What this "Wonder People" Want and What They Can Do: the Experience of The Formation of Oral Narrators at UEFS in the Pandemic Context
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1911Abstract
This article intends to present reflections around an experience in the area of training oral narrators, at the State University of Feira de Santana (UEFS), in the context of pandemics with the purpose of understanding how the didactic transposition developed in that curricular component, during the Extraordinary School Period (PLE), welcomed the principles of Online Education and mobilized knowledge that ensured the quality of teaching-learning processes taking into account synchronous and asynchronous times, promoted the planning of the space-time of classes with the collaboration of various partners, especially teachers who held knowledge capable of promoting the interface of online classrooms and did not lose the affectionate relationships so common between teachers and students during face-to-face classes. To this end, we highlighted aspects pointed out by the students regarding the constitution of the narrator's craft in face-to-face moments and in cyberspace, as well as the reflective description of the elaboration of the final products of the training that were configured as a podcast series and another one in video.
Keywords: Training of oral narrators. Online education. Training in a pandemic context. Podcast. Video production.
Downloads
References
BELTRAME, J. A. Práticas e aprendizagens de produtores musicais: aspectos de uma educação musical emergente na cultura digital e participativa. Revista da Abem, v. 26, n. 41, p. 40-55, jul./dez. 2018.
BENJAMIN, W. O narrador. In: BENJAMIN, W. (Ed.). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Trad. Sérgio P. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BUSATTO, C. A Arte de Contar Histórias no século XXI. 3ª ed. Rio de Janeiro, Editora Vozes, 2011.
BUSATTO, C. Contar e Encantar: pequenos segredos da narrativa. Petrópolis: Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003.
CAMINI, M. A. P., SANTOS, L. M.A. A contação de histórias no contexto das novas tecnologias em sala de aula. Disponível em: Camini_Marcia_Andreia_Pizolotto.pdf. Acesso em 13 de fevereiro de 2021.
CHEVALLARD, Y. La Transposicíon Didáctica: del Saber Sábio al Saber Enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.
GIRARDELLO, G. Voz, presença, imaginação: a narração de histórias para crianças pequenas. In: Infância: imaginação e educação em debate. Celdon Fritzen e Gladir Cabral. Papirus, 2007.
MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de Currículo e Autonomia Pedagógica: o socioconstrucionismo curricular em perspectiva Petrópolis,RJ:Vozes,2013.
MACHADO, R. Acordais: Fundamentos teórico poético da arte de contar histórias. São Paulo: DCL, 2004.
MATOS, G. A. A palavra do contador de histórias: sua dimensão educativa na contemporaneidade. São Paulo, Martins Fontes, 2005.
BRANT, J. M. A voz é querer dizer e vontade de existência in: Contadores de Histórias: um exercício para muitas vozes. 1ª edição. Prieto Produções Artísticas: Rio de Janeiro. 2011.
ROCHA, V. M. Aprender pela arte a arte de narrar: educação estética e artística na formação de contadores de histórias. 2010. 200 f. 223. Tese (Doutorado em Artes). ESCOLA DE COMUNICAÇÕES E ARTES da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
SANTOS, E.; SILVA, M. O desenho didático interativo na educação online. Revista Iberoamericana de Educación, v. 49, p. 267-287, 2009.
SISTO, C. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Chapecó, Argos, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.