Ausubel Learning Theory and the Teacher-Student Interaction Under a Vygotskyan Approach During a Pandemic: a Brief Reflection
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1510Abstract
This article theme comes up within the difficulties faced in the coronavirus pandemic, highlighting the necessity to continue the didactical program without using physical classrooms. Initially, the fast inclusion of digital information and communication technologies, as a manner of contouring social distance impacts into learning, is discussed pointing out fundamental warnings and strategies which teachers need to keep in mind. From this point, a reflection based in Ausubel theory is done, where the meaning of concepts and students' previous knowledge are fundamental. Yet, pertinent points comprising the novel interaction between teacher-student are briefly discussed based in Vygotsky's ideas. Regarding this work, it is possible to conclude that the teacher role is susceptible to unimaginable challenges, as the necessity of a fast self-reinvent. Moreover, Ausubel and Vygotsky theories and thoughts demonstrate to be immune to time circumstances, being useful to build initial and long-term planning amid a pandemic.
Keywords: COVID-19. SARS-CoV-2. Teaching. Digital information and communication technology.
Downloads
References
AMANTE, L. As TIC na Escola e no Jardim de Infância: motivos e factores para a sua integração. Revista de ciências na educação, n.3, p.51-64, 2007. Disponível em: <http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/61>. Acesso em: 27 maio 2021.
ANDERSEN, G. K. et al. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine, n.26, p.450-452, 2020. doi: https://doi.org/10.1038/s41591-020-0820-9
ARGOTE, L; McEVILY, B.; REAGANS, R. Introduction to the Special Issue on Managing Knowledge in Organizations: Creating, Retaining, and Transfering Knowledge. Management Science, v.49, n.3, p.v-viii, 2003. Disponível em: <https://pubsonline.informs.org/doi/10.1287/mnsc.49.4.0.14421>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1287/mnsc.49.4.0.14421
ARROIO, A; GIORDAN, M. O Vídeo Educativo: aspectos da organização do ensino. Química Nova na Escola, n.24, p.8-11, 2006. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc24/eqm1.pdf>. Acesso em: 27 maio 2020.
ASHTON, J.; NEWMAN, L. An unfinished synphony: 21st century teacher education using knowledge creating heutagogies. British Journal of Educational Technology, v.37., n.6, p.825-840, 2006. doi: 10.1111/j.1467-8535.2006.00662.x
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2ª Edição. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BENETTI, B.; RAMOS, E. M. F. Atividades experimentais no Ensino de Ciências no nível Fundamental: perspectivas de professoras dos anos iniciais. In: IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, 2013, São Paulo. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, São Paulo: ABRAPEC, 10-14, nov. 2013. p.1-8. Disponível em: < Processo nº 543/2008 (abrapecnet.org.br)>. Acesso em: 27 maio 2021.
BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, A. L. T. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 13ª Edição. São Paulo: Saraiva, 1999.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf>. Acesso em: 27 maio 2020.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf>. Acesso em: 27 maio 2020.
COELHO, L.; PISONI, S. Vygotsky: sua teoria e a influência na educação. Revista e-Ped, Faculdade Ceneticista de Osório – FACOS/CNEC, v.2, n.1, p.144-152, 2012. Disponível em: <http://www.facos.edu.br/publicacoes/revistas/e-ped/agosto_2012/#/page/145>. Acesso em: 27 maio 2021.
CORREIA, S. L. C. P. et al. Educação Mediada por Tecnologias e Distanciamento Social: Experiência Docente na Educação Básica. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1237, 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1237
DUTRA, J. M.; SITOIE, C. L. O Ensino a Distância em Tempos de Pandemia e suas Adequações, Interações, Afetividades e Resultados. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1085, 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1085
FARIA, S. B. S. C. .et al Conhecimentos Prévios Sobre Meios Digitais e Desempenho no Ensino Remoto Durante a Pandemia COVID-19. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2021. Disponível em: < Vista do Conhecimentos Prévios Sobre Meios Digitais e Desempenho no Ensino Remoto Durante a Pandemia COVID-19 (cecierj.edu.br)>. Acesso em 27 maio 2021.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários í prática educativa. 25ª Edição. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GEHLEN, S. T.; MALDANER, O. A.; DELIZOIKOV, D. Momentos Pedagógicos e as Etapas da Situação de Estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências. Ciência e Educação (Bauru), Bauru, v.18, n.1, p.1-22, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132012000100001 . Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001
GONÇALVES, F. P.; GALIAZZI, M. C. A natureza das atividades instrumentais no ensino de Ciências: um programa de pesquisa educativa nos cursos de Licenciatura. In: ROQUE, Moraes; RONALDO, Mancuso. (Org.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. 1ª Edição. Ijuí: Unijuí, 2004.
