Application of the Active Problem Based Learning Methodology in the Integrative Project at UNIVESP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2081

Keywords:

Active methodologies, Integrator project

Abstract

The distance learning modality has grown and consolidated in Brazil, requiring the creation and use of appropriate teaching, and learning methodologies. The objective of this work is to analyze how the active methodology is applied in the UNIVESP Integrative Project and to propose improvements to this model. Active methodologies such as problem-based learning are used in pedagogical models such as UNIVESP's, aiming to place the student at the center of the pedagogical process in search of the formation of a professional aligned with the current demands of society. The integrative project is a mandatory and recurring activity at UNIVESP that has adapted methods such as design thinking and Problem Based Learning for distance learning applications. Although well-established and structured, the practice demonstrates the possibility of adjustments, fact aroused tutors' interest in analyzing theories and external experiences with the method in search of possible improvement points that would help UNIVESP and eventual distance learning institutions. Questions were addressed regarding the formation of groups of students using pre-assessments of knowledge on the subject and the required techniques, application of engagement assessments during the activity, necessity to observe the profile of the tutors and promote training to approach the proposed themes, mandatory registration of group discussions for returns and adequate support to the group, an adjustment in the proposed themes to increase the motivation of the students as well as to curb the representation of projects.

 

Keywords: EaD. Active methodologies. PBL. Integrator project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Augusto Maia, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Possui graduação em Filosofia pelo Centro Universitário Moura Lacerda (2004); mestrado em Filosofia pelo Programa de Pós Graduação Profissional em Filosofia (Prof-FILO) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar); doutorando em Educação Escolar, pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP (Universidade Estadual Paulista), campus de Araraquara (vinculado à Linha de Pesquisa "Estudos Históricos, Filosóficos e Antropológicos sobre a Escola e Cultura"), sob a orientação da Profª Drª Paula Ramos de Oliveira. É Docente titular de cargo - disciplina Filosofia - na Escola Estadual Cônego Barros, Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, Professor de Filosofia do Ensino Superior no Centro de Estudos da Arquidiocese de Ribeirão Preto e Docente emergencial na Faculdade de Ciências e Letras da UNESP (FclAr- Araraquara-SP). Seus interesses de pesquisa concentram-se na área da Filosofia e da Educação. Integrante do Grupo de Estudos GEPFC - Grupo de Estudos Filosofia para Crianças, coordenado pela Profª Drª Paula Ramos de Oliveira.

Edilene Ponce do Amaral, Universidade Estadual Paulista

Mestre em Matemática pela Unesp Rio Claro

Especialista em ensino de Matemática pela Unicamp

Professora do Ensino Médio e Técnico do Centro Paula Souza desde 2013.

Guilherme Bugatti dos Santos, Escola de Engenharia de São Carlos

MBA em Gestão Estratégica da Inovação (Anhanguera). Bacharel em Engenharia Mecânica (Centro Universitário da FEI). Analista de Sistemas/ Consultor SAP na Accenture Brasil.

Nicolas Rosalem, Universidade de São Paulo

Mestre em Direito (USP/FDRP). Bacharel em Direito (UFRRJ). Assessor jurídico na Secretaria de Governo e Planejamento da Prefeitura Municipal de Jacareí - SP. Professor de Direito na Faculdade Anhanguera de Jacareí - SP.

Rodrigo Greggio de Freitas, Universidade Estadual de Campinas

Engenheiro Agrônomo (UNESP/FCAVJ), MBA em gestão de negócios mercado agro, mestre em Engenharia Agrícola (UNICAMP/FEAGRI) atualmente doutorando em Engenharia agrícola na UNICAMP.

References

BARELL, J. Problem-Based Learning. An Inquiry Approach. Thousand Oaks: Corwin Press. 2007.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

BROWN, T. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro. Elsevier, 2010

CHEANEY, J; INGEBRITSEN, T. S. Problem-based Learning in an Online Course: A case study. International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 6, n. 3, 2005.

