Graduate Management: Monitoring System at a Public University
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2250Keywords:
Acompanhamento de Egressos. Sistema Universidade Aberta do Brasil. Protocolo.Abstract
The study originated from a master's research on the system or protocol for monitoring graduates of the Open University System of Brazil (UAB). Motivated by the problem question "how does the protocol for monitoring graduates provide data for the academic management of distance education?" and the general objective is to analyze the protocol for monitoring graduates of undergraduate courses in the distance modality, of the State University of Bahia. The theoretical contribution is composed of the topics UAB system and public Higher Education Institutions; the UAB System at the State University of Bahia; monitoring graduates in the academic management of higher education. The methodology is descriptive in nature, qualitative approach, based on the case study strategy. The results obtained demonstrate the scarcity of procedures related to the monitoring of graduates of the UAB System undergraduate courses in Brazilian universities. The questionnaire, as a collection instrument for the Graduate Monitoring System, will allow us to understand how the course works, from the graduate's perspective, specifically regarding: updating of curricular components in relation to the reality of society, technological resources and virtual learning environment (VLE) in line with the specificities of the courses, the process of monitoring the student by the teacher, among others that make up the management of undergraduate courses in the distance learning modality. In practice, such information should be present in the discussions of the course board, when planning the academic semester, as well as within the scope of the management of distance learning at the institution and the Office of the Vice-Rector for Undergraduate Education.
Keywords: Monitoring of graduates. Open university system of Brazil. Protocol.
Downloads
References
ANDRIOLA, W.; FILHO, J. L.; NOGUEIRA, P. R. Avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES): relevância do acompanhamento de alunos egressos para o aprimoramento acadêmico. Educação & Linguagem, Arequipa, v. 5, n. 2, p. 1-16, dez. 2018. ISBN: 978-85-68618-02-8.
ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação à distância no Brasil: políticas públicas e democratização do acesso ao ensino superior. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 321-338, jul.-set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v31n3/1982-6621-edur-31-03-00321.pdf Acesso em: 24 jan. 2020.
BAHIA. Lei Delegada nº 66, de 01 de junho de 1983. Disponível em: https://governo-ba.jusbrasil.com.br/legislacao/70067/lei-delegada-66-83 Acesso em: 03 jan. 2021.
BRASIL. CAPES. Boletim informativo dos resultados da pesquisa com os estudantes do sistema UAB 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/uab/mais-sobre-o-sistema-uab/mais-sobre-o-sistema-uab Acesso em: 28 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para a educação superior a distância. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf Acesso em: 28 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 28 set. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliação externa das instituições de educação superior: diretrizes e instrumento. Brasília: Inep, 2006. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/avaliacoes-e-exames-da-educacao-superior/avaliacao-externa-das-instituicoes-de-educacao-superior-2013-diretrizes-e-instrumento Acesso em: 03 set. 2023.
BRASIL. Lei Federal nº 10.861, de 14 de abril de 2004, que institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm Acesso em: 30 ago. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Brasília: Inep, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/270-programas-e-acoes-1921564125/sinaes-2075672111/12303-sistema-nacional-de-avaliacao-da-educacao-superior-sinaes Acesso em: 03 set. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da educação básica 2020: notas estatísticas. Brasília, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2020.pdf Acesso em: 11 nov. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância - autorização. Brasília, 2017. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf> Acesso em: 11 nov. 2023.
BRASIL. Sistema de Informações da Universidade Aberta do Brasil (SISUAB). Brasília: CAPES, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/politica-de-educacao-inclusiva?id=12265 Acesso em: 03 set. 2023.
ESPARTEL, L. B. O uso da opinião dos egressos como ferramenta de avaliação de cursos: o caso de uma instituição de ensino superior catarinense. Revista Alcance, Itajaí, v. 16, n. 1, p. 102-114, 2009.
LIMA, L. A.; ANDRIOLA, W. B. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação (Campinas) [online], 2018, v. 23, n. 1, p. 104-125. ISSN 1982-5765. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000100007 Acesso em: [s.d.].
MICHELAN, L. S.; HARGER, C. A.; EHRHARDT, G.; MORÉ, R. P. O. Gestão de egressos em Instituições de Ensino Superior: possibilidades e potencialidades. Anais do IX Colóquio Internacional sobre gestão universitária na América Latina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/36720/Gest%C3%A3o%20de%20egressos%20em%20institui%C3%A7%C3%B5es%20de%20ensino%20superior%20Possibilidades%20e%20potencialidades.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 22 ago. 2023. [s.d.]
