Academic Garden and Distance Higher Education: an Experience in an In-Class Pole in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1399

Abstract

Vegetable gardens in educational institutions are characterized as places capable of expanding interpersonal relationships through didactic and sociability activities. This integrative potential can help fill gaps related to students difficulties to adapt to the differences between face-to-face and virtual environments in distance higher education. In this context, the objective of this work is to report the experience of elaboration and maintenance of a vegetable garden in an on-site support center located in the state of Rio de Janeiro, which involved the participation of the academic and external communities. Two workshops were organized with 28 students and nine in-class mediator from the Biological Sciences graduation course. Pre- and post-activity questionnaires were used to collect the participants' opinion about the proposed action. It was found that students and the face-to-face mediators saw the academic vegetable garden as a facilitator of the teaching-learning process, even though 29% of the participants found it difficult to implement. Thus, the vegetable garden was considered a viable didactic experience in EaD, promoting spaces for teaching practices, research and extension.

Keywords: Distance education. Environmental education. Interdisciplinarity. Pedagogical mediation.

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Author Biography

Fátima Kzam Damaceno de Lacerda , Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Com formação em Licenciatura em Quí­mica e em Engenharia Quí­mica pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ, 1985 e 1987), possui Mestrado em Tecnologia de Processos Bioquí­micos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (EQ/UFRJ, 1991), Doutorado pelo Programa Multidisciplinar em Meio Ambiente da UERJ (PPGMA/UERJ, 2012) e Especialização nas áreas de Educação Matemática (FFSD-NF, 2002) e Planejamento, Implementação e Gestão em Educação a Distância (UFF, 2010). Foi Professora efetiva da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, de 1994 a 2018, tendo se aposentado por tempo de serviço. Atuou no Instituto de Quí­mica (DTPB/IQ/UERJ), de 1994 a 2003; na diretora do Polo de Educação a Distância de Nova Friburgo (CEDERJ), de 2003 a 2011; na Diretora Adjunta de Tutoria da Fundação CECIERJ, de 2012 a 2013 e na Subreitoria de Graduação (COPEI/SR-1/UERJ), de 2013 a 2018. Foi procientista da UERJ/FAPERJ de 2017 a 2018. Atualmente colabora com a instituição como Coordenadora Adjunta da Universidade Aberta do Brasil (UAB). Nos Cursos de Pós-Graduação stricto sensu em Gestão e Regulação de Recursos Hí­dricos (Profígua) e Ensino de Biologia (PROFBIO) ministra a disciplina Metodologia da Pesquisa e orienta trabalhos de mestrado. No curso de Licenciatura semipresencial em Ciências Biológicas é coordenadora da disciplina TCC1. Possui experiência na área de Bioquí­mica, Processos Bioquí­micos e Educação, com ênfase em Educação a Distância, principalmente nos seguintes temas: educação em ciências, educação ambiental, ciências ambientais, formação de professores e gestão compartilhada das águas.

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Published

2021-07-22

How to Cite

Pereira, M. ., Portugal, A. dos S. ., & Lacerda , F. K. D. de . (2021). Academic Garden and Distance Higher Education: an Experience in an In-Class Pole in Rio de Janeiro. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1399

Issue

Section

Estudos de Caso