CRESWELL, J. H. et al. Mixed Quantitative and Qualitative Approaches. In: HESSE-BIBER, S. N; LEAVY, P. Handbook of Emergent Methods. New York: The Guilford Press, 2008. p. 363-389.

CUSEO, J. B. Cooperative Learning: A Pedagogy for Addressing Contemporary Challenges and Critical Issues in Higher Education. Stillwater, OK.: New Forums Press and the Professional and Organizational Network in Higher Education, 1996.

DEWEY, J. Vida e Educação. São Paulo: Nacional. 1959.

ELLIS, R. A. et al. Student experiences of problem-based learning in pharmacy: Conceptions of learning, approaches to learning and the integration of face-to-face and on-line activities. Advances in Health Sciences Education, v. 13, n. 5, p. 675– 692, dez. 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

KENKSI, V. Prática docente, renovação pedagógica e mídias digitais. [Vídeo]. Youtube/Canal PRPG-USP, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5pIm9Cbe5Fc&t=264s - Acesso em: 07 abr. 2023.

LIMA D. M. A; ALVES, M. N. O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/jDXs9WTMdTsvNVYxVQCKcsP/?lang=pt – Acesso em 10 out. 2023.

LITTO, F. M; FORMIGA, M. Educação a distância: o estado da arte. 2. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

LUDER, A. Quase 3,5 milhões de alunos evadiram de universidades privadas no Brasil em 2021. G1 Globo, São Paulo, 2 jan. 2022. Disponível em https://g1.globo.com/educacao/noticia/2022/01/02/quase-35-milhoes-de-alunos-evadiram-de-universidades-privadas-no-brasil-em-2021.ghtml - Acesso em: 18 nov. 2023.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo, Summus Editorial, 2012.

MEDEIROS, R. Renovação pedagógica, formação de professores e cultura digital. [Vídeo]. Youtube/Canal PRPG-USP, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zs9ZwBjXZU4&t=6s - Acesso em: 07 abr. 2023.

NOVAK, J. D; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. 2. ed. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1999.

ROGERS, C. Liberdade para Aprender. Belo Horizonte-MG: Ed. Interlivros, 1973.

SCHMIDT, H. G. Foundations of problem‐based learning: some explanatory notes. Medical Education, v. 27, n. 5, p. 422–432, 1993.

SHUTE, V. J. Focus on formative feedback. Review of Educational Research, Princeton, v. 1, n. 78, p. 153-189, 2008. Disponível em http://www.ets.org/Media/Research/pdf/RR- 07-11.pdf - Acesso em 05 jun. 2023.

UNIVESP. Orientações para Avaliação do Projeto Integrador. Documento interno. Disponível em: https://assets.univesp.br/Proj_Integrador/Orient_para_avaliacao_do_PI_jan2021.pdf - Acesso em: 01 nov. 2022.

UNIVESP(a). Página institucional. Disponível em: https://univesp.br/institucional - Acesso em: 19 mar. 2023.

UNIVESP(b). O que é Projeto Integrador. Disponível em: https://apps.univesp.br/o- que-e-projeto-integrador - Acesso em: 19 mar. 2023.

VALENTE, J. A. A telepresença na formação de professores da área de Informática em Educação: implantando o construcionismo contextualizado. Actas do IV Congresso Ibero-Americano de Informática na Educação. RIBIE98, Brasilia, CD-Rom, /trabalhos/232.pdt, 1998. Disponível em: http://lsm.dei.uc.pt/ribie/docfiles/txt200342421644232.PDF - Acesso em 20 mar. 2023.

YANG, H-H. et. al. On-line PBL system flows and user’s motivation. Article in WSEAS Transactions on Communications. [S.l: s.n.], 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262400798 - Acesso em 20 mar. 2023.

Published

2024-02-06

How to Cite

Maia, A. A., Amaral, E. P. do, Santos, G. B. dos, Toledo, M. E. R. de O., Rosalem, N., & Freitas, R. G. de. (2024). Application of the Active Problem Based Learning Methodology in the Integrative Project at UNIVESP. EaD Em Foco, 14(1), e2081. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2081

Issue

Section

Estudos de Caso