Teacher Training in ICT integration as a Promoter of Digital Competence Development of

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.1896

Keywords:

Digital competence, BNC-training, DigCompEdu, Teacher training

Abstract

The present study aims to investigate the progress in the level of digital competence of teachers involved in a training course focused on the educational integration of technologies. For this purpose, we resorted to the design and implementation of a training course and to the measurement of the teachers’ level of digital competence based on the European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu) and its specific questionnaire (DigCompEdu CheckIn 2019). This research assumed a quantitative nature and the data collection process was carried out in two moments (pre and post-training), with a group of five elementary school’ teachers from a private school in Rio de Janeiro/Brazil. The main contribution of this research lies in the importance of incorporating the approach to using digital technologies in pedagogical practice into teacher training courses. This focus aims to meet the dimensions of professional practice and engagement, as the National Common Curricular Base (BNCC) recommended for the Initial Training of Basic Education Teachers (BNC-Training). The relevance of this direction is also highlighted in line with prominent references in the area aimed at improving teachers' digital competence. This inclusion not only meets BNC-Formação guidelines but also seeks to promote greater integration of teachers with digital tools, aligning with relevant standards and references in contemporary education.

 

Keywords: Digital competence. DigCompEdu. Teacher training. BNC-training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, E. Formação de professores, Literacia Digital e Inclusão Sociodigital: Estudo de caso em curso a distância da Universidade Federal do Tocantins. [s.l.] Universidade do Minho, 2017.

Bakhtin, M. (1992). Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes.

BENALI, M.; KADDOURI, M.; AZZIMANI, T. Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), v. 14, n. 2, p. 99–120, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ - Acesso em 10 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019 - Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192 - Acesso em 10 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 2 de julho de 2019 - Altera o Art. 22 da Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015, que define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=77781%E2%80%9D - Acesso em 10 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Artigo 80. O Poder Público incentivará o desenvolvimento e a veiculação de programas de ensino a distância, em todos os níveis e modalidades de ensino, e de educação continuada. Disponível em: Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11683597/artigo-80-da-lei-n-9394-de-20-de-dezembro-de-1996 - Acesso em 10 jul. 2022.

CAENA, F.; REDECKER, C. Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (Digcompedu). European Journal of Education, 2019. 54. 10.1111/ejed.12345. Disponível em: https://doi.org/10.1111/ejed.12345 - Acesso em 10 jun. 2022.

CASTAÑEDA, L.; ESTEVE, F.; ADELL, J. ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital?. Revista de Educación a Distancia, n. 56, p. 1-20, 2018. Disponível em: http://dx.doi. org/10.6018/red/56/6. Acesso em 05 mai. 2021.

COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research Methods in Education. 8. ed. New York: Taylor & Francis Group, 2018.

CRUZ, E. et al. Formação de Professores e Promoção da Competência Digital dos seus Aprendentes: Uma Experiência em Tempos de Transição Digital. Cadernos CEDES, v. 43, n. 120, p. 19–32, 2023. https://doi.org/10.1590/CC271228

CRESWELL, John. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. 5ª ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2018.

CRESWELL, J. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. 5. ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2018.

DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Avaliação das competências e fluência digitais de professores no ensino público médio e fundamental em Portugal. Revista Diálogo Educacional, v. 18, n. 58, p. 624–644, 28 set. 2018.

DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A.; NUNES, C. S. Escala de Autoavaliação de Competências Digitais de Professores. Procedimentos de Construção e Validação. Texto Livre, v. 12, n. 2, p. 152–171, 2019.

DURÁN CUARTERO, M.; GUTIÉRREZ PORLÁN, I.; PRENDES ESPINOSA, M. Análisis Conceptual de Modelos de Competencia Digital del Profesorado Universitario / Conceptual analysis of digital competence models of university teacher. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, v. 15, n. 1, p. 97-114, 4 jun. 2016.

FERRARI, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. In the Joint Research Centre of the European Commission. https://doi.org/10.2791/82116

GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. 2. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2012.

GILLHAM, B. Developing a Questionnaire. 2. ed. London: A&C Black, 2000.

GHOMI, M.; REDECKER, C. Digital competence of educators (DigCompedu): Development and evaluation of a self-assessment instrument for teachers’ digital competence. CSEDU 2019 - Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education, v. 1, n. January, p. 541–548, 2019.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de profesores. Porto Alegre: Armed, 2010. 120 p.

KRUMSVIK, R. J. Digital competence in the Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning, v. 1, n. 1, p. 39-51, 28 mar. 2011.

LUCAS, M.; MOREIRA, A. DigCompEdu: quadro europeu de competência digital para educadores. Aveiro: UA, 2018.

LUCAS, M.; (2019). DigCompEdu Check-In (Portuguese version).

LUCAS, M. et al. The relation between in-service teachers’ digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160, 104052, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052. Acesso em 10 jul. 2022.

MACHADO, G. B. et al. O uso das tecnologias como ferramenta para a formação continuada e autoformação docente. Revista Brasileira de Educação, v. 26, p. 1–18, 2021. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260048

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006.

MILL, D. Docência Virtual: Uma visão Crítica. 1. ed. Campinas: Papirus, 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). 2011. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000215520 - Acesso em 10 abril. 2021.

SANTOS, C. Desenvolvimento do e-DigCompEdu: Quadro de referência das competências digitais docentes do ensino superior online. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2023.

SANTOS, C.; PEDRO, N.; MATTAR, J. Digital Competence of Higher Education Professors: Analysis of Academic and Institutional Factors. Obra Digital, n. 21, p. 67–92, 2021.

SILVA, B.; ALVES, E. FIPELD- Formação Integrada, Permanente e Evolutiva para a Literacia Digital: uma proposta para formação de professores voltada para a literacia digital. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2017. v. Extr., nº 6, pp. 187-191. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2446

SILVA, K.; BEHAR, P. Competências Digitais na Educação: Uma Discussão acerca do Conceito. Educação em Revista, v. 35, 2019. https://doi.org/10.1590/0102-4698209940

SILVA, O. M. M. da. Análise do uso das mídias na prática pedagógica dos professores de uma escola pública da rede estadual de ensino do estado de Alagoas. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DE ALAGOAS (EPEAL) 5, 2010, Maceió. Anais eletrônicos... Alagoas: EPEAL, 2010, p 1-10. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_ped_artigo_elizabeth_santanna_modrow.pdf - Acesso em 10 jul. 2022.

SILVA, E.; LOUREIRO, M.; PISCHETOLA, M. Competências digitais de professores do estado do Paraná (Brasil). Eduser - Revista de educação, v. 11, n. 1, p. 61–75, 2019

Published

2024-02-06

How to Cite

Souza, D. G. de, Pedro, N., & Santos, C. C. (2024). Teacher Training in ICT integration as a Promoter of Digital Competence Development of. EaD Em Foco, 14(1), e1896. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.1896

Issue

Section

Estudos de Caso