Virtual Assistants in Learning Management System: a Systematic Review of the Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2128

Keywords:

Artificial intelligence, Learning management system, Virtual assistants

Abstract

Virtual assistants have been playing an increasingly significant role in the learning management system, also known as LMS (Learning Management System). The presence of virtual assistants in these environments brings with it several benefits such as contributing to personalized learning and the ability of this technology to provide immediate responses to students' questions. Furthermore, these assistants are available 24 hours a day and 7 days a week offering assistance and resources at any moment in a flexible manner and following the students' learning process. Therefore, this article, based on a systematic literature review seeks to better highlight the possibilities of connection between virtual assistants in LMS in order to analyze the insights and opportunities provided by this combination. It was found that part of the researches tried to present the development and implementation of virtual assistants in teaching and learning platforms, and there were also studies that explored this theme attempting to highlight the presence and the usefulness and the future possibilities of assistants in the LMS’s. Thus, some of the results point to the benefits that virtual assistants bring to the education system by promptly answering students' demands. However, this area still lacks investigations and improvements so that technologies can increasingly provide effective solutions for the environments in which they are embedded.

 

Keywords: Virtual assistants. Learning management system. Artificial intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liane Broilo Bartelle, Centro Universitário Internacional

Graduada em Marketing. Com especialização em Consultoria Empresarial e especialização em Docência no Ensino Supeior. Atua como professora conteudista.

Luciano Frontino de Medeiros, Centro Universitário Internacional

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010), Mestre em Informática pela Universidade Federal do Paraná (2001). Atualmente é professor permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Mestrado Profissional: Educação e Novas Tecnologias (PPGENT) da UNINTER e líder do Grupo de Pesquisa de Simuladores Computacionais e Robótica Educacional. 

References

COSSUL, D. et al. Ambiente virtual personalizado baseado em estilos de aprendizagem: uma abordagem avaliativa com as ferramentas Face Reader e Eye Tracker. XIV Workshop Escola de Sistemas de agentes, seus ambientes e aplicações, 2020.

DALE, R. GPT-3 What’s it good for? Natural Language Engineering, v. 2, n. 1, p. 113-118, 2021. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/natural-language-engineering/article/gpt3-whats-it-good-for/0E05CFE68A7AC8BF794C8ECBE28AA990 - Acesso em: 18 ago. 2023.

FINK, A. Conducting Research Literature Reviews: From the Internet to Paper. EUA: SAGE Publications, 2019.

FLEURY, M. T. L.; WERLANG, S. R. C. Pesquisa aplicada: conceitos e abordagens. GV PESQUISA, Anuário de Pesquisa 2016-2017, 2016.

FREIRE, M. do C. M.; PATTUSSI, M. P. Tipos de estudos. In: ESTRELA, C. Metodologia científica: ciência, ensino, pesquisa. (Métodos de pesquisa). Porto Alegre: Grupo A, 2018.

FUNAKI, L. D. C.; MENEZES, N. F. da S.; CORRALLO, M. V. Uma proposta de implementação de chatbot em apoio ao ensino de física. VII Encontro de Iniciação Científica e Pós-Graduação, IFSP - Campus São Paulo, 2022.

GUBAREVA, R.; LOPES, R. P. Virtual assistants for learning: a systematic literature review. CSEDU - 12th International Conferenceon Computer Supported Education, 2020.

JOHNSON, R. B.; CHRISTENSEN, L. Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. 6. ed. New York - USA: Sage, 2016.

JOVELIANO, D. de A. et al. Trabalhando com a deficiência auditiva: Uma proposta de ensino a distância com o uso de chatbot. RISTI, n. E29, mai. 2020. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/fb8bfe36673b48be722692d37b7b8d05/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393 - Acesso em: 10 set. 2023.

KARYOTAKI, M.; DRIGAS, A.; SKIANIS, C. Chatbots as cognitive, educational, advisory and coaching systems. Technium Social Sciences Journal, v. 30, p. 109-126, abr. 2022. Disponível em: https://techniumscience.com/index.php/socialsciences/article/view/6277/2204 - Acesso em: 01 out. 2023.

LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Grupo GEN, 2021.

LIU, X. et al. GPT understands, too. arXiv:2103.10385, 18 mar. 2021. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2103.10385 - Acesso em: 18 ago. 2023.

LUGER, G. F. Inteligência artificial. 6. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2013.

