Contributions of People with Disabilities to Distance Education in Higher Education: Reflections on Accessibility and Future Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2375Keywords:
Distance education, Student with disability, Academic Trajectory, Inclusion, ExperiencesAbstract
The advent of the Covid-19 Pandemic caused a deficit in student learning, especially for students with disabilities. However, due too n-line teaching, the Distance Education during this period gained momentum and was essential to guarantee the continuity of studies in many Institutions. However, it is essential to reflect on the assertive and appropriate use of educational technological resources in this modality and support strategies that provide autonomy and equal conditions for students with disabilities. The general objective of this article is to investigate relevant aspects about admission of students with disabilities in Distance Education and, as a specific objective, to cast the advantages and disadvantages of this type of teaching for the aforementioned public, through experiences experienced in relation to accessibility resources offered, and listing, according to the participants, acessibility measures. The methodology is based on a qualitative case study, carried out through a group of 15 students with disabilities (visual, physical and intellectual) in distance higher education, from Public and Private Institutions in the State of Rio de Janeiro, using a structured questionnaire as a data collection instrument, analyzed according to the categorization method proposed by Bardin. The result shows the urgency in investing in the creation of accessible virtual environments (platforms), with other more modern assistive technologies and already accessible to people with disabilities, with the training of teachers and tutors being equally important so that adaptations are made appropriately.
Downloads
References
ANTUNES, K. C. V.; AMORIM, C. C. Os desafios da docência no ensino superior frente a inclusão de pessoas com deficiência nas universidades. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 2, p. 1465-1481, 2020.
BARBOSA, A. S. Mobilidade urbana para pessoas com deficiência no Brasil: um estudo em blogs. Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 8, n. 1, p. 142–154, 15 dez. 2015.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm - Acessado em: 26 jan. 2024.
Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Recuperado em 26 de janeiro de 2024 de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm
Lei nº 13.146 de 06 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília. 2015.
Lei 13.409 de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Recuperado em 26 de janeiro de 2024 de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm
CEZAR, D. M.; DA COSTA, M. R.; MAGALHÃES, C. R. Educação a Distância como Estratégia para a Educação Permanente em Saúde? EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 106–115, 2017. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/184 - Acesso em: 23 jan. 2024.
CORDE. A Convenção sobre Direitos das Pessoas com Deficiência comentada. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2008.
COSTA, M. A. F. da; COSTA, M. F. B. Metodologia da pesquisa: conceitos e técnicas. 1. ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2001.
DUTRA, F. B. S. et al. Reformulação da Educação a Distância em Tempos de Pandemia: a Experiência do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1253, 2021.
DUTRA, F. B. S. et al. Documento Norteador para a Implementação do Plano de Acessibilidade Básica– PAB: primeiros passos. 1. ed. Ponta Grossa: Atena, 2024.
FREITAS, L. C. de et al. Comparativo de softwares assistivos para deficientes visuais: Um estudo de caso em uma escola de ensino técnico. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 12, p. 113486–113500, 2021.
FERREIRA, T. R. B.; MATTOS, L. J. G. A Educação Inclusiva Mediada por Tecnologias Digitais por Consequência da Pandemia de Covid-19. EaD em Foco, v. 12, n. 3, p. e1941, 2023.
HARDER, B.; GRACHEKI, B. R.; PIECZARKA, T. A mediação de Vygotsky exercida pelo professor de apoio de estudantes autistas. Revista Cógnito, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 263-279, 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada Acesso em: 12 nov. 2023.
MARTINS, M. H. V.; CIANTELLI, A. P. C. Covid-19 e ensino superior: implicações na trajetória acadêmica dos estudantes com deficiência. In: CONGRESSO NACIONAL DE INCLUSÃO NA EDUCAÇÃO SUPERIOR E EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TECNOLÓGICA, 3., 2021, Natal. Anais eletrônicos [...]. Natal: SEDIS UFRN, 2021. p 391-396.
PEREIRA, M. M. Ações afirmativas e a inclusão de alunos com deficiência no Ensino Superior. Ponto de Vista, Florianópolis, n. 10, p. 19-38, 2008.
SANTOS, P. V. DOS; BRANDÃO, G. C. A. Tecnologias Assistivas no Ensino de Física para Alunos com Deficiência Visual: um estudo de caso baseado na audiodescrição. Ciência & Educação. Bauru, v. 26, 2020.
SASSAKI, R. K. Inclusão: Construindo Uma Sociedade Para Todos. 3ª edição. Rio de Janeiro: WVA, 1999, 174p.
R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, p. 10-16, 2009.
R. K. As sete dimensões da acessibilidade. [s.l.] LarvatusProdeo Editora, 2019.
SHIBUTA, V.; COSTA, I. F. DA; SANTOS, F. P. DOS. INCLUSÃO DO AUTISTA NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO. Psicologia e Saúde em Debate, v. 7, n. 2, p. 1–11, 15 jul. 2021.
SONZA, A. P. et al. Acessibilidade e tecnologia assistiva: pensando a inclusão sociodigital de pessoas com necessidades especiais. Bento Gonçalves: IFRS, 2013.
TANEJA-JOHANSSON, S.; SINGAL, N. Path ways to inclusive and equitable quality education for people with disabilities: cross-context conversations and mutual learning. International Journal of Inclusive Education, p. 1-16, 2021.
UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.