Developing Initial and Continuous Education E-learning Courses in Remote Work: Experience Report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1439

Abstract

This paper aims to present an experience report of an action that took place within a Instituto Federal. In the first semester of 2020, the team of the coordination responsible for the production of educational technologies held partnership with SETEC / MEC, to produce six e-learning courses of Formação Inicial e Continuada (initial and continuous education) - FIC, to make available to the internal and external IFSul community. Therefore, the coordination developed  a workflow in order to implement this course in a very short time, maintaining the standard of classroom and distance learning courses already produced by this institution. The workflow proposed and reported in this experience report has professionals from different areas of knowledge who aim to produce courses efficiently and effectively. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, K. M.; SILVA, D. G. A Educação a Distância e a Formação on-Line: O Cenário das Pesquisas, Metodologias e Tendências. Educação & Sociedade, v. 39, n. 143, p. 499-514, 2018.

BEHR, A.; MILL, D. Gestão estratégica da educação a distância. In: MILL, D. et al. (Ed.). Dicionário crí­tico de educação e tecnologias e de educação a distância. São Carlos: UFSCar, 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394/96. 1996. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf. Acesso em: 21 out 2020.

BRASIL. Lei nº. 10.098. 2000. Disponí­vel em: <https://www.presidencia.gov.br/ccivil_03/Leis/L10098.htm>. Acesso em: 14 set 2021.

BRASIL. Decreto n.º 2.494. 1998. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/D2494.pdf. Acesso em: 25 out 2020.

BRASIL. Decreto n.º 5.622. 2005. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5622.htm. Acesso em: 23 out 2020.

BRASIL. Decreto n.º 5.773. 2006. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5773.htm. Acesso em: 23 out 2020.

BRASIL. Decreto n.º 6.303. 2007. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6303.htm. Acesso em: 23 out 2020.

BRASIL. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. 2007. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 19 out 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12823:o-que-e-educacao-a-distancia. Acesso em: 10 set. 2021.

BUENO, J.; PASCHOALINO, Q. Gestão da qualidade na educação a distância. In: MILL, D. et al. (Ed.). Dicionário crí­tico de educação e tecnologias e de educação a distância. São Carlos: UFSCar, 2018.

CAROLEI, P. Processo de criação de hipertextos e atividades. In: Design instrucional para cursos online. 2019. São Paulo: Artesanato Educacional.

CHAUHAN, J. Enhancing MOOC with Augmented Reality, Adaptive Learning and Gamification. Published in: MOOCs, Innovation and Technology in Education (MITE), 3rd International Conference on. 2015.IEEE.

COHEN, A.; HOLSTEIN, S. Analysing successful massive open online courses using the community of inquiry model as perceived by students. Journal of Computer Assisted Learning, p. 1–13, 2018.

CRUZ, J. R.; LIMA, D. da C. B. P.. n. 13-TRAJETÓRIA DA EDUCAÇíO A DIST NCIA NO BRASIL: POLíTICAS, PROGRAMAS E AÇÕES NOS ÚLTIMOS 40 ANOS. Jornal de Polí­ticas Educacionais, v. 13, 2019.

CUNHA, A. P. de A.; ALVES, C. V. P.; DARIZ, M. R. (org.). Guia de orientações gerais de revisão: curso de formação inicial e continuada (FIC). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Pelotas: IFSul, 2020.

FILATRO, A.; CAIRO, S. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

HACK, J. R. Introdução í educação a distância. 2011. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC.

IFSUL. Regulamento do Funcionamento dos cursos de extensão Livres e/ou de Formação Inicial e Continuada ou Qualificação Profissional (FIC), do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. 2016. Disponí­vel em: http://www.ifsul.edu.br/documentos-ext/item/305-regulamento-cursos-fic-e-formularios. Acesso em: 19 out 2020.

IFSUL. Editais PROEN/PROEXT nº 26, 27, 28, 29, 32, 34 e 37/2020. 2020. Disponí­vel em: http://editais.ifsul.edu.br/index.php?c=lista&id=1367. Acesso em: 17 out 2020.

MERCADO, L. P. Equipe multidisciplinar em educação a distância. In: MILL, Daniel et al. (Ed.). Dicionário crí­tico de educação e tecnologias e de educação a distância. São Carlos: UFSCar, 2018.

MORAN, J. M. O que é educação a distância. Site pessoal do autor, São Paulo, artigo atualizado em 2002 Disponí­vel em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf. Acesso em: 17 out 2020.

MUNHOZ, A. S. Projeto instrucional para ambientes virtuais. São Paulo: CENGAGE Learning, 2016.

MUÑOZ, R. A experiência internacional com os impactos da COVID-19 na educação. Nações Unidas Brasil, 2020. Disponí­vel em: https://brasil.un.org/pt-br/85481-artigo-experiencia-internacional-com-os-impactos-da-covid-19-na-educacao. Acesso em: 10 set 2021.

NAKAMURA, W. T.; DE OLIVEIRA, E. H. T.; CONTE, T. Usability and user experience evaluation of learning management systems-a systematic mapping study. In: International Conference on Enterprise Information Systems. Scitepress, 2017. p. 97-108.

NETO, A. J. M. et al. Visão sistêmica e Administração. São Paulo: Saraiva Educação SA, 2017.

ORTH, M. A.; OTTE, J.; MEIRELES, L. O. R. Polí­ticas públicas de educação a distância pela universidade aberta do brasil: a experiência do Instituto Federal sul-rio-grandense. Roteiro, v. 39, n. 1, p. 147-170, 2014.

RIBEIRO, L. O. M.; CATAPAN, A. H. Plataformas MOOC e Redes de Cooperação na EAD. Revista de Educação a Distância, v. 5, n. 1, p.45-62. 2018.

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. 14. Reimpr. São Paulo: Atlas, 2012.

SANCHOTENE, I. J. .; ENGERS , P. B. .; RUPPENTHAL, R. .; ILHA, P. V. . Competências Digitais Docentes e o Processo de Ensino Remoto Durante a Pandemia da Covid-19. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 12 jan. 2021.

SILVA, R. S. da. Gestão de EaD: educação a distância na era digital. São Paulo: Novatec Editora, 2017.

VIDAL, E. M.; MAIA, J. E. B. Introdução í educação a Distância. Fortaleza: Editora RDS, 2010.

Published

2021-12-01

How to Cite

Gugliano, B. F., Behling, A. da S. ., & Moreira, M. I. G. (2021). Developing Initial and Continuous Education E-learning Courses in Remote Work: Experience Report. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1439

Issue

Section

Estudos de Caso