Proposal and Evaluation of a Hybrid MOOC for the Development of Scientific Writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2132

Keywords:

Affect grid, Science writing, MOOC, ARCS

Abstract

Text production is a routine practice that requires clarity regarding the aspects involved in its preparation. However, difficulties have been noticed by students during scientific writing, where the majority have doubts regarding genres, procedures and academic conventions. In order to minimize this problem, in this article we present the process of development, application and evaluation of a MOOC entitled “Introduction to Research in Informatics”, whose elaboration was based on the ADDIE model, having been evaluated in the courses of “Scientific Work Methodology” and “Research in Computing” of a Bachelor's degree in Computer Science through a case study. For the evaluation, the ARCS model was used - which verifies students' motivation through self-reported levels of Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction - and the Affect Grid technique, which evaluates the hedonic feelings experienced during the course. The results obtained showed good levels of student motivation in relation to the MOOC and positive hedonic feelings, indicating a good experience using the MOOC.

 

Keywords: Science writing. MOOC. ARCS. Affect grid.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. et al. O QNP e as dificuldades de construção do objeto de pesquisa: uma experiência de aprendizagem mediada sobre o gênero projeto de pesquisa. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 33, n. 3, p. 729-757, set. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0102-445097873044367046.

ASSUNÇÃO, R. V. et al. Avaliação do League of Class: uma plataforma de gamificação estrutural inspirada em League of Legends. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. SBC, 2021. p. 334-342.

BADALI, Mehdi et al. The role of motivation in MOOCs’ retention rates: a systematic literature review. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, v. 17, n. 1, fev. 2022. Springer Science and Business Media LLC. http://dx.doi.org/10.1186/s41039-022-00181-3.

BASTIANI, E. et al. Sistemas Tutores Inteligentes voltados ao apoio da escrita acadêmica: uma revisão sistemática. Informática na Educação, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 85-99, set. 2020.

BORGES, G. R. et al.. A Influência da Felicidade, da Satisfação com a Vida, da Depressão e do Estresse sobre as Compras Hedônicas. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, v. 9, n. 5, p. 977-997, 2016.

CASTRO, Mayleen Dorcas B.; TUMIBAY, Gilbert M.. A literature review: efficacy of online learning courses for higher education institution using meta-analysis. Education and Information Technologies, v. 26, p. 1367-1385, nov. 2019. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-019-10027-z.]

CHANG, Yuh-Shihng et al. Applying Mobile Augmented Reality (AR) to Teach Interior Design Students in Layout Plans: evaluation of learning effectiveness based on the ARCS model of learning motivation theory. Sensors, v. 20, n. 1, p. 105, dez. 2019. http://dx.doi.org/10.3390/s20010105.

COSTA, Thainara M. da et al. Ensinando Pensamento Computacional para Alunas de Disciplinas Introdutórias de Programação no Ensino Técnico através de um MOOC. Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, p. 347-358, abr. 2023. Sociedade Brasileira de Computação. http://dx.doi.org/10.5753/educomp.2023.228361.

FERNÁNDEZ, Dora Inés Chaverra et al. Revisión de investigaciones sobre escritura académica para la construcción de un centro de escritura. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, v. 27, n. 1, p. 224-247, fev. 2022. Universidad de Antioquia. http://dx.doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a11.

FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Saraiva Educação, 2018. 263 p.

GARCÍA-MAGARIÑO, Iván et al. Bodily sensation maps: exploring a new direction for detecting emotions from user self-reported data. International Journal of Human-Computer Studies, v. 113, p. 32-47, maio 2018. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2018.01.010.

GUIMARÃES, M. B. H. A Biblioteca escolar e a pesquisa nos cursos de Ensino Médio Profissionalizantes do IF Goiano. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal Goiano Campus Ceres, Ceres, 2022.

KENSKI, V. M. Design instrucional para cursos on-line. Editora SENAC São Paulo, 2015.

LEDO, C.B.; KRONBAUER, A H. Avaliação dos Sentimentos Hedônicos com a Utilização de Práticas Pedagógicas. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), out. 2019. http://dx.doi.org/10.5753/ihc.2019.8411.

