Flipped Classroom and Learning Paths in Teacher Training for Higher Education

Authors

Keywords:

Flipped classroom, Learning path, Blended learning courses, Teacher training, Planning

Abstract

 Teaching in higher education in Brazil requires postgraduate training that, as a rule, does not address aspects related to the role of the professor. This study aimed to analyze the use of the flipped classroom and different learning objects to develop the theme: “Institutional, course and curricular activity planning”, as part of a structured course for postgraduate students in the Teaching Internship Program (TIP) at the State University of Campinas - Unicamp, SP, in three different groups of enrolled students. Flipped classroom methodology and a path containing various learning objects for studying different topics was used in the week preceding the class on the subject. After completing this task and until 12:00 p.m. the day before the meeting, each student answered a questionnaire containing basic information about their background, doubts, or comments on the different topics. The results revealed that this approach allowed students to arrive at the face-to-face meeting better prepared for discussion, and enabled the professor to address the doubts or suggestions present in the questionnaire responses, enriching the discussions and allowing for a deeper exploration of the topic during the class. As a result, the activity evaluations were very positive, and there was greater motivation due to the possibility of studying through different learning objects, which ensured greater pedagogical inclusion. The methodology proved to be promising for the development of blended courses in postgraduate studies.

 

Keywords: Flipped classroom. Learning path. Blended learning courses. Teacher training. Planning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEPLAN – Assessoria de Economia e Planejamento da Unicamp, Anuário Estatístico Unicamp 2024. Disponível em: https://www.aeplan.unicamp.br/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/anuario-2024.pdf Acesso em: 24 maio 2024.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F.M. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução de A.F.C.C.Serra. 1ª ed(reimpr.). Rio de Janeiro: LTC, 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil 03/leis/ l9394.htm Acesso em: 25 maio 2024.

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria 52, de 26 de maio de 2000. Disponível em http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=4143 Acesso em 25 maio 2024.

CHRISTENSEN, C.M.; HORN, M.B.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Tradução da Fundação Lemann e Instituto Península, 2013. Disponível em: https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf Acesso em 20 abr. 2024.

CORTELAZZO, A.L. Planejamento institucional, de cursos e atividades curriculares. In: PED+: Perspectivas para a formação docente na pós-graduação. Pinto Jr., A. & Girotto Jr., G. (org.). Campinas, BCCL/Unicamp, 2023. p.67-78. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1964NGCYKBqGb7-Ci6K2a_UhcWpKAY8y5/view Acesso em 30 abr.2024.

CORTELAZZO, A.L.; GARCIA, A.O. Do ensino remoto para o híbrido em curso voltado para a formação de professores da educação superior. Exitus, v.14, no prelo, 2024.

CUNHA, M.I. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão institucional. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32: p. 358-371, 2006.

DIAS, J.F.; BRANCO, J.C.S. Pedagogical training of university professor: Contributions and gaps identified in the process of review of intellectual production. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v.9, 1-21, e023001, 2023.

GONÇALVES-COSTA, G.; GIROTTO-JÚNIOR, G. Perfil e conhecimentos profissionais docentes no programa de estágio docente em um curso de pós-graduação em Química no estado de São Paulo. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S.I.], v.17, n.38, p.1-21, 2022. Disponível em https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1823 Acesso em 03 maio 2024.

GUTIERREZ, M.N.; ARNT, A.M. Programa de Estágio Docente: Reflexões sobre a formação docente através dos discursos de doutorandos do Instituto de Biologia da Unicamp. Anais do VIII Conedu – Congresso Nacional de Educação. João Pessoa, PB, 2022. DOI: https://10.46943/VIII.CONEDU.2022.GT01.009

KINCAID, J.P. et al. Derivation of New Readability Formulas (Automated Readability Index, Fog Count and Flesch Reading Ease Formula) for Navy Enlisted Personnel. Institute for Simulation and Treining, 56, 1975. Disponível em: https://stars.library.ucf.edu/istlibrary/56 Acesso em 5 maio 2024.

MARTINS, V.; BAPTISTA, A. A afetividade na Educação Online: percursos e possibilidades. EaD em FOCO, v.8, n. 1: e 639, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v8i1.639

McNAMARA, D.S. et al. Automated Evaluation of Text and Discourse with Coh-Metrix. UK, Cambridge University Press, 2014.

MIRANDA, R.V. et al. Ensino Híbrido: Novas Habilidades Docentes Mediadas pelos Recursos Tecnológicos. EaD em Foco, v.10, e913. 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i913

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. 2015. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf Acesso em 20 abr. 2024.

PEREIRA, E.M.A.; PACHANE, G.G. Formação de Professores Universitários: a experiência da Unicamp. Avaliação (UNICAMP), Campinas, v. 7, n.2, p. 121-137, 2002.

PEREIRA, R.M. et al. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do Covid-19. Revista Práxis, v.12, n.1 (Sup), p.47-56, dezembro, 2020.

PINTO JR.; GIROTTO JR. Introdução. In: PED+: Perspectivas para a formação docente na pós-graduação. Pinto Jr., A. & Girotto Jr., G. (org.). Campinas, BCCL/Unicamp, 2023. p.67-78. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1964NGCYKBqGb7-Ci6K2a_UhcWpKAY8y5/view Acesso em 30 abr.2024.

SANTOS, J.M.T. et al. A análise textual exploratória como ferramenta de melhoria de um curso de formação de professores em Astronomia. Anais Abrapec e Enpec. Natal, RN. 2019. Disponível em: https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R0887-1.pdf Acesso em 02 maio 2024.

SILVA, C.C.R. et al. Fluência como componente da boa leitura: um estudo com universitários. Boletim Academia Paulista de Psicologia, São Paulo, Brasil, v. 42, n.103, p. 165 – 174, 2022.

UNICAMP, Resolução GR nº 71/2020 que aprova a reestruturação do Programa de Estágio Docente. Disponível em: https://www.pg.unicamp.br/norma/21778/0 Acesso em 25 maio 2024.

Published

2024-10-15

How to Cite

Cortelazzo, A. L. (2024). Flipped Classroom and Learning Paths in Teacher Training for Higher Education. EaD Em Foco, 14(1), e2342. Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2342

Issue

Section

Estudos de Caso