Ausubel Learning Theory and the Teacher-Student Interaction Under a Vygotskyan Approach During a Pandemic: a Brief Reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1510

Abstract

This article theme comes up within the difficulties faced in the coronavirus pandemic, highlighting the necessity to continue the didactical program without using physical classrooms. Initially, the fast inclusion of digital information and communication technologies, as a manner of contouring social distance impacts into learning, is discussed pointing out fundamental warnings and strategies which teachers need to keep in mind. From this point, a reflection based in Ausubel theory is done, where the meaning of concepts and students' previous knowledge are fundamental. Yet, pertinent points comprising the novel interaction between teacher-student are briefly discussed based in Vygotsky's ideas. Regarding this work, it is possible to conclude that the teacher role is susceptible to unimaginable challenges, as the necessity of a fast self-reinvent. Moreover, Ausubel and Vygotsky theories and thoughts demonstrate to be immune to time circumstances, being useful to build initial and long-term planning amid a pandemic.

Keywords: COVID-19. SARS-CoV-2. Teaching. Digital information and communication technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMANTE, L. As TIC na Escola e no Jardim de Infância: motivos e factores para a sua integração. Revista de ciências na educação, n.3, p.51-64, 2007. Disponí­vel em: <http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/61>. Acesso em: 27 maio 2021.

ANDERSEN, G. K. et al. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine, n.26, p.450-452, 2020. doi: https://doi.org/10.1038/s41591-020-0820-9

ARGOTE, L; McEVILY, B.; REAGANS, R. Introduction to the Special Issue on Managing Knowledge in Organizations: Creating, Retaining, and Transfering Knowledge. Management Science, v.49, n.3, p.v-viii, 2003. Disponí­vel em: <https://pubsonline.informs.org/doi/10.1287/mnsc.49.4.0.14421>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1287/mnsc.49.4.0.14421

ARROIO, A; GIORDAN, M. O Ví­deo Educativo: aspectos da organização do ensino. Quí­mica Nova na Escola, n.24, p.8-11, 2006. Disponí­vel em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc24/eqm1.pdf>. Acesso em: 27 maio 2020.

ASHTON, J.; NEWMAN, L. An unfinished synphony: 21st century teacher education using knowledge creating heutagogies. British Journal of Educational Technology, v.37., n.6, p.825-840, 2006. doi: 10.1111/j.1467-8535.2006.00662.x

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2ª Edição. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BENETTI, B.; RAMOS, E. M. F. Atividades experimentais no Ensino de Ciências no ní­vel Fundamental: perspectivas de professoras dos anos iniciais. In: IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, 2013, São Paulo. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, São Paulo: ABRAPEC, 10-14, nov. 2013. p.1-8. Disponí­vel em: < Processo nº 543/2008 (abrapecnet.org.br)>. Acesso em: 27 maio 2021.

BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, A. L. T. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 13ª Edição. São Paulo: Saraiva, 1999.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasí­lia: MEC/SEF, 1997. Disponí­vel em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf>. Acesso em: 27 maio 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasí­lia: MEC/SEF, 1998. Disponí­vel em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf>. Acesso em: 27 maio 2020.

COELHO, L.; PISONI, S. Vygotsky: sua teoria e a influência na educação. Revista e-Ped, Faculdade Ceneticista de Osório – FACOS/CNEC, v.2, n.1, p.144-152, 2012. Disponí­vel em: <http://www.facos.edu.br/publicacoes/revistas/e-ped/agosto_2012/#/page/145>. Acesso em: 27 maio 2021.

CORREIA, S. L. C. P. et al. Educação Mediada por Tecnologias e Distanciamento Social: Experiência Docente na Educação Básica. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1237, 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1237

DUTRA, J. M.; SITOIE, C. L. O Ensino a Distância em Tempos de Pandemia e suas Adequações, Interações, Afetividades e Resultados. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1085, 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1085

FARIA, S. B. S. C. .et al Conhecimentos Prévios Sobre Meios Digitais e Desempenho no Ensino Remoto Durante a Pandemia COVID-19. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2021. Disponí­vel em: < Vista do Conhecimentos Prévios Sobre Meios Digitais e Desempenho no Ensino Remoto Durante a Pandemia COVID-19 (cecierj.edu.br)>. Acesso em 27 maio 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários í prática educativa. 25ª Edição. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GEHLEN, S. T.; MALDANER, O. A.; DELIZOIKOV, D. Momentos Pedagógicos e as Etapas da Situação de Estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências. Ciência e Educação (Bauru), Bauru, v.18, n.1, p.1-22, 2012. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132012000100001 . Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001

GONÇALVES, F. P.; GALIAZZI, M. C. A natureza das atividades instrumentais no ensino de Ciências: um programa de pesquisa educativa nos cursos de Licenciatura. In: ROQUE, Moraes; RONALDO, Mancuso. (Org.). Educação em Ciências: produção de currí­culos e formação de professores. 1ª Edição. Ijuí­: Unijuí­, 2004.

LAI, Chih-Cheng et al. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, v.55, n.3, 2020. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijantimicag.2020.105924

MIRANDA, G. L. Limites e possibilidades das TIC na educação. Revista de ciências na educação, n.3, p.41-50, 2007. Disponí­vel em: <http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/60>. Acesso em: 27 maio 2021.

