Gamification as an Active Teaching-Learning Strategy on Obesity and Healthy Eating Habits for Adults and Elderly People
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2204Keywords:
Technological Tool, Quizizz platform, Gamification, Teaching, Healthy eating.Abstract
Gamification provides strategies to engage and motivate teaching in different areas and is becoming important nowadays due to the advancement of technology and the need for new teaching tools. For this study, a digital game was developed, in the format of a Quiz, to be used in the health teaching process with the aim of providing true and reliable knowledge about healthy eating habits and obesity. Intervention group (IG) and control group (CG) of the University of Aging Program at the University of Brasília (UniSER/UnB), which covers adults and the elderly. The instruments used for data collection were identical forms applied before and after application of the methodologies, so that in the IG it was the gamified class and in the CG it was the traditional class. The results showed that participants who took gamified classes perceived an increase in knowledge as well as the citation of correct terms on the subject.
Downloads
References
AGUILAR, F. R. H.; MIRANDA, L. S. Avaliação do perfil nutricional, do padrão alimentar e
prevalência de doenças crônicas em idosos participantes de grupos de práticas corporais.
Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, v. 19, n. 2, p. 24-31, 2022.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA PARA O ESTUDO DA OBESIDADE E DA SÍNDROME METABÓLICA
[online]. Diretrizes Brasileiras de Obesidade. Disponível em: https://abeso.org.br/wpcontent/uploads/2019/12/Diretrizes-Download-Diretrizes-Brasileiras-de-Obesidade-2016.pdf - Acesso em: 19 jan. 2024.
BRANDÃO, I. A. et al. Jogos eletrônicos na atenção à saúde de crianças e adolescentes: revisão
integrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 32, p. 464-469, 2019.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Guia de
Elaboração e Revisão de Itens. Banco Nacional de Itens - Enade. Brasília, DF: Inep, 2023.
[online]. Disponível em: https://download.inep.gov.br/bni/enade/guia_de_elaboracao_e_revisao_de_itens.pdf - Acesso
em: 17 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política
Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da
Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, DF: Ministério da Saúde,
[online]. Disponível em: http://www.brasilsus.com.br/index.php/legislacoes/gabinete-do-
ministro/16247-portaria-n-2-436-de-21-de-setembro-de-2017 - Acesso em: 04 ago 2021.
BRITO, L. F. LEAL, R. A. R. B. G.; RAMOS, R. P. In: Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento
Digital 2019. Desenvolvimento e Avaliação do Nutrikids: Um Jogo Educacional Sobre
Conhecimento Nutricional e Prevenção da Obesidade. Education Track – Full Papers. Rio de
Janeiro – RJ. p. 918-926, 2019.
BYTOMSKI, J. R. Fueling for performance. Sports health, v. 10, n. 1, p. 47-53, 2018.
BRAGA, B. C. et al. Exploring an Artificial Intelligence–Based, Gamified Phone App Prototype to
Track and Improve Food Choices of Adolescent Girls in Vietnam: Acceptability, Usability, and
Likeability Study. JMIR Formative Research, v. 6, n. 7, p. e35197, 2022.
CASTILHO, C. Os games no cotidiano da vida moderna. PLURAIS-Revista Multidisciplinar, v. 1, n.
, 2010.
CLEVELAND, J. C. et al. The impact of social determinants of health on obesity and diabetes
disparities among Latino communities in Southern California. BMC Public Health, v. 23, p. 37,
DA SILVA, J. L. B. V. et al. Práticas de promoção da saúde para pessoa idosa: revisão integrativa
da literatura. Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental, p. 87-93, 2020.
DE OLIVEIRA, A. M. et al. Efetividade do uso da gamificação na educação em saúde. RECIMA21-
Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 6, p. e26422-e26422, 2021.
DE OLIVEIRA, M. A.; RIBEIRO, H. F.; DA COSTA, N. Qualidade de vida de idosos amazônicos que
participam de um grupo de convivência. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 5, 2019.
DOS SANTOS SILVA, D. et al. Alterações metabólicas e cardiovasculares e sua relação com a
obesidade em idosos. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 4357-4369, 2020.
FADEL, L. M. et al. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. 300 páginas.
Disponível em:
http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf - Acesso em: 20 maio 2024.
FREITAS, F. G.; JESUS, G. T. de; OLIVEIRA, L. R. M. C. de. The effects of meditation practice to
reduce and control anxiety. Research, Society and Development, v. 11, n. 17, p. e266111739117,
Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/39117 - Acesso em: 11
jan. 2024.
GAYOSO, T. G. L. et al. na prática de exercícios físicos em pacientes pediátricos com
cardiopatias congênitas. E Gestão Em Saúde: Coletânea De, v. 63, p. 34, 2020.
GOMES, D. X.; DOS SANTOS M.A.P.N.; DIAS, N.S.G. Educação digital: o uso das ferramentas
digitais e suas contribuições para o processo de aprendizagem dos alunos no ensino
fundamental anos finais. Humanidades E Tecnologia (FINOM), v. 41, n. 1, p. 137-155, 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Obesidade no Brasil. [online].
Disponível em: https://www.seaaccampinas.org.br/obesidade-atingiu-um-quarto-dos-adultos-
brasileiros-em-2019/ - Acesso em: 05.jan.2023.
INANG IL, D.; DINCER, B.; KABUK, A. Effectiveness of the use of animation and gamification in
online distance education during pandemic. Computers, Informatics, Nursing, v. 40, n. 5, p. 335,
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9ª edição revista e
aprimorada. São Paulo: Hucitec; 2006. 406 p.
