Emergency Remote Teaching and Neoliberal Reform of Brazilian Education: Weaking Relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1596

Abstract

The COVID-19 pandemic required extreme measures to curb the circulation of the virus and social isolation was the health strategy that stood out the most in controlling the weekly contamination curves. This measure required a reorientation of behavior and social practices, imposing restrictions on circulation on the world population, requiring everyone to adapt to new ways of relating. In this context, the school was one of the institutions that were most affected. With the suspension of face-to-face education, emergency remote education (ERE) was the solution suggested by the Ministry of Education (MEC) and adopted by the other federal entities. However, without counting on adequate pedagogical planning and without consulting the agents involved in the educational process, the teaching process implemented in times of domestic confinement highlights the digital exclusion as the biggest obstacle in the implementation of this model. This text presents a brief discussion that contemplates the implementation of ERE in the pandemic as a strategy that sets precedents for the implementation of distance education (EaD) as a teaching model in accordance with neoliberal interests in the privatization process of basic education in Brazil. This is an exploratory qualitative study based on the concept of educational neoliberalism, by Christian Laval (2019) and studies by Luiz Carlos Freitas (2018) on the commodification of education in Brazil.

Keywords: Public education. Neoliberal reform. Remote teaching. Pandemic. Social isolation.

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Author Biographies

Fabio Rapello Alencar, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando em Educação Cientí­fica, no Departamento de Quí­mica Biológica / UFRJ (2020); Mestrado em Educação, Gestão e Difusão em Bioiências pelo Instituto de Bioquí­mica Médica, Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ (2018). Pós-graduado - MBA - em Marketing Empresarial, pela Universidade Federal Fluminense / UFF (2004) e graduado em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ (1996). Técnico em EAD/Produtor gráfico (2006 - ) no Departamento de Material Impresso do Consórcio CEDERJ / Fundação CECIERJ, onde auxilia na produção de materiais didáticos impressos e digitais para os mais variados projetos, tais como: Graduação a distância (CEDERJ), Pré-Vestibular Social (PVS), CEJA (2012/2015), NOVA EJA - SEEDUC/Governo RJ (2011-2015), entre outros. Colaborador do Laboratório de Ética, Comunicação Cientí­fica e Sociedade (LECCS) do Instituto de Bioquí­mica Médica Leopoldo de Meis (IBqM), do Centro de Ciência da Saúde (CCS), da Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ (2019). írea de interesse: polí­ticas educacionais.

Valquiria da Silva Barros, Universidade do Grande Rio

Doutoranda em Humanidades pela Universidade do Grande Rio – Unigranrio; Mestrado em Educação, Gestão e Difusão em Biociências pelo Instituto de Bioquí­mica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro – IBqM/UFRJ; Mestrado em Humanidades pela Universidade do Grande Rio – Unigranrio; Pós-graduação em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – IE/UFRJ; Graduação em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – ICS/UERJ; Graduação em Comunicação Social, habilitação em Produção Editorial, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – ECO/UFRJ; Integrante do Laboratório de Ética em Pesquisa, Comunicação Cientí­fica e Sociedade – LECCS

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Published

2021-09-16

How to Cite

Alencar, F. R., & Barros, V. da S. . (2021). Emergency Remote Teaching and Neoliberal Reform of Brazilian Education: Weaking Relationships. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1596

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