Critical Success Factors in Dropping Students from Distance Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1445Abstract
Distance education has become a popularized teaching modality in Brazil in recent years. In higher education, there is a considerable increase in enrollments in distance education courses, accompanied, inevitably, by a large volume of dropout. The identification of the determining factors that lead students enrolled in higher education distance education courses to evade, along with the proposal of a radar framework that can encompass such factors in dimensions is the objective of this article, achieved through a systematic bibliographic search by goal -analyze. The results show that dropout in higher education courses at a distance is the result of a combination of endogenous and exogenous factors, which may or may not be interrelated. The most common causes identified are associated with the lack of time for study, difficulty in reconciling academic and professional life, financial restrictions, cognitive factors, inefficiency of pedagogical didactic projects and tensions in the interrelation of students and teachers / tutors. The proposal of the radar framework considered the categorization of factors in eight dimensions: personal / interpersonal, socioeconomic, cognitive, vocational, technological, complementary, structural and didactic pedagogical activities.
Keywords: Evasion. Critical factors. Causes. Distance learning.
Downloads
References
ABBAD; G. S.; ZERBINI; T.; SOUZA, D. B. L. Panorama das pesquisas em educação a distância no Brasil. Estudos de Psicologia, Campinas, v.15, n. 3, p. 291-298, set./dez. 2010.
ALVES, P. R. F. et al. Fatores críticos de sucesso na gestão da EAD: a visão dos professores, tutores e coordenadores. AdCont 2018 - IX Congresso Brasileiro de Administração e Contabilidade. Rio de Janeiro: [s.n.]. 2018.
ANDRADE, R. B. N. M.; ZERBINI, T. Distance Learning Degrees: Possibility of Evasion, Styles and Learning Strategies. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 29, 2019.
BERETON et al. Lessons from Applying the Sistematic Literature Review Process within the Software Engineering Domain. The Journal of System and Software, v. 80, p.571-583, 2007.
BIAZUS, C. A. Sistema de fatores que influenciam o aluno a evadir-se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC: um estudo no curso de Ciências Contábeis. 2004 152 f. Tese (Doutorado) Programa em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, 2004.
BIOLCHINI, J.C.A., et al. Scientific research ontology to support systematic review in software engineering. Advanced Engineering Informatics, v.21, n.2, p.133-151, 2007.
BITTENCOURT, I. M.; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 465-504, 2014.
BOTELHO, L. L. R. ; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, pp. 121-136, 2011.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2019: notas estatísticas.
CHOI, H. J.; PARK, JI-HYE. Testing a path-analytic model of adult dropout in online degree programs. Computers & Education, v. 116, p. 130-138, 2018.
COELHO, M. L. A evasão nos cursos de formação continuada de professores universitários na modalidade de educação a distância via internet. Minas Gerias: UFMG, 2002.
COUSSEMENT, K. et al. Predicting student dropout in subscription-based online learning environments: The beneficial impact of the logit leaf model. Decision Support Systems, v. 135, p. 113325, 2020.
DAUDT, S. I. D.; BEHAR, P. A. A gestão de cursos de graduação a distância e o fenômeno da evasão. Educação (Porto Alegre). Porto Alegre, RS. Vol. 36, n. 3 (set./dez. 2013), p. 412-421, 2013.
DE ALMEIDA, O. C. S. et al. Evasão em cursos a distância: fatores influenciadores. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 14, n. 1, p. 19-33, 2013.
FARIA, L. M. O.; ALCANTARA, V. M.; VASCO, C. G. índice e causa de evasão na modalidade a distância em cursos de graduação: estudo de caso UNED, maio 2008.
FERNANDES, J. et al. Identificação de fatores que influenciam na evasão em um curso superior de ensino í distância. Perspectivas Online 2007-2011, v. 4, n. 16, 2010.
FIUZA, P. J.; SARRIERA, J. C. Motivos para adesão e permanência discente na educação superior a distância. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 33, n. 4, p. 884-901, 2013.
FURLAN, J. D.; Modelagem de Negócios. São Paulo: Makron Books, 1997.
FURLAN, J. D.; IVO, I. da M.; AMARAL, F. P. Sistemas de informação executiva-EIS-Executive Information Systems. São Paulo, Makron, 1994.
GREGORI, P.; MARTíNEZ, V.; MOYANO-FERNíNDEZ, J. J. Basic actions to reduce dropout rates in distance learning. Evaluation and program planning, v. 66, p. 48-52, 2018.
HEIDRICH, L. et al. Diagnosis of learner dropout based on learning styles for online distance learning. Telematics and Informatics, v. 35, n. 6, p. 1593-1606, 2018.
MENDES, A. L. L.; FRACOLLI, L. A. Revisão sistemática de literatura e metassíntese qualitativa: considerações sobre sua aplicação na pesquisa em enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 771-779, out./dez. 2008.
MICHELON, T.; DE LIRA, L. A. R.; RAZUCK, F. B. Análise dos fatores críticos de gestão do sistema UAB. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 3, n. 2, p. 213-226, 2017.
MORÉ, R. P. O. et al. Fatores críticos de sucesso na gestão de contratos a luz da gestão do conhecimento: um estudo de caso IFSC/Brasil. Desenvolve Revista de Gestão do Unilasalle, v. 8, n. 2, p. 63-73, 2019.
MUÑOZ, A.; MíRMOL, L. F.; BAENA, J. F. Social, personal and academic variables that explain university students"™ dropout. In: ICERI2019 Proceedings. IATED, 2019. p. 9359-9366.
NISTOR, N.; NEUBAUER, K. From participation to dropout: Quantitative participation patterns in online university courses. Computers & Education, v. 55, n. 2, p. 663-672, 2010.
NOH, S. Factors Affecting Dropout Consideration between Non-Distance Education and Distance Education University Students and its Prevention Strategies. Lifelong Learning Society. 2012.
PACHECO, A. S. Evasão: análise da realidade do curso de graduação em Administração a Distância da Universidade Federal de Santa Catarina. Dissertação(Mestrado)–Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2007.
PAULA, A. et al. Fatores críticos de sucesso hierarquizados para cursos superiores na modalidade de educação a distância. 2014.
PEIXOTO, H. M.; PEIXOTO, M. M.; ALVES, E. D. Aspectos relacionados í permanência de graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, n. spe2, p. 48-53, 2012.
RETAMAL, D. R. C.; BEHAR, P. A.; MAÇADA, A. C. G. Elementos de Gestão para Educação a Distância: um estudo a partir dos Fatores Críticos de Sucesso e da Visão Baseada em Recursos. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009.
ROCKART, J.F. Chief executive define their own data needs. Harvard Business Review, p.81-93, mar/abr. 1979.
ROVAI, A. P. In search of higher persistence rates in distance education online programs. The Internet and Higher Education, v. 6, n. 1, p. 1-16, 2013.
SANCHEZ, H.; ROBERT, B. Measuring portfolio strategic performance using key performance indicators. Project Management Journal, v. 41, n. 7, p. 64-73, 2010.
SILVEIRA, C. A. B. Educação a distância e a evasão: Estudo de caso da realidade no polo UAB de Franca, 2012. Disponível em: http://sistemas3.sead.ufscar.br/ojs/index.php/sied/article/view/93. Acesso em: 10.06.2018.
SOUSA, A. S. Q.; MACIEL, C. E. Expansão da educação superior: permanência e evasão em cursos da Universidade Aberta do Brasil. Educação em Revista, v. 32, n. 4, p. 175-204, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.