MORO, J. G.; PALMA, G. H. D. Gamificação como estratégia de intervenção nutricional e estilo
de vida: uma revisão integrativa da literatura. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e
Pesquisa, v. 38, n. especial, p. 279-296, 2022.
MOURTHÉ JUNIOR, C. A. LIMA, V. V.; PADILHA, R. DE Q. Integrando emoções e racionalidades
para o desenvolvimento de competência nas metodologias ativas de aprendizagem. Interface -
Comunicação, Saúde, Educação, v. 22, n. 65, p. 577–588, abr. 2018.
O'KEEFFE, M. et al. Knowledge gaps and weight stigma shape attitudes toward obesity. The
Lancet Diabetes & Endocrinology, v. 8, n. 5, p. 363-365, 2020.
OLIVEIRA, D. V. et al. Investigação dos fatores psicológicos e emocionais de idosos
frequentadores de clubes de dança de salão. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v.
, p. 797-804, 2017.
ORTE, S. et al. A Tailored and Engaging mHealth Gamified Framework for Nutritional
Behaviour Change. Nutrients, v. 15, n. 8, p. 1950, 2023. Disponível em:
https://doi.org/10.3390/nu15081950
RAICHASKI, A. M. et al. Gamificação aplicada à prática de hábitos de vida saudáveis. In:
Simpósio Brasileiro De Jogos De Computador E Entretenimento Digital, 17., 2018, Foz do Iguaçu
– PR. Anais eletrônicos SBGames 2018. Art & Design Track – Short Papers — ISSN: 2179-2259. Disponível em:
https://www.sbgames.org/sbgames2018/files/papers/ArtesDesignShort/188055.pdf - Acesso em: 15 jan. 2024.
RIBEIRO F.; LOPES, J. B. Experiência Gamificada na Aula Remota de Matemática com a
Plataforma Quizizz. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En
Educación, v. 21, n. 3, p. 23–39, 2023.
SARAIVA, F. B. Frameworks de gamificação enquadrados numa visão sistémica: uma revisão.
JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, v. 19, p. e202219012,
SANTOS, L. S.; CONDE, W. L. Variação de IMC, padrões alimentares e atividade física entre
adultos de 21 a 44 anos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, p. 3853-3863, 2021.
SBCBM - Sociedade Brasileira de Cirurgia Bariátrica e Metabólica 2023. [online]. Disponível em:
https://www.sbcbm.org.br/ Acesso em: 22 jan.2024.
SILVA, J. B. A.; OLIVEIRA, M. H.; SALES, R. R. G. L.; ALVES F. R. V. Tecnologias digitais e metodologias ativas na escola: o contributo do Kahoot para gamificar a sala de aula. Revista Thema, v.15, n.2, p.780–791, 2018.
STIVAL, M. M.; LIMA, L. R.; KARNIKOWSKI, M. G. O. Relações hipotéticas entre os determinantes sociais da saúde que influenciam na obesidade em idosos. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 18, n. 2, p. 433-442. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-9823.2015.14023
SOARES Y. M. S. et al. Desenvolvimento de protótipo de aplicativo voltado à prevenção da obesidade infantil. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 2101-2113, 2023.
SOUSA N. F. da S. et al. Desigualdades sociais na prevalência de indicadores de envelhecimento ativo na população brasileira: Pesquisa Nacional de Saúde, 2013. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 22, 2019.
SOUZA T. C. et al. Lifestyle and eating habits before and during COVID-19 quarantine in Brazil. Public Health Nutr, v. 25, n. 1, p. 65-75, 2022.
TEIXEIRA E. et al. Tecnologia Educacional Sobre Cuidados No Pós-Parto: Construção E Validação. Revista Baiana de Enfermagem, v. 30, n. 2, p. 1–10, 2016.
VANDENBROECK, P.; GOOSSENS, J.; CLEMENS, M. Tackling obesities: future choices– building the obesity system map. Foresight. Government Office for Science, 2007. Disponível em: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/295154/07-1179-obesity-building-system-map.pdf - Acesso em: 20 maio 2023.
VASCONCELOS N. M.; DE ALMEIDA REZENDE R. de C.; KOHLS-SANTOS P. Gamificação–uma possibilidade de engajamento e protagonismo dos estudantes. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, v. 6, n. 12, p. 09-20, 2023.
VIANNA Y. et al. Gamification, Inc. Como reinventar empresas a partir de jogos. 2013, 1. ed. Rio de Janeiro: MJV Press. [online]. Disponível em: https://acervo-digital.espm.br/EBOOKS/2020/365430.pdf - Acesso em: 25 nov 2023.
VIGITEL, Sistema de Vigilância de Fatores de Risco e Proteção para Doenças Crônicas por Inquérito Telefônico (Vigitel), coletados pelo Ministério da Saúde, 2019. [online]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/v/vigitel
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Noncommunicable diseases. Key facts. Geneva: World Health
Organization, 2022 [online]. Disponível em: https://www.who.int/news-room/factsheets/detail/noncommunicable-diseases - Acesso em: 04 ago 2023.
ZUKOWSKY -TAVARES.C. et al. Hybrid teaching in health: a literature review study. Research, Society and Development, [S. l.], v. 12, n. 2, p. e5712239808, 2023. DOI: 10.33448/rsdv12i2.39808. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/39808 - Acesso em: 16 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.