Graduate Management: Monitoring System at a Public University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2250

Keywords:

Acompanhamento de Egressos. Sistema Universidade Aberta do Brasil. Protocolo.

Abstract

The study originated from a master's research on the system or protocol for monitoring graduates of the Open University System of Brazil (UAB). Motivated by the problem question "how does the protocol for monitoring graduates provide data for the academic management of distance education?" and the general objective is to analyze the protocol for monitoring graduates of undergraduate courses in the distance modality, of the State University of Bahia. The theoretical contribution is composed of the topics UAB system and public Higher Education Institutions; the UAB System at the State University of Bahia; monitoring graduates in the academic management of higher education. The methodology is descriptive in nature, qualitative approach, based on the case study strategy. The results obtained demonstrate the scarcity of procedures related to the monitoring of graduates of the UAB System undergraduate courses in Brazilian universities. The questionnaire, as a collection instrument for the Graduate Monitoring System, will allow us to understand how the course works, from the graduate's perspective, specifically regarding: updating of curricular components in relation to the reality of society, technological resources and virtual learning environment (VLE) in line with the specificities of the courses, the process of monitoring the student by the teacher, among others that make up the management of undergraduate courses in the distance learning modality. In practice, such information should be present in the discussions of the course board, when planning the academic semester, as well as within the scope of the management of distance learning at the institution and the Office of the Vice-Rector for Undergraduate Education.

 

Keywords: Monitoring of graduates. Open university system of Brazil. Protocol.

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Author Biographies

Silvana Caffe Farias, Universidade do Estado da Bahia

Doutoranda em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da UNEB. Mestre em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação, UNEB (2019). Especialista em Gestão de pessoas por Competências pela UFBA (2016). Graduada em Ciências Sociais pela UNIFACS (2001).Membro do Grupo de Pesquisa EDUCATIO - Políticas Públicas e Gestão da Educação. Linha de Pesquisa: Políticas Públicas em Educação, Gestão e Organização de Sistemas Educacionais e Direito Educacional. Analista Universitária da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), desde 2011. Desempenha, atualmente, atividades inerentes ao cargo de Assessora Técnica da Pró-Reitoria de Pesquisa e Ensino de Pós-Graduação. Outros cargos exercidos, na UNEB: Gerente da Gerência de Planejamento da Pró-Reitoria de Planejamento; Subgerente de Desenvolvimento de Pessoas da Pró-Reitoria de Gestão e Desenvolvimento de Pessoas. Tem experiência nas áreas de: Recursos Humanos (recrutamento, seleção e treinamento de pessoal); Planejamento, Orçamento e Administração da Gestão Universitária. Orcid https://orcid.org/0000-0002-6792-3884

Lidia Boaventura Pimenta, Universidade do Estado da Bahia

Graduou-se em Administração de Empresas pela Escola de Administração de Empresas da Bahia/UNIFACS (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2007). Professora de gestão de organizações; planejamento e orçamento público e metodologia da pesquisa científica. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação (GESTEC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pesquisadora sobre a gestão universitária, com ênfase na estrutura e funcionamento. Integra o Grupo de Pesquisa Educação, Universidade e Região (EDUReg) e o Grupo de Pesquisa Gestão Educacional e Formação de Gestores (NUGEF). Atualmente desempenha a função de Pró-Reitora de Planejamento da UNEB. Exerceu os cargos de Secretária de Licitações, Contratos e Convênios (SELCC), Pró-Reitora de Administração e Chefe de Gabinete. Membro do
Instituto Histórico e Geográfico da Bahia e da Academia Baiana de Educação.

Luan de Jesus Oliveira , Universidade Estadual da Bahia

Mestre em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação, área de concentração Gestão da Educação e Redes Sociais, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Licenciado em Ciências Sociais pela UNEB; Especialista em Tecnologias na Educação pela Universidade do Oeste Paulista e Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí; Graduando em Licenciatura em História pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Técnico-Administrativo em Educação (nível superior) da UFBA, atuando como Técnico em Assuntos Educacionais no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (CAPES 7) do Instituto de Saúde Coletiva (ISC).

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Published

2024-06-06

How to Cite

Farias, S. C., Pimenta, L. B., & Oliveira , L. de J. (2024). Graduate Management: Monitoring System at a Public University. EaD Em Foco, 15(1), e2250. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2250

Issue

Section

Estudos de Caso