NONATO, E. do R. S.; SALES, M. V. S. Educação superior pública a distância na Bahia: avanços e contradições. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 24, n. 44, p. 109-130, jul./set. 2023.
OLIVEIRA, L. de J. O. Acompanhamento de egressos como subsídio para a gestão acadêmica: uma proposta para os cursos do Sistema Universidade Aberta do Brasil da Universidade do Estado da Bahia. Salvador, 2022. [s.d.]
PASSOS, M. L. S. Educação a distância: breve histórico e contribuições da Universidade Aberta do Brasil e da Rede e-Tec Brasil. Vitória: Edição do Autor, 2018. [s.d.]
PAUL, J. J. Acompanhamento de egressos do ensino superior: experiência brasileira e internacional. Cad. CRH [online], 2015, v. 28, n. 74, p. 309-326. ISSN 1983-8239. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-49792015000200005 Acesso em: 15 ago. 2023.
PENA, M. D. C. Acompanhamento de egressos: uma análise conceitual e sua aplicação no âmbito educacional brasileiro. Educ. Tecnol., Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 25-30, jul./dez. 2000.
PIMENTA, L. B. Universidade: características dos instrumentos da gestão. In: FIALHO, N. H. Universidades estaduais e financiamento da educação superior da Bahia. Salvador: EDUNEB, 2016.
ANDRADE, C. M. P.; PIMENTA, L. P. Estrutura e organização na universidade multicampi. Plurais: Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 5, n. 1, p. 96-122, jan./abr. 2020.
RIOS, J.; SOUZA, C.; REIS, L. Gestão da educação a distância: uma análise dos fatores estruturantes. In: SOUZA, Claudio; SAMPAIO, Renelson. Educação, tecnologia & inovação. Salvador: Edifba, 2015.
SEGENREICH, S. C. D. ProUni e UAB como estratégias de EAD na expansão do ensino superior. Pro-Posições [online], 2009, v. 20, n. 2, p. 205-222. ISSN 1980-6248. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000200013 Acesso em: 15 ago. 2023. [s.d.]
SILVA, K. C.; MEHLECKE, Q. T.; CARVALHO, A. B. Avaliação de políticas públicas para EAD no Brasil: tendências nas pesquisas científicas sobre a UAB (2006-2015). Anais do 23º CIAED, ABED, Foz do Iguaçu, 2017. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2017/trabalhos/pdf/215.pdf Acesso em: 15 ago. 2023.
SILVA, M. C.; LENUZZA, C. C.; MARTINS, A. Os egressos do Sistema Universidade Aberta do Brasil: um panorama sistêmico. Anais do XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância/V Congresso Internacional de Educação Superior a Distância, p. 145-157, Teresina, 2019.
UNEAD. Relatório de diagnóstico das percepções e expectativas dos discentes EAD/UNEB, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1UzdHcvNE09y6Ii1NnfIkjgwKgbuhwBD5/view Acesso em: 15 ago. 2023.
UNEB. Resolução 377/2006 – Autoriza a criação e o funcionamento do curso de graduação em administração. 2006. Disponível em: http://unead.uneb.br/wp-content/uploads/2019/09/RESOLU%C3%87%C3%83O-N.%C2%BA-377-2006-CONSU-AUTORIZA-CURSO-DE-ADMINISTRA%C3%87%C3%83O-EAD.pdf Acesso em: 02 set. 2023.
UNEB. Regimento Geral da UNEB. 2012. Disponível em: https://portal.uneb.br/conselhos/wpcontent/uploads/sites/103/2019/02/Regimento-Geral-da-UNEB-1.pdf Acesso em: 18 set. 2023.
UNEB. Resolução 1.051/2014 – Aprova a criação e implantação da UNEAD. 2014. Disponível em: https://portal.uneb.br/conselhos/wp-content/uploads/sites/103/2020/03/RESOLU%C3%87%C3%83O-N%C2%BA-1051_2014.pdf Acesso em: 02 set. 2023.
UNEB. Relatório de autoavaliação institucional 2019. Disponível em: https://portal.uneb.br/seavi/wpcontent/uploads/sites/134/2019/09/Relat%C3%B3rio-de-Autoavalia%C3%A7%C3%A3o-CPA-2019.pdf Acesso em: 22 dez. 2019.
UNEB. Plano de desenvolvimento institucional 2017 – 2022. Disponível em: https://conselhos.uneb.br/wpcontent/uploads/2021/05/1306-consu-Res.-PDI-UNEB-2017-2021-ANEXO.pdf Acesso em: 10 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.