MOREIRA, M. A. Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v.25, p.29-56, 2012. Disponí­vel em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: http://hdl.handle.net/10183/96956

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, v.1, n.3, p.25-46, dez., 2011(a). Disponí­vel em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=3>. Acesso em: 27 maio 2021.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2ª Edição. São Paulo: Centauro. 2001.

MOREIRA, M. A. Meaningful learning: from the classical to the critical review. Aprendizagem Significativa em Revista, v.1, n.1, p.1-15, 2011(b). Disponí­vel em <http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID1/v1_n1_a2011.pdf>. Acesso em: 27 maio 2021.

MOREIRA, M. A. Unidades de Enseñaza Potencialmente Significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, v.1, n.2, p.43-63, 2011(c). Disponí­vel em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=2>. Acesso em: 27 maio 2021.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8ª Edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NASCIMENTO, P. X. S.; ROMANOWSKI, J. P. Contribuições da formação continuada para professores universitários ingressantes. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, 2020. Disponí­vel em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/13022>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v28i1.13022

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. 1ª Edição. Lisboa: PARALELO EDITORA, LDA, 1984.

NOVAK, J. D. Learning, Creating and Using Knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Second Edition. New York: Routledge, 2010.

OLIVEIRA, M. K. VYGOTSKY: Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4ª Edição. São Paulo: Scipione, 1997.

PAN, Y. et al. Viral Load of SARS-CoV-2 in clinical samples. The Lancet Infectious Diseases, v.20, n.4, p.411-412, 2020. Disponí­vel em: <https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30113-4/fulltext?rss=yes>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30113-4

PELIZZARI, A. et al. Teoria da Aprendizagem Significativa Segundo Ausubel. Rev. PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42, jul. 2001/jul. 2002. Disponí­vel em: < http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf>. Acesso em: 27 maio 2021.

RAMÔA, H. N.; BARBOSA, L. R. S.; SILVEIRA, S. M. V. Não Somos Robôs: a Afetividade como Processo Pedagógico no Ensino Fundamental II Durante as Aulas Remotas. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1306, 2020. Disponí­vel em: < Não Somos Robôs: a Afetividade como Processo Pedagógico no Ensino Fundamental II Durante as Aulas Remotas | EaD em Foco (cecierj.edu.br)>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1306

REGO, T. C. Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. 1ª Edição. Petrópolis: Vozes, 1995.

RIBEIRO, C. V.; CAVALCANTI, M.; PIMENTEL, A. Abre a câmera, por Favor": Aulas Remotas no Ensino Superior, uma Abordagem Fenomenológica. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 2021. Disponí­vel em: < Abre a câmera, por Favor": Aulas Remotas no Ensino Superior, uma Abordagem Fenomenológica | EaD em Foco (cecierj.edu.br)>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1269

RIBEIRO, T. N.; SOUZA, D. N.; MOREIRA, M. A. O Mapa Conceitual como Instrumento de Avaliação de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) Sobre o Conteúdo Razões Trigonométricas no Triângulo Retângulo. Aprendizagem Significativa em Revista, v.8, n.1, p.21-37, 2018. Disponí­vel em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=28>. Acesso em: 27 maio 2021.

ROCHA, C. E. S.; SPOHR, C. B. O uso de mapas conceituais como instrumento didático para identificar indí­cios de aprendizagem significativa em diferentes ní­veis de ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.21, n.3, p.23-52, 2016. Disponí­vel em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/219>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p23

SANTOS, F. M. T.; SILVA, J. B. O Uso dos Mapas Conceituais como Ferramenta de Avaliação Formativa na Educação Quí­mica. Aprendizagem Significativa em Revista, v.8, n.1, p.49-60, 2018. Disponí­vel em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=28>. Acesso em: 27 maio 2021.

SALOMON, G.; PERKINS, D. N. Learning in wonderland: What computers really offer education? In: Kerr, S (Ed.). Technology and the future of education. Chicago: Chicago University Press, 1996.

TRINDADE, J. O.; HARTWIG, D. R. Uso Combinado de Mapas Conceituais e Estratégias Diversificadas de Ensino: uma análise inicial das ligações quí­micas. Quí­mica Nova na Escola, v.34, n.2, p.83-91, 2012. Disponí­vel em: <http://qnesc.sbq.org.br/edicao.php?idEdicao=6>. Acesso em: 27 maio 2021.

VERAS, P. P. S. et al. Professor Criativo: uma Oficina de Divulgação das Tecnologias Digitais para Auxiliar o Processo de Ensino-Aprendizagem. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1308, 2021. Disponí­vel em: < Professor Criativo: uma Oficina de Divulgação das Tecnologias Digitais para Auxiliar o Processo de Ensino-Aprendizagem | EaD em Foco (cecierj.edu.br)>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1308

WANG, C. et al. A novel coronavirus outbreak of global health concern. The Lancet, v.395, n.10223, p.470-473, 2020. Disponí­vel em: <https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30185-9/fulltext>. Acesso em: 27 maio 2021. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30185-9

Published

2021-08-26

How to Cite

Lessa, R. C. da S. (2021). Ausubel Learning Theory and the Teacher-Student Interaction Under a Vygotskyan Approach During a Pandemic: a Brief Reflection. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1510

Issue

Section

Original Articles