33, 2022.

FERREIRA, D. DA S. et al. Conhecimento, atitude e prática de enfermeiros na detecção do câncer de mama. Escola Anna Nery, v. 24, n. 2, 2020.

FERREIRA, F. M. P. B.; BRITO, I. DA S.; SANTOS, M. R. Health promotion programs in higher education: integrative review of the literature. Revista brasileira de enfermagem, v. 71, n. suppl 4, p. 1714–1723, 2018.

FERREIRA, V. R. et al. Inatividade física no lazer e na escola está associada à presença de transtornos mentais comuns na adolescência. Revista de saude publica, v. 54, p. 128, 2020.

GIBBONS, J. D.; CHAKRABORTI, S. Nonparametric statistical inference. 6. ed. Boca Raton: CRC Press, 2020.

HABIB, M. A. et al. Knowledge, attitude and practice survey of COVID-19 pandemic in Northern Nigeria. PloS one, v. 16, n. 1, p. e0245176, 2021.

HARTMANN, J. B. et al. E-Questionnaire on health knowledge, attitudes and practices (KAP-Health) for Brazilian students in distance learning. Global health action, v. 16, n. 1, 2023.

INEP. Censo da Educação Superior 2023: resumo técnico. Brasília: Inep/MEC, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/resumo-tecnico-do-censo-da-educacao-superior-2023 - Acesso em: 26 agost. 2025.

LIMA, Â. B. D. C. et al. Construção e validação do questionário de conhecimento, atitude e prática na doação de órgãos. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 7, 2020.

MARINHO, L. A. B. et al. Conhecimento, atitude e prática do auto-exame das mamas em centros de saúde. Revista de saúde pública, v. 37, n. 5, p. 576–582, 2003.

MARLOW, D.; CROWNE, D. P. Social desirability and response to perceived situational demands. Journal of consulting psychology, v. 25, n. 2, p. 109–115, 1961.

MARTINEAU, M.; BEAUCHAMP, G.; MARCOTTE, D. Efficacité des interventions en prévention et en promotion de la santé mentale dans les établissements d’enseignement postsecondaire. Sante mentale au Quebec, v. 42, n. 1, p. 165–182, 2017.

NEWTON, J.; DOORIS, M.; WILLS, J. Healthy universities: an example of a whole-system health-promoting setting. Global health promotion, v. 23, n. 1, p. 57–65, 2016.

NOGUEIRA, P. S. et al. Longitudinal Study on the Lifestyle and Health of University Students (ELESEU): design, methodological procedures, and preliminary results. Cadernos de saude publica, v. 34, n. 4, 2018.

NOGUEIRA‑MARTINS, L. A.; NOGUEIRA‑MARTINS, M. C. F. Saúde mental e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 7, n. 3, p. 334–337, 2018. DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.2086

RODRIGUES, B. B. et al. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de Covid-19. Revista brasileira de educação medica, v. 44, n. suppl 1, 2020.

ROLDI, A. C. et al. Educação em saúde: uma estratégia essencial para promoção da saúde e empoderamento social. Em: PRÁTICAS EM SAÚDE: UMA ABORDAGEM MULTIDISCIPLINAR 2. [s.l.] EDITORA SCISAUDE, 2024. p. 19–27.

OLIVEIRA S.; LIMONGI S. Conhecimentos, atitudes e práticas em saúde: um método epidemiológico preliminar nas abordagens de comunicação em saúde. Journal Health NPEPS, v. 5, n. 1, p. 14–19, 2020.

SANTANA, E. R. DE; PIMENTEL, A. M.; VÉRAS, R. M. A experiência do adoecimento na universidade: narrativas de estudantes do campo da saúde. Interface, v. 24, 2020.

SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil 2021. São Paulo: Instituto Semesp, 2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-11/ - Acesso em: 26 agost. 2025.

SOUZA, K. C. et al. Medical students show lower physical activity levels and higher anxiety than Physical Education students: A cross-sectional study during the COVID-19 pandemic. Frontiers in psychiatry, v. 12, p. 804967, 2021.

SOUSA, T. F. DE; JOSÉ, H. P. M.; BARBOSA, A. R. Condutas negativas à saúde em estudantes universitários brasileiros. Ciencia & saude coletiva, v. 18, n. 12, p. 3563–3575, 2013.

SPEARMAN, C. The proof and measurement of association between two things. The American journal of psychology, v. 15, n. 1, p. 72, 1904.

SIMONSON, M. R.; SMALDINO, S. E.; ZVACEK, S. M. (EDS.). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education. 6. ed. Greenwich, CT, 2014.

OPAS. Escuelas promotoras de la salud: entornos saludables y mejor salud para las generaciones futuras. OPS. Comunicación para la Salud, 1998.

OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Determinantes sociais da saúde na Região das Américas. Washington, DC: OPAS, 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Advocacy, communication and social mobilization for TB control: a guide to developing knowledge, attitude and practice surveys. Geneva: WHO, 2008. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789241596176 - Acesso em: 24 jun. 2025.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Health promotion glossary of terms 2021. Geneva, Switzerland: World Health Organization. Disponível em: https://www.who.int/publications/m/item/wha-76---achieving-well-being--a-global-framework-for-integrating-well-being-into-public-health-utilizing-a-health-promotion-approach - Acesso em: 26 agost. 2025.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO Traditional Medicine Strategy 2014–2023. Geneva: WHO, 2013.

Published

2025-11-04

How to Cite

Hartmann, J. B., Bernuci, M. P., Ryal, J. J., & Yamaguchi, M. U. (2025). Knowledge, Attitudes and Practices in Health of Brazilian Distance Education University Students. EaD Em Foco, 15(1), e2442. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2442

Issue

Section

Estudos de Caso