LAI, Chih-Cheng et al. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, v.55, n.3, 2020. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijantimicag.2020.105924
MIRANDA, G. L. Limites e possibilidades das TIC na educação. Revista de ciências na educação, n.3, p.41-50, 2007. Disponível em: <http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/60>. Acesso em: 27 maio 2021.
MOREIRA, M. A. Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v.25, p.29-56, 2012. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: http://hdl.handle.net/10183/96956
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, v.1, n.3, p.25-46, dez., 2011(a). Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=3>. Acesso em: 27 maio 2021.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2ª Edição. São Paulo: Centauro. 2001.
MOREIRA, M. A. Meaningful learning: from the classical to the critical review. Aprendizagem Significativa em Revista, v.1, n.1, p.1-15, 2011(b). Disponível em <http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID1/v1_n1_a2011.pdf>. Acesso em: 27 maio 2021.
MOREIRA, M. A. Unidades de Enseñaza Potencialmente Significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, v.1, n.2, p.43-63, 2011(c). Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=2>. Acesso em: 27 maio 2021.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8ª Edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
NASCIMENTO, P. X. S.; ROMANOWSKI, J. P. Contribuições da formação continuada para professores universitários ingressantes. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, 2020. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/13022>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v28i1.13022
NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. 1ª Edição. Lisboa: PARALELO EDITORA, LDA, 1984.
NOVAK, J. D. Learning, Creating and Using Knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Second Edition. New York: Routledge, 2010.
OLIVEIRA, M. K. VYGOTSKY: Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4ª Edição. São Paulo: Scipione, 1997.
PAN, Y. et al. Viral Load of SARS-CoV-2 in clinical samples. The Lancet Infectious Diseases, v.20, n.4, p.411-412, 2020. Disponível em: <https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30113-4/fulltext?rss=yes>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30113-4
PELIZZARI, A. et al. Teoria da Aprendizagem Significativa Segundo Ausubel. Rev. PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42, jul. 2001/jul. 2002. Disponível em: < http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf>. Acesso em: 27 maio 2021.
RAMÔA, H. N.; BARBOSA, L. R. S.; SILVEIRA, S. M. V. Não Somos Robôs: a Afetividade como Processo Pedagógico no Ensino Fundamental II Durante as Aulas Remotas. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1306, 2020. Disponível em: < Não Somos Robôs: a Afetividade como Processo Pedagógico no Ensino Fundamental II Durante as Aulas Remotas | EaD em Foco (cecierj.edu.br)>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1306
REGO, T. C. Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. 1ª Edição. Petrópolis: Vozes, 1995.
RIBEIRO, C. V.; CAVALCANTI, M.; PIMENTEL, A. Abre a câmera, por Favor": Aulas Remotas no Ensino Superior, uma Abordagem Fenomenológica. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 2021. Disponível em: < Abre a câmera, por Favor": Aulas Remotas no Ensino Superior, uma Abordagem Fenomenológica | EaD em Foco (cecierj.edu.br)>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1269
RIBEIRO, T. N.; SOUZA, D. N.; MOREIRA, M. A. O Mapa Conceitual como Instrumento de Avaliação de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) Sobre o Conteúdo Razões Trigonométricas no Triângulo Retângulo. Aprendizagem Significativa em Revista, v.8, n.1, p.21-37, 2018. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=28>. Acesso em: 27 maio 2021.
ROCHA, C. E. S.; SPOHR, C. B. O uso de mapas conceituais como instrumento didático para identificar indícios de aprendizagem significativa em diferentes níveis de ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.21, n.3, p.23-52, 2016. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/219>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p23
SANTOS, F. M. T.; SILVA, J. B. O Uso dos Mapas Conceituais como Ferramenta de Avaliação Formativa na Educação Química. Aprendizagem Significativa em Revista, v.8, n.1, p.49-60, 2018. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=28>. Acesso em: 27 maio 2021.
SALOMON, G.; PERKINS, D. N. Learning in wonderland: What computers really offer education? In: Kerr, S (Ed.). Technology and the future of education. Chicago: Chicago University Press, 1996.
TRINDADE, J. O.; HARTWIG, D. R. Uso Combinado de Mapas Conceituais e Estratégias Diversificadas de Ensino: uma análise inicial das ligações químicas. Química Nova na Escola, v.34, n.2, p.83-91, 2012. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/edicao.php?idEdicao=6>. Acesso em: 27 maio 2021.
VERAS, P. P. S. et al. Professor Criativo: uma Oficina de Divulgação das Tecnologias Digitais para Auxiliar o Processo de Ensino-Aprendizagem. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1308, 2021. Disponível em: < Professor Criativo: uma Oficina de Divulgação das Tecnologias Digitais para Auxiliar o Processo de Ensino-Aprendizagem | EaD em Foco (cecierj.edu.br)>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1308
WANG, C. et al. A novel coronavirus outbreak of global health concern. The Lancet, v.395, n.10223, p.470-473, 2020. Disponível em: <https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30185-9/fulltext>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30185-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.