LEDO, C.B.; KRONBAUER, A H. AVALIAÇÃO DA EXPERIÊNCIA DOS ESTUDANTES COM METODOLOGIAS ATIVAS. Seminário Estudantil de Produção Acadêmica, v. 18, 2020.

LI, K; KELLER, J. M.. Use of the ARCS model in education: a literature review. Computers & Education, v. 122, p. 54-62, jul. 2018. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.019.

LIKERT, R. A Technique for The Measurement of Attitudes. Arquives of Psychology, 1932.

LOTTHAMMER, K. S. et al. A importância do desenho instrucional para o sucesso de cursos online: uma revisão sistemática. Revista EDAPECI, v. 18, n. 2, p. 7-23, 14 ago. 2018. Revista EDAPECI. http://dx.doi.org/10.29276/redapeci.2018.18.29349.7-23.

MARQUIORI, V. S. Pensamento computacional na compreensão de problemas do cotidiano feminino para o letramento em programação. 2021. 106 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021.

MCAULEY, A. et al. The MOOC model for digital practice. 2010.

MOLAEE, Z.; DORTAJ, F.. Improving L2 Learning: an arcs instructional-motivational approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 171, p. 1214-1222, jan. 2015. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.234.

NOGUEIRA, T.; S. NETO, R. N. de A. Emotional Impact on the User Experience in the Virtual Learning Environment. Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017), [S.L.], p. 905-914, 27 out. 2017. http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.905.

OLIVEIRA, A. B. et al. A Escrita Acadêmica no Contexto da Educação Profissional e Tecnológica. Trabalho & Educação, v. 31, n. 2, p. 163-182, nov. 2022. Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa. http://dx.doi.org/10.35699/2238-037x.2022.40674.

RIGO, Rosa Maria et al. Escrita acadêmica: fragilidades, potencialidades e articulações possíveis. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 23, n. 3, p. 489, out. 2018. Revista de Educação da PUC-Campinas. http://dx.doi.org/10.24220/2318-0870v23n3a3952.

RUSSELL, J. A. et al. Affect Grid: a single-item scale of pleasure and arousal. Journal of Personality and Social Psychology, v. 57, n. 3, p. 493-502, set. 1989. American Psychological Association (APA). http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.57.3.493.

SANTANA, B. L. et al. Motivação de Estudantes Non-Majors em uma Disciplina de Programação. Anais do Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), p. 2287-2296, 6 jul. 2017. Sociedade Brasileira de Computação - SBC. http://dx.doi.org/10.5753/wei.2017.3545.

SHAUGHNESSY, John J. et al. Métodos de investigación en Psicología. 7. ed. México: McGraw-Hill Interamericana, 2007.

SILVA JÚNIOR, João B. et al. Avaliando a experiência dos usuários com metodologias ativas nas aulas de Interação Humano-Computador. Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019), p. 1201-1210, 11 nov. 2019. http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.1201.

SILVA, J.B. da. Gamificação de uma sequência didática como estratégia para motivar a atitude potencialmente significativa dos alunos no ensino de óptica geométrica. 120 f. Programa de Pós-Graduação em Ciências e Matemática - IFCE, Fortaleza, 2017.

SILVA, R. O. da. Proposta de autocapacitação para coordenadores de graduação. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - IFAM, Manaus, 2019.

SILVA JÚNIOR, J. B. da. Uma Nova Abordagem para Auxiliar Avaliadores de User eXperience (UX). 158f. Dissertação (Mestrado em Sistemas e Computação). UNIFACS. 2019.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 5. ed. Bookman, 2015. 320 p.

Published

2024-04-16

How to Cite

Alves, M. M., Lima, J. R., Santiago, C. P., Menezes, J. W., & Aquino, F. J. (2024). Proposal and Evaluation of a Hybrid MOOC for the Development of Scientific Writing. EaD Em Foco, 14(1), e2132. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2132

Issue

Section

Original Articles