Remote Teaching Challenges:a Proposal with more Colors and Student Protagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2037

Keywords:

Active methodology, Creativity, Remote teaching, Student protagonism

Abstract

The University of Brasília (UnB), as a result of the COVID-19 pandemic, suspended its face-to-face activities and students and professors had to adapt to remote teaching. The pandemic brought us emergency changes. Curricula at universities were crossed by new methodologies, many of them innovative and which may continue for years to come, after all, adaptations for the new generations of classrooms are urgent. This project visually created more creative materials in order to complement the pre-existing ones of a UnB discipline of the Licentiate in Biological Sciences course. In addition, it proposed activities that reviewed the university experience that welcomed and enriched remote teaching, based on the active teaching methodology. The results, in addition to the representative figures throughout the text, were the intervention in teaching materials and the creation of dynamics and their room applications. A new classroom model capable of involving students and inviting them to act creatively. The methodology proposed by this work can be continuously applied to both remote and face-to-face teaching in any discipline and has already been used in the face-to-face return of classes at the university.

 

Key words: Creativity. Student protagonism. Remote teaching. Active methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. N. et al. Ciências na pandemia: uma proposta pedagógica que envolve interdisciplinaridade e contextualização. Revista Thema, Pelotas, v.18, n. ESPECIAL, p.184-203, 2020. DOI: 10.15536/thema.V18.Especial.2020.184-203.1850 . Disponível em:

https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1850 - Acesso em: 06 fev. 2024.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v.32, n.1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Brasília, DF: Ministério da Educação, 28 abr. 2020. Assunto: Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19.

CAVALCANTE, J. R. et al. COVID-19 no Brasil: evolução da epidemia até a semana epidemiológica 20 de 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde: revista do SUS (RESS), Brasília, 29(4):e2020376, 2020. DOI: 10.5123/S1679-49742020000400010 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/zNVktw4hcW4kpQPM5RrsqXz/# - Acesso em: 10 ago. 2020.

CHALMERS, A.F. O que é ciência afinal?. São Paulo: Brasiliense, 1993.

COMITÊ DE COORDENAÇÃO DAS AÇÕES DE RECUPERAÇÃO. Plano Geral de Retomada das Atividades na Universidade de Brasília [24/6]. Brasília, out. 2020. Disponível em: https://www.unb.br/images/Documentos/Retomada/v3-2021.pdf - Acesso em: dez. 2020.

COVID-19 UNB EM AÇÃO. Pesquisa Social, Apresentação resumida discentes. Disponível em: http://repositoriocovid19.unb.br/wp-content/uploads/2020/07/Apresentac%CC%A7a%CC%83o-Resumida-Discentes.pdf -Acesso em: 26 mai. 2021.

DIETRICH, N. et al. Attempts, Successes, and Failures of Distance Learning in the Time of COVID-19. J. Chem. Educ., 97 (9), p. 2448-2457, 2020. DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00717 . Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jchemed.0c00717 - Acesso em: 06 fev. 2024.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Centro de Operações de Emergências em Saúde Pública, COE COVID-19. Plano de Contingência Nacional para Infecção Humana pelo novo Coronavírus COVID-19. Brasília, 3ª edição, p. 1-26, 2021. ISBN 978-85-xxx-xx. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/coronavirus/publicacoes-tecnicas/guias-e-planos/livreto-plano-de-contingencia-espin-coe-26-novembro-2020 - Acesso em: 07 fev. 2024.

OLIVEIRA, E. N. et al. Covid-19: Repercussions on the mental health of higher education students. Saúde em Debate, Rio de Janeirolocal de publicação, v. 46, n. Especial 1, p. 206-220, mar. 2022. DOI: 10.1590/0103-11042022E114 . Disponível em: https://www.scielosp.org/article/sdeb/2022.v46nspe1/206-220/en/ - Acesso em: 07 fev. 2024.

RODRIGUES, E. S. Tecnologias utilizadas no ensino remoto emergencial na Universidade de Brasília (UnB). Trabalho de Conclusão de Curso (Engenharia da Computação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/29871/1/2021_EmilySouzaRodrigues_tcc.pdf - Acesso em: 16 abr. 2023.

SILVA, M. J. S. D. et al. Educação e ensino remoto em tempos de pandemia: desafios e desencontros. E-book VII CONEDU (Conedu em Casa), Campina Grande, v. 3, p.827-841, 2021. ISBN: 978-65-86901-29-0. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/74287 - Acesso em: 16 abr. 2023.

SOUZA, E. S. M. D. et al. Metodologias ativas em tempos de pandemia. Anais do VIII ENALIC, Campina Grande, 2021. ISSN: 2526-3234. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/enalic/2021/TRABALHO_EBOOK_EV163_MD1_SA101_ID84603012022122425.pdf -Acesso em: 27 abr. 2023.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Conselho de ensino, pesquisa e extensão. Resolução do Conselho de ensino, pesquisa e extensão Nº 0059/2020. Dispõe sobre o planejamento e a execução de atividades de ensinoaprendizagem de forma não presencial e em caráter emergencial nos cursos de graduação e de pós-graduação da UnB durante a pandemia do COVID-19. Boletim de Atos Oficiais da UnB, 28/07/2020. Disponível em: https://noticias.unb.br/images/Noticias/2020/Documentos/20200807ResolucaoCEPE592020.pdf - Acesso em: 28 jul. 2020.

VICK, M. Pandemia: origens e impactos, da peste bubônica à covid-19. A história das doenças que se alastraram por continentes e os desafios da saúde em escala mundial no século 21. Nexo, Explicado, 20 jun. 2020. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/explicado/2020/06/20/Pandemia-origens-e-impactos-da-peste-bub%C3%B4nica-%C3%A0-covid-19 - Acesso em: 26 out. 2020.

Published

2024-02-16

How to Cite

Martins, M. M., Lorran, B., & Ribeiro, A. M. (2024). Remote Teaching Challenges:a Proposal with more Colors and Student Protagonism. EaD Em Foco, 14(1), e2037. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2037

Issue

Section

Estudos de Caso