Pedagogical Models for Distance Education: a Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1581

Abstract

This article sought answers to the following questions: which pedagogical models for distance education appear in scientific studies and which epistemological basis underlies them? Through searches carried out on the CAPES Journal Portal and on the Digital Bank of Theses and Dissertations, observing the PRISMA recommendation, four scientific texts were selected in the researched databases. The studies indicated that the pedagogical models for distance education converge to a methodological strategy that privileges the centrality of pedagogical actions in the student, asynchronous interaction in the LMS, "‹"‹dialogicity and theory/practice integration in learning situations. The epistemological basis underlying the models rests on the premise that knowledge is the result of interactions that take place in the LMS (socioconstructivism). The conclusions found are not exhaustive due to limitations in the number of databases consulted. Future research is suggested, contemplating other databases and the time lapse of the COVID-19 pandemic period.

Keywords: Pedagogical models for distance education. Distance Education. PRISMA recommendation. Systematic literature review.

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Author Biographies

Mario dos Santos de Assis, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC-UFPE; Especialista em Docência na Educação a Distância pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar; Licenciado em Geografia - IFPE; Bacharel em Direito - FDR/UFPE; Especialista em Processo e Direito do Trabalho pela Universidade Cândido Mendes;Graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade de Pernambuco. Experiência profissional na área de Educação Corporativa, Educação a Distância, Gestão de Cursos em EAD, Tutoria on-line, Ambiente Virtual de Aprendizagem (Moodle), Webconferência, Design Instrucional para EAD, Direito e Processo do Trabalho.

Sérgio Paulino Abranches, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Titular da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), lotado no Departamento de Fundamentos Sócio-filosóficos da Educação. Possui graduação em Licenciatura em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora Medianeira (1982), Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1993) e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003). Atua na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, destacando principalmente os seguintes temas: uso de tecnologias digitais na educação, formação de professores e tecnologias na educação, educação e comunicação.

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Published

2021-11-26

How to Cite

Assis, M. dos S. de, & Abranches, S. P. (2021). Pedagogical Models for Distance Education: a Systematic Review . EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1581

Issue

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Original Articles