The Evolutionary Milestones of Higher Education in Brazil, the Trajectory of Distance Learning, and Recent Transformations in the Post-Pandemic Period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2219

Keywords:

Distance education, University Reform, Pandemic, University reform

Abstract

The establishment of higher education in Brazil began late and followed a non-linear trajectory marked by transformations closely linked to social and economic processes unfolding over the last 100 years. Understanding the constituent elements of the formation of higher education in Brazil is crucial for comprehending the social, economic, and historical factors that constitute Brazilian society. It also serves as a starting point in the conception of public policies aimed at the structural and transformative transformation of this society. In this regard, we aim to delimit and characterize the main historical milestones in the development of higher education in Brazil, highlighting their constituent elements and legacies that have shaped higher education as we know it. Prominent aspects include the elitist genesis and commodification of education, which can detract from the transformative role of higher education. Additionally, we discuss the main challenges in terms of public policy in the current context, where a new framework for the transformation of higher education may be emerging, with a significant contribution from distance learning. These discussions are supported by data from the Higher Education Census, by the National Institute of Educational Research Anísio Teixeira (Inep).

 

Keywords: Distance education. Federal institutions of higher education. University reform. Pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AALONSO, K. M. (2010). A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação & sociedade, 31, 1319-1335.

ALVES, J. R. M. As bases legais da educação a distância no Brasil. Revista Estudos, v. 14, n. 26, p. 2-6, 1999.

ANDRADE, A. G. DE et al. Qualidade no Ensino a Distância: um conceito polissêmico. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, p. e26101320910, 3 out. 2021.

APRILE, M. R.; BARONE, R. E. M. Educação superior: políticas públicas para inclusão social. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 39–55, 2018.

BALBACHEVSKY, E.; SAMPAIO, H.; DE ANDRADE, C. Y. Expanding Access to Higher Education and Its (Limited) Consequences for Social Inclusion: The Brazilian Experience. Social Inclusion, v. 7, n. 1, p. 7, 10 jan. 2019.

‌BOMENY, H. A reforma universitária de 1968: 25 anos depois. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 9, n. 26, p. 1-13, 1994.

BORTOLANZA, J. Trajetória do ensino superior brasileiro – uma busca da origem até a atualidade. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 17, 2017, Argentina. Anais [...]. Argentina: CIGU, 2017.

CARVALHO, C. Política para o ensino superior no Brasil (1995-2006): ruptura e continuidade nas relações entre público e privado. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 29, 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2006.

CORBUCCI, P. Avanços, limites e desafios das políticas do MEC para a educação superior na década de 1990: ensino de graduação. Brasília: Ipea, 2002. (Texto para Discussão, n. 869).

CORBUCCI, P. R.; KUBOTA, L. C.; MEIRA, A. P. B. Evolução da educação superior privada no Brasil: da reforma universitária de 1968 à década de 2010. Brasília: Ipea, 2016. (Radar n. 46).

DURHAM, E. R. As universidades públicas e a pesquisa no Brasil. São Paulo, 1998. (Documento de trabalho NUPES 9/98).

COSTA, M. L. F. História e políticas públicas para o ensino superior à distância no Brasil: o programa Universidade Aberta do Brasil em questão. Revista HISTEDBR On-line12(45), 281-295,2012.

FARIA, A. A.; SALVADORI, A. A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA E SEU MOVIMENTO HISTÓRICO NO BRASIL. Revista das Faculdades Santa Cruz, v. 8, n. 1, 2011.

FÁVERO, M. L. A. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, n. 28, p. 17-36, 2006.

FERNANDES, F. Os dilemas da reforma universitária consentida. Debate e Crítica. São Paulo, n. 2, p. 1-42, jan./jun. 1974.

GUERRA, A. C.; ROCHA, A. R. M. R. M. Reuni no contexto das universidades federais: números, avanços e retrocessos. Revista Praxis Pedagógica, v. 2, n. 2, p. 139-157, 2019.

Lopes, P. I. X., & Araújo, N. C. M. Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB): análise da expansão da educação superior a distância em instituições públicas no Brasil, Natal: UFRN, 2015.

LUZ, L. Mulheres e EaD: uma análise de gênero sobre o perfil dos(as) acadêmicos(as) na educação a distância no brasil. Maiêutica, v. 1, n. 1, p. 95-100, 2013.

MANCEBO, D., Vale, A. A., & Martins, T. B. (2015). Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista brasileira de educação, 20, 31-50.

MINADEO, R. Políticas públicas de inclusão no ensino superior no Brasil: um estudo do Programa Universidade para todos (ProUni). Hegemonia, v. 11, p. 99-140, 2013.

NEVES, C. E. B.; MARTINS, C. B. Ensino superior no Brasil: uma visão abrangente. In: DWYER, T.; ZEN, E. L.; WELLER, W.; SHUGUANG, J.; KAIYUAN, G. (org.). Jovens universitários em um mundo em transformação: uma pesquisa sino-brasileira. Brasília: Ipea; Pequim: SSAP, 2016. p. 95-124.

ORTH, M. A.; MANGAN, P. K. V.; NEVES, M. F. Políticas públicas brasileiras de EaD no ensino superior: evolução histórica e algumas análises. Atos de Pesquisa em Educação, v. 14, n. 2, p. 858-884, 2019.

PEREIRA, T. I.; DA SILVA, L. F. S. C. As políticas públicas do ensino superior no governo Lula: expansão ou democratização? Revista Debates, v. 4, n. 2, p. 10-10, 2010.

SAMPAIO, H. Evolução do ensino superior brasileiro. São Paulo, 1991. (Documento de Trabalho NUPES 8/91).

SEGENREICH, S. C. D. (2009). ProUni e UAB como estratégias de EAD na expansão do ensino superior. Pro-posições, 20, 205-222.

SENKEVICS, A. S. A expansão recente do ensino superior: cinco tendências de 1991 a 2020. Brasília: Inep, 2021. (Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 3, n. 4).

SOUZA, D. G. DE; MIRANDA, J. C.; SOUZA, F. DOS S. Breve histórico acerca da criação das universidades no Brasil. Revista Educação Pública, v. 19, n. 5, 12 mar. 2019.

RAMOS, G. P.; ROTHEN, J. C.; FERNANDES, M. C. S. G. Mecanismos de Avaliação e Regulação da Universidade Federal Brasileira no Reuni: Entre a Proposta e o Contrato. Revista Internacional de Educação Superior, v. 6, p. 1-25, 2020.

Published

2025-03-10

How to Cite

Nepomuceno, L. C., Ferreira, G. V., & Cabello, A. F. (2025). The Evolutionary Milestones of Higher Education in Brazil, the Trajectory of Distance Learning, and Recent Transformations in the Post-Pandemic Period. EaD Em Foco, 15(1), e2219. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2219

Issue

Section

Original Articles