Supervised Internship in Academic Library from a Distance Learning Perspective
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2195Keywords:
Academic library, Case study, Supervised internship, Undergraduate student, Distance learningAbstract
This article introduces theoretical and practical aspects of distance learning, based on activities developed during a supervised internship in Library Science. In this respect, the objective is to analyze the technical production of interns aiming to carry a portfolio out on distance learning for an academic library. As a theoretical approach, this article discusses the multidisciplinary teams that work at distance learning, by considering some actors and roles that are involved at producing content focused on distance learning and also based on the ADDIE Model, which is an acronym for: Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. In addition to the bibliographical research on distance learning, the case study was the research method that allowed developing the case report. As results achieved, this article presents the report of the case study through developing a portfolio of activities from 2020 to 2022, whose years compound six academic semesters at the higher education institution where the research was developed. The conclusion points out the student’s performance in a supervised internship, which aimed the distance learning, was satisfactory through carrying out technical productions that became reference material at the academic library where the activities were developed.
Downloads
References
ALARCON, D. F.; SPANHOL, F. J. Gestão do conhecimento na educação a distância: práticas para o sucesso. São Paulo: Pimenta Cultural, 2015.
BIANCHI, A. C. M.; ALVARENGA, M.; BIANCHI, R. Manual de orientação: estágio supervisionado. 4. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
BLATTMANN, U.; RADOS, G. J. V. Direitos autorais e internet: do conteúdo ao acesso. Revista Online da Biblioteca Prof. Joel Martins, Campinas, v. 2, n. 3, p. 86-96, jun. 2001. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/79216 - Acesso em: 2 nov. 2022.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm - Acesso em: 20 fev. 2021.
BURGESS, J.; GREEN, J. YouTube e a Revolução Digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. Tradução: Ricardo Giassetti. São Paulo: Aleph, 2009.
FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EaD: guia rápido para professores e especialistas em educação a distância, presencial e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.
GOMES, K. R.; ALBUQUERQUE, M. E. B. C. Estágio supervisionado nos cursos de Biblioteconomia da Região Nordeste. Biblionline, João Pessoa, v. 1, n. 2, p. 1-18, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/582 - Acesso em: 20 fev. 2021.
KROEFF, M. S.; MATTOS, M. C. C. M.; FÁTIMA, L. Bibliotecários, direitos autorais e acesso aberto: estudo sobre as influências na prática profissional em SC. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 32, n. 1, p. 71-105, jan./jun. 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/105841 - Acesso em: 2 nov. 2022.
LIMA, M. S. L.; SOUSA, A. L. L. Atividade de estágio e projeto de intervenção. In: CUNHA, G. M.; HOLANDA, P. H. C.; VASCONCELOS, C. L. (org.). Estágio supervisionado: questões da prática profissional. Fortaleza: Edições UFC, 2007. p. 115-126.
MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. Tradução Roberto Galman. São Paulo: Cengage Learning, 2007. Título original: Distance education: a systems view.
PORCELLO, F. A. C. TV Universitária: limites e possibilidades. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
SANTOS JÚNIOR, M. Desenvolvendo competência em informação na educação profissional e tecnológica por meio da educação on-line: estudo de caso no Instituto Federal de Sergipe. Orientador: Pablo Boaventura Sales Paixão. 2021. 125 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2021.
SILVA, C. P. Design instrucional e desenvolvimento de objetos de aprendizagem: um recurso pedagógico no âmbito da educação a distância. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4., 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Centro Multidisciplinar de Estudos e Pesquisas, 2017.
SOUTO, L. F. Informação seletiva, mediação e tecnologia: a evolução dos serviços de disseminação seletiva da informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2010.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução: Ana Thorell. Revisão técnica: Cláudio Damascena. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.