MARTINS, D. de O.; TIZIOTTO, S. A.; CAZARINI, E. W. Ambientes virtuais de aprendizagem (AVAs) como ferramentas de apoio em ambientes complexos de aprendizagem (ACAs). Associação Brasileira de Educação a Distância, v. 16, p. 113-131, 2016. Disponível em: seer.abed.net.br/edicoes/2016/08_Ambientes_virtuais_aprendizagem.pdf. - Acesso em: 18 ago. 2023.

MATTOS, L. de et al. Contribuições para o desenvolvimento de agentes pedagógicos conversacionais e sua integração à ambientes virtuais de aprendizagem. XI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2022), Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2022).

MEDEIROS, L. F. de. Inteligência artificial aplicada: uma abordagem introdutória. Curitiba: InterSaberes, 2018.

MEDEIROS, L. F. de; KOLBE JUNIOR, A.; MOSER, A. A cognitive assistant that uses small talk in tutoring conversation. iJET, v. 14, n. 11, 2019.

MOLLMAN, S. ChatGPT gained 1 million users in under a week. Here’s why the AI chatbot is primed to disrupt search as we know it. Fortune, Tech AI, 9 dez. 2022. Disponível em: https://fortune.com/2022/12/09/ai-chatbot-chatgpt-could-disrupt-google-search-engines-business/.%20Acesso%20em:%2018%20ago.%202023 - Acesso em: 18 ago. 2023.

MÜLLER-BLOCH, C.; KRANZ, J. A framework for rigorously identifying research gaps in qualitative literature reviews. Thirty Sixth International Conference on Information Systems, Fort Worth 2015.

NORBERTO, G. S. et al. Análise comparativa de ambientes virtuais para o ensino e aprendizagem em disciplinas de programação: uma exploração bibliográfica. Concilium, v. 23, n. 17, p. 66-85, 2023. Disponível em: https://clium.org/index.php/edicoes/article/view/1845 - Acesso em: 10 set. 2023.

OLIVEIRA, J. et al. Modelo classificador de intenções com utilização de redes neurais recorrentes: um estudo de caso para auxiliar os estudantes com dúvidas nas funcionalidades do AVA Moodle. RENOTE, v. 18, v. 2, dez. 2020.

OPENAI. Chatgpt. OpenAI, 2023. Disponível em: https://openai.com/chatgpt - Acesso em: 17 ago. 2023.

OTA, M. A.; DIAS-TRINDADE, S.; ARAUJO JÚNIOR, C. F. Combinando trilhas de aprendizagem e chatbot para desenvolver competências básicas de aprendizagem em estudantes ingressantes de cursos superiores. In: OSÓRIO, A. J.; GOMES M. J.; VALENTE, A. L. Livro de atas - XI Conferência internacional de TIC na Educação - Challenges 2019. Portugal: Universidade do Minho, 2019.

PEREIRA JUNIOR, C. et at. Personalização das interações de um agente conversacional utilizando emoções e perfis de personalidade. VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019), Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019).

RAMOS, A. S. M. Inteligência Artificial Generativa baseada em grandes modelos de linguagem - ferramentas de uso na pesquisa acadêmica. Preprints SciELO, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6105 - Acesso em: 10 set. 2023.

RÖSING, C. K. et al. Revisões sistemáticas e metanálise. In: ESTRELA, C. Metodologia científica: ciência, ensino, pesquisa. (Métodos de pesquisa). Porto Alegre: Grupo A, 2018.

ROBINSON, K. A.; SALDANHA, I. J.; MCKOY, N. A. Development of a framework to identify research gaps from systematic reviews. Journal of Clinical Epidemiology, v. 64, n. 12, p. 1325–1330, 2011.

RUSSELL, S. J.; NORVIG, P. Inteligência Artificial: Uma Abordagem Moderna. São Paulo: Grupo GEN, 2022.

TANGKITTIPON, P. et al. Facilitating a flipped classroom using chatbot: a conceptual. Mahasarakham International Journal of Engineering Technology, v. 6, n. 2, jul/dez. 2020. Disponível em: https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/mijet/article/view/10.14456.mijet.2020.20/10.14456.mijet.2020.20 - Acesso em: 01 out. 2023.

VILENKY, R. Inteligência Artificial - Uma oportunidade para você empreender. São Paulo: Editora Saraiva, 2021.

Published

2024-04-01

How to Cite

Bartelle, L. B., & Medeiros, L. F. de. (2024). Virtual Assistants in Learning Management System: a Systematic Review of the Literature. EaD Em Foco, 14(1), e2128. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2128

Issue

Section

Revisões